مردم روستاهای جنوبی بخش دلوار در بوشهر در شبانه روز ۱۲ ساعت آب ندارند، در گرمای طاقت فرسای استان بوشهر، رنج بی‌آبی برای ساکنان این روستاها عادی شده است و مسئولان هم به نشنیدن صدای آن‌ها عادت کرده‌اند. باز هم انتشار یک فیلم در فضای مجازی بود که صدای اهالی روستای «رستمی» در دلوار را […]

مردم روستاهای جنوبی بخش دلوار در بوشهر در شبانه روز ۱۲ ساعت آب ندارند، در گرمای طاقت فرسای استان بوشهر، رنج بی‌آبی برای ساکنان این روستاها عادی شده است و مسئولان هم به نشنیدن صدای آن‌ها عادت کرده‌اند.
باز هم انتشار یک فیلم در فضای مجازی بود که صدای اهالی روستای «رستمی» در دلوار را به گوش همه مردم ایران رساند. مردم منطقه برای شست‌و‌شو، وضو و… از آب کولر استفاده می‌کردند. «محسن قاسم زاده»، عضو شورای شهراهرم شهرستان تنگستان بوشهردر گفت‌و‌گو با «ایران» گفت:
روستای رستمی که به تازگی تصاویری از آن در فضای مجازی منتشر شده تنها یکی از چند صد روستای استان است که مشکل آب دارند. ۷۰درصد جمعیت شهرستان تنگستان در روستاها ساکن هستند و پراکندگی این روستاها سبب شده رسیدگی به مشکلات آنها سخت باشد.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب استان بوشهر از خط آبرسانی «کوثر» واقع در کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود، ادامه داد: با وجود نزدیکی استان به منابع آبی فراوان به علت کم‌توجهی به اجرای «طرح آب شیرین کن‌ها» ما مجبور هستیم آب مورد نیازمان را از استان‌های همجوار تأمین کنیم. روستای رستمی نیز یکی از روستاهای ساحلی استان است که فاصله کمی با دریا دارد اما اهالی آن با کم آبی رو به رو هستند. مسئولان استان دیر به یاد این طرح افتادند و اکنون که مشکلات بیشتر خودش را نشان داده می‌گویند طرح آب شیرین کن به زودی اجرایی می‌شود.
قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه بیشترین مشکل آب شهرستان تنگستان مربوط به روستاهای جنوب بخش دلوار است، افزود: در چند سال اخیر دولت مجوز طرح آب شیرین کن ۷ هزار و ۵۰۰متر مکعبی را در این شهرستان صادر کرده اما با گذشت ۲ سال، این طرح هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته و سرمایه‌گذار هیچ اقدامی نکرده است. برآورد اولیه برای اجرای این طرح ۲۱۰ میلیارد ریال بوده اما تاکنون حتی یک ریال هم تأمین نشده است.
عضو شورای شهراهرم اظهار داشت: البته اعتقاد دارم خیلی دیر به یاد این کار افتاده‌ایم و اگر همین الان هم بودجه تأمین شود تا چندین سال دیگر هم این آب شیرین کن وارد مدار نمی‌شود. مردم این منطقه همه روزه از ۷ بعد ازظهر تا ۷ صبح آب ندارند اما تا حالا کسی صدای اعتراض آنها را نشنیده است. در این گرمای طاقت فرسا در گرم‌ترین ساعات روز مردم این روستاها آبی برای خوردن هم ندارند. درست است که آبرسانی سیار انجام می‌شود اما این تنها یک مسکن موقت بوده و ما نیاز به راه حل دائمی داریم.
مشکل آب روستاهای تنگستان حل می‌شود
آبفای استان بوشهرنیز در واکنش نسبت به انتشار این فیلم اعلام کرد: در شهرستان تنگستان به‌ دلیل شوری آب‌های زیرزمینی و نزدیک بودن به دریا هیچ منبع آب آشامیدنی پایدار و باکیفیتی وجود ندارد و تمام مصارف شرب، فضای سبز، احشام و واحدهای صنعتی از طریق خط آبرسانی «کوثر» در استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود. این در حالی است که در ماه‌های اخیر دلایلی همچون گرمای شدید هوا، شیوع ویروس کرونا و افزایش جمعیت، سرانه مصرف آب این شهرستان را از ۲۶۰ لیتر به ۳۳۰ لیتر افزایش داده است.
شرکت آب و فاضلاب بوشهر برای حل این مشکل سرانه تولید و توزیع آب روستای رستمی و ۱۲ روستای دیگر را افزایش داده و در حال حاضر اکثریت مشترکین این روستاها آب را به‌صورت جیره‌بندی دریافت می‌کنند. البته برخی از منازل در روستاهایی که از لحاظ ارتفاعی در بالادست قرار گرفته‌اند همچنان مشکلاتی برای دریافت آب دارند اما اصلاح خط انتقال آب این روستا در دستور کار قرار گرفته است.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر