از پروژه‌های مهم زیربنایی این منطقه ایجاد بزرگراه بوشهر-دیر است �که تعدادی از قطعات آن اجرا و قطعاتی از آن که در شهرستان‌های تنگستان و دشتی واقع شده‌است، متوقف و عملاً پروژه تعطیل شده است. از پروژه های دیگری که در حوزه خدمات زیربنایی در دست اجرا بود تعریض محور مواصلاتی ساحلی است که عملیات تعریض آن در سال های گذشته از انتهای مسیر چهارخطه شروع و تا دلوار اجرا گردید اما پس از آن این عملیات تعریض متوقف شده است و همچنان شواهدی مبنی بر از سرگیری آن مشاهده نمی‌شود.

تحلیل و بررسی آمار وقوع تصادفات، تصادفات این محور  بوشهر – دیر را مد نظر قرار نمی دهند

دانشجوی کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی

استان بوشهر در بین استان‌های کشور به لحاظ دارا بودن ویژگی های خاص و منحصر به فرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است .از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین این ویژگی‌ها داشتن نواری ساحلی به طول تقریبی.۹۲۰ کیلومتر است که این ویژگی از اصلی‌ترین مزیت استان بوشهر محسوب می‌شود. بخشی از این نوار ساحلی از شهرستان بوشهر تا شهرستان دیر را در بر می‌گیرد و در برنامه آمایش سرزمینی ملی و منطقه‌ای، کیفیت و نوع فعالیت‌ها در این منطقه ترسیم و پیش‌بینی شده است. به طوری که در گذشته در این نوار ساحلی پروژه‌های زیربنایی و فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در بنادر تجاری و صیادی و آبزی‌پروری شروع شده است.� از پروژه‌های مهم زیربنایی این منطقه ایجاد بزرگراه بوشهر-دیر است �که تعدادی از قطعات آن اجرا و قطعاتی از آن که در شهرستان‌های تنگستان و دشتی واقع شده‌است، متوقف و عملاً پروژه تعطیل شده است. از پروژه های دیگری که در حوزه خدمات زیربنایی در دست اجرا بود تعریض محور مواصلاتی ساحلی است که عملیات تعریض آن در سال های گذشته از انتهای مسیر چهارخطه شروع و تا دلوار اجرا گردید اما پس از آن این عملیات تعریض متوقف شده است و همچنان شواهدی مبنی بر از سرگیری آن مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که در محافل مختلف شنیده می شود که منابع لازم برای ادامه تعریض این محور مواصلاتی از محمد عامری تا لاور ساحلی که از حادثه خیز ترین نقاط جاده‌ای استان بوشهر محسوب می‌شود از محل منابع ملی و استانی پیش بینی نشده است و همچنین نیازی به توضیح این موضوع نیست که متاسفانه این محور از سال‌های گذشته تاکنون به لحاظ وقوع مکرر تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در کشور از شهرت برخوردار گردیده است و در میان مردم این منطقه به جاده مرگ مشهور گشته است.
حال در سطح منطقه و استان این سوال مطرح است که چگونه پروژه تعریض این محور که می تواند سالانه جان صدها نفر را نجات دهد و در قوانین و احکام بالادستی کشور نیز بر رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای تاکید و تکلیف شده است در اولویت پیش بینی اعتبار از طرف رئیس و اعضای شورای برنامه ریزی استان و همچنین کمیته برنامه ریزی شهرستان، نماینده مجلس و دستگاه های اجرایی متولی برای اخذ اعتبارات منابع ملی و استانی قرار نمی گیرد؟
علاوه بر این چگونه است که رئیس و اعضای شورای ترافیک استان در تحلیل و بررسی آمار وقوع تصادفات، تصادفات این محور را مد نظر قرار نمی دهند و دستگاه‌های نظارتی متولی نیز از جمله سازمان بازرسی در خصوص ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در زمینه اجرای احکام بالادستی و احکام دائمی مبنی بر کاهش سالانه آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن ورود نمی کنند؟
این‌ها از جمله سوالاتی است که در افکار عمومی مطرح است. بنابراین با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع نیاز است که مقامات استانی و نماینده مجلس به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل نموده،با استفاده از منابع و اعتبارات ملی یا استانی و یا از محل مسئولیت های اجتماعی تکلیفی وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن از جمله پتروشیمی ها، اعتبارات لازم را پیش بینی و عملیات اجرایی تعریض این محور را شروع نمایند تا مردم این منطقه که همواره در همه صحنه‌های دینی و ملی حضوری پررنگ دارند را بیش از این دلسرد ننمایند و بارقه‌های امید به توسعه‌ای متوازن را در دل آنان روشن سازند.

  • منبع خبر : اختصاصی نصیر بوشهر انلاین