روزنامه شرق نوشت: تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره پنجم رقابت‌های انتخابی جام جهانی در مجموعه ورزشگاه آزادی به مصاف تیم چین رفت و نهایتا با قبول شکست ۷۲ – ۸۱ به کار خود پایان داد. این به آن معنی است که ملی‌پوشان ایرانی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۳ کار بسیار دشواری پیش‌رو خواهند […]

روزنامه شرق نوشت: تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره پنجم رقابت‌های انتخابی جام جهانی در مجموعه ورزشگاه آزادی به مصاف تیم چین رفت و نهایتا با قبول شکست ۷۲ – ۸۱ به کار خود پایان داد. این به آن معنی است که ملی‌پوشان ایرانی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۳ کار بسیار دشواری پیش‌رو خواهند داشت. آن‌ها باید در دو دیدار خارج از خانه مقابل چین و ژاپن به میدان بروند و برای رسیدن به مرحله نهایی مبارزه کنند.

البته بازی برگزار‌شده در ورزشگاه آزادی هم برای تیم ملی بسکتبال ایران چندان تفاوتی با یک دیدار خارج از خانه نداشت! ماجرا از این قرار است که در بازی اخیر که روز جمعه برگزار شد، تماشاگران ایرانی اجازه حضور در سالن را نداشتند؛ ولی در عوض، فضا برای حضور تماشاگران چینی فراهم شده بود تا آن‌ها سالن ورزشگاه آزادی را از آنِ خود کنند. ورزشگاه‌های ایران از زمانی که اعتراضات نسبت به مرگ مهسا امینی شکل گرفته، بدون حضور تماشاگر شده و بازی‌ها در بیشتر سطوح سوت و کور برگزار می‌شود.

در شرایطی که پیش‌ازاین مسئولان فدراسیون بسکتبال ابراز امیدواری کرده بودند که بتوانند در میزبانی از تیم چین و استرالیایی که به ایران سفر نکرد، از حضور تماشاگران بهره ببرند؛ ولی شورای تأمین چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نداد. البته مطابق با قانون، فدراسیون بسکتبال ایران باید زمینه را برای حضور تماشاگران چینی در ورزشگاه مهیا می‌کرد. این‌طور شد که در عین ناباوری، تعداد نزدیک به ۳۰۰ تماشاگر چینی، به تشویق این تیم در تقابل با ایران پرداخته و نهایتا توانستند اثرگذار باشند. چین شاید تصورش را هم نمی‌کرد در ورزشگاه آزادی در شرایطی رودرروی ایران قرار بگیرد که سالن و سکو را در اختیار داشته باشد.

البته در تصاویری که منتشر شده مشخص است که تعدادی از تماشاگران ایرانی هم در ورزشگاه حاضر هستند؛ ولی این موضوع بدون نکته نیست. تعداد تماشاگران ایرانی حاضر در این بازی به زحمت یک‌سوم تماشاگران چینی می‌شد. البته آن‌ها هم ظاهرا به صورت گزینشی به ورزشگاه راه داده شده بودند. تعدادی از آن‌ها خانواده بازیکنان بودند و تعدادی دیگر هم از طریق یک لیدر به ورزشگاه آورده شده بودند. آن‌طور که از سکو پیدا بود، این دسته دوم چندان شناختی از بازی بسکتبال نداشته و ظاهرا برای پرکردن بخشی از ورزشگاه به سالن مجموعه آزادی آورده شده بودند.

غربت تیم ملی بسکتبال ایران در این بازی چنان بود که نهایتا صدای سرمربی این تیم هم بعد از بازی درآمد. سعید ارمغانی با اشاره به تسخیر ورزشگاه آزادی از سوی چینی‌ها گفت: «در زمین خودمان احساس غربت می‌کردیم و من فکر می‌کنم بچه‌های ما با روحیه قهرمانانه و جوانمردانه به زمین آمدند. باید یاد بگیریم که بسکتبال برد و باخت دارد. مهم این است که کار خودمان را خوب پیش ببریم».

قرار‌دادن آزادی در اختیار چینی‌ها تنها اتفاق حاشیه‌ای بازی بسکتبال ایران برابر رقیب آسیای شرقی نبود؛ چون این بازی از همان ابتدا که سرود ملی ایران پخش و با سکوت بازیکنان تیم ملی همراه شد، به‌سرعت در فضای مجازی خبرساز شد. موردی که به تازگی در دستور کار تعدادی از ورزشکاران قرار گرفته و حتی صدای امامان جمعه را هم درآورده است. روز جمعه امام جمعه ارومیه خواسته بود تا با ورزشکارانی که چنین تصمیمی می‌گیرند، برخورد شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌مهدی قریشی ۲۰ آبان ماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ارومیه که در مصلای امام خمینی شهر برگزار شد، بی‌حرمتی به سرود ملی و پرچم را غیرقابل اغماض دانست و گفت: «ورزشکاران و کسانی که هویت ایرانی و اسلامی، حرمت پرچم و سرود ملی را زیر پا می‌گذارند، نماینده کشور نیستند؛ بنابراین مسئولان باید با چنین افراد خود‌فروخته برخورد کنند».

به غیر از این مورد، ترک کنفرانس خبری بازیکنان و سرمربیان تیم ملی از سوی تعدادی از خبرنگاران، بعد از بازی هم، بحث‌برانگیز شد. این عده به دلیل بازداشت تعدادی از خبرنگاران ورزشی که یکی، دو نفر از آن‌ها در حوزه بسکتبال هم فعالیت داشته‌اند، کنفرانس خبری را ترک کردند.

آخرین مورد حاشیه‌ای بسکتبال هم که کلا مربوط به عدم حضور استرالیا در تهران است. موضوعی که روز گذشته، فیبا، به طور رسمی آن را اعلام و عنوان کرد که تیم ملی ایران را ۲۰ بر صفر برنده این بازی می‌داند. استرالیا به دلیل فضای کنونی ایران حاضر به سفر به تهران نشده و پیش‌تر درخواست داده بود بازی با ایران به کشور ثالث برده شود که مورد توافق مسئولان فدراسیون بسکتبال ایران قرار نگرفته بود.

دیروز فدراسیون بسکتبال استرالیا هم با صدور بیانیه‌ای دلیل عدم سفرش به تهران را این‌طور شرح داد: «بعد از بررسی شرایط با مسئولان مربوطه و با توجه به ریسک‌های موجود، تیم ملی بسکتبال تصمیم گرفت در این شرایط به ایران سفر نکند».

دژان واسیلیویچ، یکی از بازیکنان تیم ملی هم در اخباری که روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر کرده درباره عدم سفر تیم استرالیا به تهران چنین گفت: «این روز‌ها اعتراضات در ایران ادامه دارد و شمار بازداشت افراد خارجی هم بیشتر شده است. شرایط امنیتی در ایران ثبات لازم را نداشت و به‌همین‌دلیل باید تصمیم مهمی می‌گرفتیم. صادقانه بگویم با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد و اعتراضات ادامه دارد، از اینکه به ایران سفر نکردیم رضایت دارم».

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که سعید ارمغانی، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران می‌گوید حضور تماشاگران در بازی با چین، نشان داد که فضای امنی حاکم است. او درباره احتمال برگزاری بازی با استرالیا در زمین ثالث و درخواستی که رقیب داشته، گفت: «ما باید هر کاری می‌کنیم طبق قوانین فیبا باشد. فیبا می‌گوید در ایران شرایط خاصی نداریم که در کشور ثالث با استرالیا بازی کنیم. تماشاگران چین آمدند و بسیار هم شرایط امنی داشتند. ما تابع فیبا هستیم. بازیکنان استرالیا بدون هیچ اطلاعی به ایران نیامدند و مشکل آنهاست. ما آماده بازی با آن‌ها بودیم و من امیدوارم فیبا به قوانین خود عمل کند».

با وجود حواشی به‌وجود‌آمده در بازی ایران با چین در ورزشگاه آزادی، ارمغانی هنوز شانس صعود به جام جهانی را برای بازیکنان تیمش قائل است. «همه ما می‌دانیم چین چه سرمایه و انرژی‌ای در بسکتبال دارد، می‌دانیم چقدر برنامه‌ریزی خوبی در بسکتبال دارند. همه این موارد نشان از خوب‌بودن چین است. می‌دانستیم بازی سنگینی داریم؛ اما امیدوار بودیم پیروز شویم که خیلی هم دور نبودیم از این اتفاق، اما نتیجه مد‌نظر کسب نشد. قزاقستان به استرالیا باخت و ما امیدوار هستیم. بازی با استرالیا برگزار نمی‌شود و دو دیدار سخت با چین و ژاپن در خانه آن‌ها داریم. من امیدوارم با یک بازی خوب مقابل ژاپن و چین برنده از زمین خارج شویم و به جام جهانی برسیم»

  • منبع خبر : فرارو