????نگاهی به برخی استانداران منصوب شده از سوی احمد وحیدی وزیر کشور نشان می‌دهد از آنجایی که وی خود چهره‌ای نظامی است و با نظامیان ارتباط خوبی دارد احتمالا کسانی که وی برای استانداری انتخاب کرده به جز حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان از هم صنفی‌های وزیر در حوزه نظامی بوده است. ????البته […]

 

????نگاهی به برخی استانداران منصوب شده از سوی احمد وحیدی وزیر کشور نشان می‌دهد از آنجایی که وی خود چهره‌ای نظامی است و با نظامیان ارتباط خوبی دارد احتمالا کسانی که وی برای استانداری انتخاب کرده به جز حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان از هم صنفی‌های وزیر در حوزه نظامی بوده است.

????البته صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم به عنوان استاندار خوزستان و محمد‌هادی ایمانیه رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان استاندار فارس نیز دیگر کسانی هستند که نظامی نبوده  و استاندار شده‌اند.

????اما نکته مهم‌تر از حوزه کاری و گرایش استانداران نحوه چینش و انتخاب آنهاست که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند برخی استانداران صرفا با لابی یا سفارش نمایندگان مجلس یا افرادی خارج از دولت انتخاب می‌شوند خود جای تامل دارد.

????چرا که اگر استانداری تمام و کمال از سوی دولت انتخاب شود و بر طبق رویکردهای دولت پیش برود قدر مسلم می‌تواند آنچه مدنظر دولت در حوزه‌های استانی است را اجرا کند و در این راه اجازه دخالت به هیچ کسی را ندهد.

????اما اگر به فرض استانداری با توصیه ویا فشار یک نماینده مجلس در حوزه انتخابیه خود انتخاب شود، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که آن استاندار استقلال عمل کامل داشته باشد، چرا که قطعا آن نماینده به واسطه تاثیر در انتخاب استاندار در سایر تصمیم‌گیری‌ها و شئون استان نیز دخالت کرده و نظرش را تحمیل خواهد کرد و این تازه نخستین جایی خواهد بود که موجب بروز اختلاف میان دولت، استانداران و بعضا مجلس و نمایندگان می‌شود.

 

  • منبع خبر : عصر ۱۴۰۰