نصیربوشهر – بهرام نکیسا – ” کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا ” ، اگر پیرو مکتب و علاقمند به امام حسین (ع) می باشیم هیچگاه برای با امام حسین (ع) بودن و حسینی شدن دیر نیست . همه روزها عاشورا و همه زمین ها کربلا است . محرم و عاشورا یاد آور حرکت […]

نصیربوشهر – بهرام نکیسا – ” کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا ” ، اگر پیرو مکتب و علاقمند به امام حسین (ع) می باشیم هیچگاه برای با امام حسین (ع) بودن و حسینی شدن دیر نیست . همه روزها عاشورا و همه زمین ها کربلا است .
محرم و عاشورا یاد آور حرکت اصلاحی امام حسین (ع) است . یاد آور امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع) در برابر انحرافی که معاویه و یزید در دین خدا بوجود آورده بودند .
هر چند بدلیل شیوع بیماری کرونا حس و حال خوبی نداریم و امسال دومین سالی است که توفیق برگزاری و شرکت در عزای امام حسین(ع) بطور وسیع و عمومی از همه ما سلب گردیده اما می توانیم با رفتار و عمل و نهادینه نمودن فرهنگ حسینی درخانواده خود در زمره عزاداران و پیروان واقعی آن امام آزاده و عزیز قرار گیریم .
با تاسف فراوان امسال نیز در عزای سرور و سالارشهیدان حسین بن علی (ع) عده ای دیگر از عزیزان خود را بدلیل درگذشت و وداع با این دنیا به همراه نداریم . انسان های عاشق و ارادتمند به امام حسین (ع) و خاندان اهل بیت رسول الله (ص) ، پدران و مادران و معلمان و همه حق داران برما، آنانی که ما را با امام حسین (ع) آشنا نمودند . آنانی که ما را با عشق به امام حسین (ع) تربیت و پرورش دادند . روح همه آن عزیزان شاد باد و انشاالله که همه آنان در آن دنیا مورد شفاعت امام حسین (ع) واقع گردند .
امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات بشریت است .
ترجمان سخن خداوند است .
خون خداست .
پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) فرمود :
«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را . تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»
امام حسین (ع) امانت پیامبر (ص) بود . معاویه و یزید و دست پروردگان شجره ملعون و جیره خواران آنان در محرم ۶۱ هجری با امانت پیامبر فجیع ترین رفتار نمودند . آنان می پنداشتن که با شهادت امام حسین (ع) به اهداف شومشان ، انحراف در اسلام ناب محمد (ص) خواهند رسید . اما خداوند به حضرت زینب کبری(س)، پیام رسان عاشورا شجاعت ، قدرت ، زبان و صبوری پدر (امام علی (ع)) بخشید تا پیام حرکت امام حسین (ع) را به گوش جهانیان برساند و برای همیشه تاریخ حرکت امام حسین (ع) جاوید و ماندگار گردد .
عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) در دنیا توسط انسانهای عاشق عدالت و آزادی، با ملیت، رنگ و زبان گوناگون همه ساله در یک روز و با یک هدف در روز دهم ماه محرم با شکوه برگزارمیگردد . نام و حرکت امام حسین (ع) فریاد مظلومان و آزادیخواهان جهان است .
عزاداری امام حسین (ع) در جنوب ایران نیز از سالهای سال پیشتر با نوای ماندگار و صدای ذاکرین و مداحان و نوحه خوانانی همچون ناخدا عباس دریانورد ، محمد شریفیان ، سیدعلی مهیمنیان ، ملا محمد زنگوئی ، ملارضا زنگوئی ، جهانبخش کردی زاده (بخشو) ، سید جواد عین الملک ، مفرد ، علی دشتی ، حاج اکبر ندومی ، عبدالحسین خرمائی پور، باقرآرامی ، حسن توزی و…. ، حال و هوای خاص داشته و دارد . یادشان گرامی و روحشان شادباد .
هنوز هم که هنوز است صدای استثنائی مرحوم جهانبخش کردی زاده (بخشو) گرمی بخش حسینیه ها ،تکایا و محافل روضه اباعبدالله الحسین (ع) در گوشه و کنار کشور می باشد . این مداحان و نوحه خوانان زنده نام با صدای گرم ، جذاب و استثنائی شان موجب معرفی عزاداری استان بوشهر در سطح جهان و کشور گردیده اند.
به مدد الهی نوحه خوانان و ذاکران امام حسین (ع) با استفاده از سروده های شاعران ارجمندی همچون دکتر سید محمد هاشمی فرد (ساجد) و استاد محمود موجی و… تاکنون موجب شکوه عزاداری سیدالشهدا (ع) در سراسر استان بوشهر و کشور گردیده اند . در ایام شیوع بیماری کوید نوزده، آثار ارزشمند همین ذاکرین و نوحه خوانان محترم است که از طریق رسانه ملی ، استانی و فضای مجازی پخش می گردد و هر خانه ی را به حسینیه عزای امام حسین (ع) مبدل نموده . یاد و نام امام حسین (ع) و عزاداری ایشان، اسلام راه زنده نگاه داشته است .
مکتب امام حسین (ع) به انسان طالب حق و حقیقت راه و رسم زندگی شرافتمندانه ، عدالتخواهانه و آزادگی و خداپرستی می آموزد .
مکتب امام حسین (ع) مکتب انسان ساز است . مکتب راستگوئی ، ایثار و از خود گذشتگی و مهربانی است. جامعه ما شدیداً نیازمند فرهنگ حسینی است ، فرهنگ آزاده زیستن ، فرهنگ دستگیری از مظلومین و آنانی که در سراسر جهان مستضعف نگاه داشته شده اند . فرهنگ امام حسین (ع) فرهنگ خداباوری ، دینداری ، امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور مسلمین ، امت جدش حضرت محمد (ص) می باشد .
امام حسین (ع) خود در وصیت نامه اش در هنگامی که از مدینه خارج گردید چنین فرموده است :
« إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّهِ جَدِّی (ص) أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَهِ جَدِّی وَ أَبِی‏ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع )».
«من برای اصلاح و درست کردن امور امت جدم حرکت نموده ام و من طالب اصلاح امور می باشم و می خواهم به نیکی سفارش و از بدی نهی کنم و مطابق سیره جدم رسول خدا و پدرم على بن ابى طالب علیهم السّلام رفتار نمایم».
با امید و آرزوی شفاعت امام حسین (ع) در نیا و آخرت و شفاء بیماران ، ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان وآزادگان جهان حضرت اباعبد الله الحسین (ع) تسلیت باد .
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الارْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ
عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

  • منبع خبر : نصیربوشهر