‍ نصیربوشهر – سید احمد نبوی – روز گذشته جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۵ سال که عضو ناظر سازمان همکاری های شانگهای بود با حمایت چین ، روسیه و هندوستان به عضویت اصلی این سازمان در آمد . برای اینکه این سازمان را بهتر بشناسیم به چند نکته مهم اشاره میکنم ، ۱– جمعیت […]

‍ نصیربوشهر – سید احمد نبوی – روز گذشته جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۵ سال که عضو ناظر سازمان همکاری های شانگهای بود با حمایت چین ، روسیه و هندوستان به عضویت اصلی این سازمان در آمد .

برای اینکه این سازمان را بهتر بشناسیم به چند نکته مهم اشاره میکنم ،
۱– جمعیت کشورهای عضو این سازمان نزدیک به ۳ میلیارد نفر یا معادل بیش از ۶۰ درصد مردم جهان است .
۲– مساحت کشورهای عضو این سازمان ۳۹ میلیون کیلومتر مربع یا معادل سی درصد خشکی های جهان است .
۳– به لحاظ اقتصادی گردش ۳۳۰ میلیارد دلاری این سازمان و رونق بی نظیر اقتصادی چین و حدود ۷۵ تریلیون دلار ذخایر منابع نفت و گاز روسیه و توان بازار گردانی اقتصادی هندوستان و اخیرا اضافه شدن منابع ایران به تجمیع اقتصادی اعضای سازمان شانگهای می توان اتفاقات بزرگی را در آینده و به دلیل مرکزیت ایران در کریدور شمال و جنوب و همچنین در میانه کمربند راه ابریشم در اتصال شرق و غرب جهان متصور بود .

گستردگی سازمان همکاری شانگهای می تواند باعث تقویت همکاریهای اقتصادی ، سیاسی ، نظامی ، امنیتی و حتی فرهنگی طرفین بشود .
حضور ایران بعنوان غربی ترین عضو این سازمان و ارتباط صمیمانه ایران با عراق و سوریه می تواند پای این سازمان را به دریای مدیترانه و از آن طریق به مرکز و جنوب اروپا نزدیک کند .

حضور ایران در سازمان شانگهای با ۸۳ میلیون نفر جمعیت و ۱/۶۸۰ هزار کیلومتر وسعت آنقدری مهم نیست که جایگاه ژئوپولیتیک ما در مرکزیت جهان برای آن سازمان مهم است .
همه این ویژگی‌های شرق را باید در کنار ضعف های غرب قرار داد تا اهمیت این عضویت روشن شود ، ضعف‌هایی از زبان خود غربی ها از جمله :
۱– فدریکا موگرینی مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید «قدرت رهبری آمریکا در حال زوال، و قدرت او در حال کاهش است. من هرگز آمریکا را تا این حد قطبی شده ندیده بودم. آمریکا در درون منسجم نیست. بزرگ‌‌ ترین دموکراسی دنیا بی‌ ثبات ‌شده است.»
۲– نیکولای سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفته است که «محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. روی کارآمدن فردی مانند ترامپ که باور کردنی نبود، نشانه وخامت شرایط غرب بود، نه علت آن».
۳– جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «تحلیلگران از مدت‌‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفته‌‌اند. این اتفاق، پیش چشم ما در حال وقوع است. شیوع بیماری کرونا، نقطه عطفی برای تغییر توازن قدرت از غرب به شرق است».
۴– ولفگانگ ایشینگر رئیس‌ کنفرانس امنیتی مونیخ: «جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. بازیگران غیرغربی، امور بین‌‌المللی را شکل می‌دهند. برخی از اساسیترین ارکان غرب و نظم جهانی تضعیف شده. ناکامی‌ در پاسخ به درگیری‌ سوریه و اوکراین، ضعف ما را آشکار و زمینه را برای پُر کردن خلأ توسط کشورهایی مانند ایران و روسیه فراهم کرد».
۵– ویلیام برنز رئیس ‌سازمان سیا نیز می گوید «در صحنه بینالمللی که بیش از پیش پیچیده و رقابتی شده، رویکرد چین، بزرگ‌‌ترین چالش ژئوپولیتیک آمریکاست… روسیه و ایران، دیگر تهدید‌‌های بزرگ امنیتی هستند… آمریکا باید برای مقابله با تهدید‌‌های ایران، راهبردی فراتر از مسئله هسته‌‌ای داشته باشد».
که اگر این اظهار نظرها را در کنار موضوع فروش زیردریایی های هسته ای به استرالیا توسط آمریکا و انگلیس که نارضایتی شدید فرانسه و آلمان را در پی داشته است نیز بنگریم، پیچیدگی ها و تغییرات سیاسی اروپا و آمریکا و شاخ و شانه کشیدن طرفین، بغرنج بودن وضعیت غرب را کاملا محرز و آشکار می سازد.
این کشتی عظیم جمهوری اسلامی ایران که از بیرون توسط آمریکا و اسرائیل و بخشی از کشورهای اروپایی در حال سوراخ شدن بوده از داخل نیز توسط برخی غربگرایان لیبرال مسلک آسیب زده شده است و باید ایمان داشته باشیم امروز این شکافهای دشمنان در حال ترمیم است ، مسئولان جمهوری اسلامی تمام همت و توان خود را باید مصروف حل مشکلات معیشتی مردم نمایند که اگر این رخنه پوشیده شود ، دنیا را یارای تقابل با ایران عزیزمان نخواهد بود .

انشاءالله

 

  • منبع خبر : نصیر بوشهر