🔹در هفته‌های اخیر بانک مرکزی بخشنامه برداشت خودکار از حساب‌های مشتری یا ضامنین را ابلاغ کرد. این بخشنامه از جهاتی اقدام خوبی برای بازگشت تسهیلات کلان به درون شبکه بانکی و احیای توان وام‌دهی بانک‌ها و مجاب ساختن دریافت‌کنندگانی که عامدانه اقدام به عدم بازپرداخت و نکول استراتژیک می‌کنند باشد. اما نباید از این نکته […]

🔹در هفته‌های اخیر بانک مرکزی بخشنامه برداشت خودکار از حساب‌های مشتری یا ضامنین را ابلاغ کرد. این بخشنامه از جهاتی اقدام خوبی برای بازگشت تسهیلات کلان به درون شبکه بانکی و احیای توان وام‌دهی بانک‌ها و مجاب ساختن دریافت‌کنندگانی که عامدانه اقدام به عدم بازپرداخت و نکول استراتژیک می‌کنند باشد. اما نباید از این نکته غافل شد که این بخشنامه اشکالاتی نیز دارد.

🔹براساس اطلاعات بانک مرکزی تقریبا ۲۵۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد تومان غیرجاری وجود دارد که نشان می‌دهد ۵۷ درصد از تسهیلات غیرجاری بانک‌های کشور طبق نظر بانک مرکزی «تسهیلات کلان» شناخته می‌شوند.

🔹حال اگر بانک مرکزی وضعیت بازگشت تسهیلات ۱ تا ۱۰۰ میلیارد تومان را نیز منتشر می‌کرد این احتمال وجود داشت سهم مجموع تسهیلات غیرجاری بالای ۱ میلیارد تومان از کل تسهیلات نظام بانکی به ۷۵ تا ۸۰ درصد برسد.

🔹این حساب، تمرکز بانک مرکزی باید بر سخت‌گیری بیشتر برای وصول تسهیلات کلان بالای ۱ میلیارد تومان باشد؛ درحالی که در شرایط فعلی سخت‌گیری‌ها صرفا بر تسهیلات خرد و زیر ۱ میلیارد تومان متمرکز شده است.

🔹به نظر می‌رسد مصوبه اخیر از این جهت که تعهدات بیشتری از ضامنین مطالبه می‌کند دریافت وام‌های خرد را با مشکل مواجه خواهد کرد که خود این موضوع یک امر ضدعدالت است.

 

  • منبع خبر : عصر فوری