👈آذرماه ۱۳۸۹ بود که در دولت احمدی‌نژاد پرداخت یارانه به حساب مردم کلید خورد. در آن مقطع زمانی تصمیم بر آن شد تا به حساب هر شخص ۴۵ هزار تومان به‌عنوان کمک نقدی واریز شود. نرخ تورم اعلامی سال ۸۹، ۱۲.۴ درصد بود.   🔹۱۲ سال از این تصمیم می‌گذرد. هم‌اکنون خانوارها بنا به […]

 

👈آذرماه ۱۳۸۹ بود که در دولت احمدی‌نژاد پرداخت یارانه به حساب مردم کلید خورد. در آن مقطع زمانی تصمیم بر آن شد تا به حساب هر شخص ۴۵ هزار تومان به‌عنوان کمک نقدی واریز شود. نرخ تورم اعلامی سال ۸۹، ۱۲.۴ درصد بود.

 

🔹۱۲ سال از این تصمیم می‌گذرد. هم‌اکنون خانوارها بنا به تعداد اعضا و دهکی که در آن قرار دارند، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. البته اشاره‌ای هم باید به آبان ۹۸ داشته باشیم که با اصلاح قیمت بنزین، بیش از ۶۰ میلیون نفر گزینش شدند و یارانه معیشتی با رقم بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوارهای یک‌نفره تا پنج نفره و بالاتر واریز شد. اما بعد از مدتی این ماجرا منتفی و در سیاست‌های حمایتی تجدیدنظر شد.

 

🔹اگر یارانه نقدی را رقم ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار یعنی همان ۴۲.۹ درصد به‌عنوان نرخ تورم سالانه مهرماه، ارزش واقعی یارانه هم‌اکنون به ۱۷۱هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است!

اگر بر اساس پیش‌بینی‌ها، نرخ تورم را برای سال آینده ۵۰ درصد در نظر بگیریم، این رقم در سال آینده هم به ۸۵ هزار و ۶۵۰ تومان کاهش می‌یابد.

 

  • منبع خبر : عصر فوری