نصیربوشهر – مجید غاله: ………..مشتاقِ علم و دانش از شهر و اطراف هم آمده بودند، ،علی ایحال اکثریت دانش آموزان و فرا گیران مدرسه متعلق به چهار محل اصلی شهر و تعداد اندکی هم از محلات جبری وصلح آباد بودند. فعالیتهای آموزشگاه درنوبتهای صبح وبعداز ظهر با شاگردان ثابت از کلاسهای اول تا ششم با […]
نصیربوشهر – مجید غاله:
………..مشتاقِ علم و دانش از شهر و اطراف هم آمده بودند،
،علی ایحال اکثریت دانش آموزان و فرا گیران مدرسه متعلق به چهار محل اصلی شهر و تعداد اندکی هم از محلات جبری وصلح آباد بودند.
فعالیتهای آموزشگاه درنوبتهای صبح وبعداز ظهر با شاگردان ثابت از کلاسهای اول تا ششم با پایه های دو یا سه شعبه که بعد از تغییرنظام آموزشی سال تحصیلی ۵۰ -۵۱ که منجربه حذف کلاس ششم گردید ، آموزشگاه با دو نوبت کاری خود و با پنج پایه کلاسی و با شعبات متعدد به فعالیت آموزشی ادامه داد، دبستان گلستان از نظر موقعیت فیزیکی و ساختمانی، از سه طرف با دیواره های سنگی تراشِ قدیمی بوشهری محصور و ضلع غربی نیز فنس کشی فلزی انجام شده بود.
موقعیت دبستان گلستان ،از شمال به اسکله نیروی دریائی و به منطقه غاله و در بخش جنوبی به اداره بندر، منطقه مالیه و به بار اندازها متصل بود همچنین در بخش شرقی به دریا ، در بخش غربی به خیابان و منازل محلهء کوی بهبهانی مرتبط بود. آموزشگاه با اشراف بر مناظر زیبای دریا و بر خور سلطانی و فعالیتهای بندری و اسکله بارانداز، نمای شکیلی برای جذب هر بیننده ای ایجاد کرده بود ، علاوه بر آن، پهلو گیری کشتیهای بزرگِ باری ، لنجهای سفّاری و قایقهای صیادی در اسکله ، لنگرگاه و با زیبائیهای مضاعف خود، برای دانش آموزان نیر بسیار گیرا و جذاب کرده بود به طوری که زنگ استراحت دانش آموزان ، زنگ تماشای فعالیتهای اقتصادی اداره بندر بود و این انگیزه ای بود برای دانش آموزان که برای آینده خود، فعالیتهای این چنینی ومشابه داشته باشند.
وضعیت مدرسه برای فعالیتهای آموزشی و ورزشی با امکانات و آیتمها و شاخصه های عصرِ خود احداث کرده بودند و از نظر
موقعیت فیزیکی نیز مدرسه بسیار مناسب بناء شده بود زیرا ساختمان آن دارای مرکزیت با فونداسیونی حدوداََ یک و نیم متری از سطح زمین با اِشراف بر حیاط وکل مدرسه وبا کلاسهائی که از نور گیری مناسب بر خوددار بودند همچنین با داشتن درب و پنجره های متعدد چوبی و با سقفهای حصیری و چندلی ( هندی، افریقائی) و ارتفاع مناسب و بام شُلی خود در تابستان ، هوای مناسبی برای آموزشگاه بوجود آورده بود، مدرسه دارای دو راهرو شمالی -جنوبی بود که مسیر باد را به سمت کلاسها تغییر وهدایت می نمود ، در ضلع غربی ،آب انبار بزرگی که سطح بیرونی اش با سیمان پوشیده شده بود ، همجنین زمین مدرسه با مخلوطی از ماسه دریا و خاک شیربن ،هموار گردیده بود ، ویژگی دیگر مدرسه داشتن زمین فوتبال خاکی بزرگی که بسیار ارزشمند و مهم بود که از همین زمین، فوتبالیستهای نام آشنائی به ورزش بوشهر معرفی شده بودند ، کل اعیان واعصار مدرسه را می توان به چهار بخش تقسیم نمود، بخش میانی ومرکزی با ساختمان آموزشی و اداری، ضلع غربی درب ورودی ، ضلع شمالی زمین فوتبال ، ضلع جنوبی خانه سرایداری و ضلع شرقی که پشت ساختمان واقع شده بود،سرویسهای بهداشتی و آبخوریهابود (گوشه شمالی).
بعداز تخریب ساختمان مدرسه که در طرح توسعه فیزیکی قرار گرفت ،آموزشگاه همانند سالهای اولیه شروع کار خود ،مجددا با جابجائی مواجه گردید، ابتداء مدتی به خیابان دهقان درب غربی اداره بندر و سپس به دبستان دخترانه ۱۷ دی در محله بهبهانی، یا ساختمان فعلی جهاد دانشگاهی که به اشتباه این ساختمان ۲۰۰ ساله را دبستان گلستان می نامند ،منتقل گردید(در خصوص این ساختمان متن مفصلی وجود دارد )و در نهایت به ساختمان فعلی خود که درمحله شیخ سعدون که با مدرسه ۱۳ آبان ادغام شده که به صورت مشترک فعالیت آموزشی و پرورشی دارند، انتقال یافت ، وضعیت امروز دبستان گلستان با ان قدمت و پیشینهء دیرینه وخدمات ارزشمندش، اصلا مورد رضایت نیست و باید اعلان نمود که حالِ دبستان گلستان اصلا خوب نیست زیرا سالهاست که مورد بی مهری قرار گرفته است ، عزیزان برای برون رفت از وضع موجود دبستان گلستان، تجدید نظر در روند فعلی آن لازم و ضروری است ، البته می توان دبستان گلستان را شعبه دیگری از مدرسه فرهنگیان نمود تا مورد استقبال واقبال عمومی قرار گرفته و موجب اقتدار گذشته آن شود البته این اقدام قطعا به نفع حوزه نظام تعلیم وتربیت وشهروندان بوشهری خواهد بود.
والسلام
- منبع خبر : نصیر بوشهر
Thursday, 26 December , 2024