عاطفه حسینی: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با اشاره به کارشناسی‌های صورت‌گرفته در پرونده بابک زنجانی و اختلافات عجیب در اظهارنظرهای کارشناسی‌ گفت: در کارشناسی اولیه در این پرونده ارزش زمینی که گودبرداری شده بود ۲۹۵ میلیارد تومان تخمین زده شد و در اعتراض‌های متعدد به کارشناسی‌ها، در نهایت کارشناسی ارزش […]

عاطفه حسینی:

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با اشاره به کارشناسی‌های صورت‌گرفته در پرونده بابک زنجانی و اختلافات عجیب در اظهارنظرهای کارشناسی‌ گفت: در کارشناسی اولیه در این پرونده ارزش زمینی که گودبرداری شده بود ۲۹۵ میلیارد تومان تخمین زده شد و در اعتراض‌های متعدد به کارشناسی‌ها، در نهایت کارشناسی ارزش زمین به ۸ هزار میلیارد تومان رسید.

پیش از این آخرین اخبار مربوط به بابک زنجانی به شهریور سال جاری بازمی‌گشت که شایعاتی مبنی بر اقامت وی در ویلای شخصی‌اش در لواسان منتشر شد.

 

رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی در واکنش به این خبرها گفته بود که موکلش در طول هشت سال گذشته و از ابتدا تاکنون به صورت انفرادی در بازداشت به سر می‌برد. همچنین «برخلاف برخی از آقازاده‌ها و زندانیان»، موکلش «حتی یک روز هم به مرخصی نیامده و با درخواست اعطای مرخصی‌اش موافقت نشده است».

در حال حاضر نیز بر اساس پیگیری‌ها تغییری در پرونده بابک زنجانی صورت نگرفته و وی همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.

 

اواخر سال ۱۳۹۲ بازداشت سرمایه‌دار جنجالی به نام بابک زنجانی از سوی محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضاییه اعلام شد. طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهامات بابک زنجانی عبارت بود از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

 

پس از برگزاری ۲۶ جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی پیشین دستگاه قضا و رییس فعلی قوه قضاییه در ۱۶ اسفند سال ۹۴ اعلام کرد که حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند، صادر شد. دادگاه بدوی این سه متهم را مفسدفی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرد و علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی معادل یک‌چهارم پولشویی انجام‌شده محکوم کرده است.

 

از این سه متهم نهایتا حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور قطعی شد.

 

حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور ۲۵ تیرماه اعلام کرد که حکم اعدام بابک زنجانی قطعی است ولی ممکن است همکاری کند و مورد تخفیف قرار گیرد.

 

بابک زنجانی در نهایت یا اعدام می‌شود یا حبس ابد چون وضعیت او از این دو حالت خارج نیست: اگر همکاری کند و اموال و پول‌ها را بدهد، طبق وعده‌ای که داده شده ممکن است تخفیف بگیرد و به جای اعدام، حبس ابد شود. شاید هم به او تخفیفی ندهند و با وجود بازگرداندن اموال، اعدام شود. اگر هم همکاری نکند، آنقدر در زندان می‌ماند که یا بالاخره اموال را بدهد، یا ندهد و تا آخر عمر در زندان باشد، یا با وجود عدم بازپرداخت اموال و بدهی‌ها اعدام شود.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین