نصیربوشهر – مجید غاله: رسالت سنگین نظام تعلیم و تربیت کشور ،در ترازفرهنگ اسلامی ، مغایر با نظام تعلیم وتربیت غرب ،منبعث از آموزه های شرع مقدس وتاکید قران مجید (یُزَکّیهِم ، یُزَکّیکُم، یُعَلّمَکُم ، یُعَلّمَهُم) در جهت تهذیب نفس و سلامت روحی، روانی واخلاقی جامعه هدف که متولیان آن دو وزارت خانه مهم آموزش […]
نصیربوشهر – مجید غاله:
رسالت سنگین نظام تعلیم و تربیت کشور ،در ترازفرهنگ اسلامی ، مغایر با نظام تعلیم وتربیت غرب ،منبعث از آموزه های شرع مقدس وتاکید قران مجید (یُزَکّیهِم ، یُزَکّیکُم، یُعَلّمَکُم ، یُعَلّمَهُم) در جهت تهذیب نفس و سلامت روحی، روانی واخلاقی جامعه هدف که متولیان آن دو وزارت خانه مهم آموزش وپرورش و اموزش عالی می باشند حرکت کرده و زمینه ساز اصلاح ساختار علمی کشور بر اساس وظایف سازمانی خود ، که همانا تعمیمِ تعلیم و تعلم اصولی و زیربنائی می باشد برای پیشرفت فراگیران و رسبدن به نقطه مطلوب فعالیت می نماید، همچنین ،علاوه بر آن با ترسیم نقشه راه فرهنگ کشور، ارتقاء امور مرتبط در پی داشته و معنویت جامعه و رستگاری مردم را پی ریزی خواهد کرد
،حتی می توان اذعان نمود که افق پیش رو و جایگاه ایده ال تربیتیِ و آموزشی، موجب ارتقاء کشور در میان کشورها و سایر ملتها خواهد شد.
با گذری کوتاه بر آموزه های علمی و فرهنگ غنی اسلامی در میان مسلمانان، متوجه نیازهای آنها شده که آشکار تر از آن ،جهان منهای فرهنگ واقعی دینی و معنوییت مورد نیاز است که این فقدان، بستر مناسبی را برای جولان مکاتب مادی فراهم نموده تا با سرعت ، اضمحلال اخلاقیات باقی مانده بشریت را رقم بزنند، عوامل و موارد سقوط اخلاقی جامعه بشری متعددند که بخشی به ترویج مکاتب مادی گسترش یافته جهانی ، همچون سکولار برمی گردد ( البته سکولار را نمی توان درحد مکتب دانست) که با هدف ابجاد فاصله جامعه بشری از اخلاقیات و معارف دینی تلاش می کند و بخشی دیگر به لیبرالیسم جهانی که خود راصاحب سبک می بیند، برمی گردد و باهدفی واحد و مشترک در جهت مادیگری و ترویج مبانی فکری خود در تلاش هستند و قطعاََ تاثیراتی منفی بر مردمان کشورهای اسلامی گذاشته است، علی ایحال باید اذعان نمود که علم منهای معنویت امروز ، نمی تواند جوابگوی همه نیاز های مردم در جهان باشد، امروزه حکام ضد دین دنیا در تلاش شبانه روزی خود برای بدست اوردن مادیات نامحدود و سرمایه داری مطلق می باشند که فاصله طبقات اجتماعی را چند برابر نموده که در این مسیر ، بخشی نیز به اومانیسم بر می گردد که تاثیراتش در دنیا کاملا اشکار و پر رنگ است.
متاسفانه در کشورهای اسلامی جریانات فکری غرب که مغایر با فرهنگ اسلامی است در حال گسترش وبعضاََ در حال تثبیت است و با تعمیم ان ، سرنوشتی همانند کشورهای مادی گرا در انتظار آنان خواهد بود که به فروپاشی از درون منجر گردد
،جوامعی که تفاوتهای عمیقی از نظر فرهنگی و دینی با غرب دارند.
واما بعد:
در جمهوری اسلامی ایران بر خلاف دیدگاههای غربی و مادی گرا، محوریت واولویت نظام آموزشی، بر ساحت تربیت وتزکیه استوار است و تربیت، برگرفته از کتاب مبین وشرع مقدس است که رجحان داشته و جایگاه متربیان، اهمیت فراوان پیدا می نماید ، وقتی نظام تعلیم و تربیت کشور درهمه ابعاد آن، به حد کمال نسبی خود رسد ان زمان است که نظام اموزشی بتواند به نیازهای متربی پاسخ داده،کمبود هارا مرتفع وبا پشتوانه کامل علمی،راه تعالی و پیشرفت را طی نماید، باید اذعان نمود که ابزار های مهمی مورد نیاز است تا اهداف اموزشی ، جامه عمل پوشانده شود، نظام آموزشی همانطور که به نرم افزار به روز نیازمند است به سخت افزار پیشرفته و به موازات آن نیز احتیاج مبرم دارد که در جهت تکامل وپیشرفت در امور مرتبط با آموزش وپرورش و رفع کمبودها و با توجه به نرخ رشد جمعیت کشور، وزارت آموزش و پرورش نیاز به مشارکت و همراهی آحادملت و بالاخص خیرین مدرسه ساز دارد تا به رفع کمبودهای فضاهای آموزشی کمک نمایند، لذا ورود خیرین به ساخت اماکن و فضاهای آموزشی ، پرورشی ، ورزشی وفرهنگی در کشور جایگاه ونقشی بزرگ و ماندگار دارد که دارای تاثیرات بسیار مهمی است و سهمی بزرگ در پیشرفت علمی دانش آموزان و جبران کمبودها داشته اند ،نقش وجایگاه بی بدیل خیرین مدرسه ساز در نظام تعلیم و تربیت کشور بسیار بارز است ،افرادی که احساس دِین نموده و برای خود و جامعه، صدقه جاریه ، فیض معنوی وباقیات الصالحاتی به یادگار گذاشته و می گذارند که دائمی است ، افراد خیّرِ نیکوکارِ گمنام که به موازات آورده دولت ، با سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس فعالیت مشترک داشته و در تمامی استانها و روستاها، حتی دور افتاده ترین نقاط کشور که محرومیت آموزشی و پرورشی دارند، حضوری موفق و نقشی ممتاز دارند ، فعالیت آنها بسیار بزرگ وسِتُرگ است که با عنایت به افزایش جمعیت و نیاز به فضاهای آموزشی و کمک آموزشی جدید ، مشارکت گسترده تر مردم درطرح ساخت وساز مدرسه بسیار ضروری و اهمیت پیدا می نماید تا مشکلات از پیش روی وزارت آموزش و پرورش برداشته شود، بایستی جامعه خیرین مدرسه ساز گمنام ، به مردم معرفی و مورد تقدیر قرار بگیرند، مردان وزنان فداکار و خیری که در تمام روستاها، مناطق محروم و کم برخوردار و کوهستانی، حضوری فعال داشته و بانی خیر شده و مدارسی را ساخته اند تا دانش آموزان در مکانهای مناسب به تحصیل بپردازند. این عزیزان بزرگوار منشاء خیر وبرکات دائمی بوده که قلمی و کلامی یارای جوابگوئی و جبران زحمات خالصانه آنها را نخواهد داشت.
درود بر مردان وزنان خیر مدرسه ساز و متولیان زحمتکش آموزش وپرورش و سازمان توسعه ، تجهیز و نوسازی مدارس در سراسر کشور ، بویژه در استان بوشهر.
والسلام
- منبع خبر : نصیر بوشهر
Friday, 27 December , 2024