(ملت بزرگ ایران ) این خاک و میهن و این سرزمین بزرگ ،کشوری و ملتی نوپا و تازه تأسیس نیست بلکه به قدمت تمدن ها در تاریخ بشریت ،ریشه دوانیده و درخت آن سر به فلک کشیده است .آدمیان به دنیا می آیند و مدتی در این خاک و سرزمین جولان می کنند و در […]

(ملت بزرگ ایران )

این خاک و میهن و این سرزمین بزرگ ،کشوری و ملتی نوپا و تازه تأسیس نیست بلکه به قدمت تمدن ها در تاریخ بشریت ،ریشه دوانیده و درخت آن سر به فلک کشیده است .آدمیان به دنیا می آیند و مدتی در این خاک و سرزمین جولان می کنند و در زیر خاک می آرامند، اما نام ایران ،کشور عظیم و عریق ستاره وار در آسمان هستی می درخشد .و مردمان جهان به خوبی دریافته اند، این ملت حذف شدنی نیست و بسان خورشید برهه ای به کسوف و غروب می نشیند اما دوباره با درخشندگی شروق می کند و سپیده ی روشن خویش را به رخ دیگر کائنات می کشد و دیگر موجودات را به بالندگی می رساند، نقشه ی این سرزمین را دیگران ترسیم نکرده اند تا به آسانی حذف نمایند، بلکه این ملت است که نقشه ی خویش را با دست توانای پدران و نیاکان، با تلاش و وطن دوستی ،ترسیم نموده اند و دشمنان به این نکته قائل و واقفند .

(خدمات ایران به بشریت )

خدماتی ارزنده در دل و جان تاریخ و فرهنگ بشریت به ثبت رسیده و غیر قابل انکار است و حقیقت نه مجاز است، در زمینه ی ادبیات و هنر و فلسفه ی اشراقی و معماری و… سنگ تمام بنهاده اند، در زمینه علوم اسلامی ،فقه ،حدیث ،لغت ،همه ی کشورها و ملت های مسلمان ،مدیون خدمات بزرگان مسلمان ایرانی، می باشند.

این ملت که با جان و دل ،دین اسلام را پذیرفتند و علوم و معرفت اسلامی را به اوج رساندند و به خوبی می دانیم اگر قبول اسلام بر گرفته از دل و جان و قناعت و اختیار و حجت و برهان نبود ،این همه کار و تلاش خالصانه و پیشرفت علوم و معرفت از مردمان این دیار برنمی خاست و سر نمی زد، زیرا انسان مکره و بالاجبار به کار گرفته و کشیده هیچگاه این همه مایه و هزینه را از دل و جان خویش نمی نهد … بلکه این حب و محبت و اختیار و شناخت بود که این معارف را از خود بجا گذاشت.

شاعران ایران زمین و پارسی گوی همچون مولوی ،حافظ ،سعدی ،…شاعرانی نبوده اند که از شعر و ذوق خود ارتزاق نمایند و به استقبال موکب سلطانان و پادشاهان در آیند و مداحی کنند، بزرگان و دانشمندانی بودند که با زبان و قالب شعر، حکمت و معرفت انسانی و اسلامی را برای انسانیت و نسل ها به ارمغان آوردند و بیان نمودند، محور شعر و نثر و کلام آنها، انسان و جهان و خدا بود و راز و رمز ماندگاری آنها در قلب بشریت، همین انسان دوستی آنهاست .

(نکته ی قوت سرزمین و ملت ایران )

کشورهای توسعه یافته و روبه پیشرفت بدون برنامه و هدف و دست یابی به علوم طبیعی و نکات قوت ،به پیشرفت و قدرت نرسیده اند ،خصوصیاتی دارا هستند که منجر به توسعه و پیشرفت آنها شده است .

مهمترین و والاترین این خصوصیات تنوع فرهنگی و قومی و زبان است و صلح و صفا ونگرش خوب جهانی است که در زیر یک چتر واحد همان کشور در حال تلاش و رقابت می باشند.

کشور ما ایران در این جنبه، بسیار غنى است، اقوام ومذاهب و زبان و لهجه های مختلف در آن نمایان و برجسته است، نکته ی قوت بسیار عظیم و کارساز ی است اگر روحیه ی تعدد گرایی و قبول طرف مقابل در وجود و تفکر جامعه پرورش یابد.

قانون و سنت خداوندی که در وجود و کیان این جهان نهفته است، در یک رنگی و یک نوع بودن پیشرفت حاصل نخواهد شد، بنابر این استفاده بهینه از این بستر عظیم الزامی است تا همه و همه با همدلی روز افزون در سایه این کشور و سرزمین، تلاش نماییم و به سوى قلعه ها ی ترقى انسانی و معرفتی، قدم برداریم.

(توطئه های دشمنان انسانیت )

دین و دینداری یکی از دغدغه های اصلی انسانیت در طول تاریخ بشمار می آید؛ گاهی در میان آدمیان کم رنگ می شود اما بصورت متوالی حذف نشده است و در اعماق وجود ریشه دوانیده، از اینرو برحسب خیر خواهی و نجات آنها در دنیا و آخرت و گاهی اهرمی برای بدست آوردن سلطه و قدرت و به ضعف کشاندن دیگران بکار می رود. اگر چه در غرب ندای سکولاریسم و پولورالیزم دینی شنیده می شود واین بمعنای حذف دین از بطن زندگی روز مره ی آنها نیست بلکه بعد از جنگ های خونین مذهبی بین پروتستان ها و کاتولیکها و ارتدوکسها و قرن ها خونریزی و مخالفت و زیر سوال بردن علم و معرفت … بزرگان آنها با فشار مردمان آن دیار، با یکدیگر توافقی بر مبنای آزادی مذهبی امضاء نمودند و هر کدام بدون توهین به دیگر مذاهب به دینداری خویش ادامه دادند. اما ناگفته نماند که دین اسلام را بعنوان رقیب اصلی خود می دانند و بنابر بیان قرآن (مایود الذین کفروا من أهل الکتاب و لا المشرکین أن ینزل علیکم من خیر من ربکم والله یختص برحمته من یشأ والله ذوالفضل العظیم ۱۰۵بقره )(ولن ترضى عنک الیهود و لا النصارى حتى تتبع ملتهم ۱۲۰بقره)(وهرگز یهودیان و ترسایان از تو راضی نمی شوند ،جز آنکه از کیش آنان پیروی کنی )(کسانی که از اهل کتاب کافر شده اند و مشرکان ،دوست ندارند که خیری از جانب بروردگارتان بر شما فرود آید…۱۰۵بقره)
[۷/۴،‏ ۱۵:۴۰] کاشف الغطا یوسفی. کنگان. اتحاد: با اینکه مخاطبان و گزارش قرآن از اهل کتاب ومشرکان زمان رسول خدا صلى الله علیه وسلم، است اما با نگاهی دیگر و برنامه ها و توطئه ی ایشان در این عصر و وصف و نشانه های قرآنی بر آنان که در این زمانه بسر می برند، قابل تطبیق است.اگر چه نهایت دوران استعمار اعلام شد اما هنوز و هنوز با شیوه های نوین و جدید به عمر و مسیر خود ادامه می دهد. و بازارهای کشورهای توسعه نیافته را احاطه می کنند و به تاراج می برند و بانقشه های شوم و ترفندی بنام جنگ با تروریسم و ایجاد اسلام هراسی مانع پیشرفت اسلام در کشورهای غربی می شوند. دکتر محمد ارکون یکی از متفکران اسلامی بعد از سال ها تدریس و تألیف در دانشگاه سوربون فرانسه و شرکت در سیمنار های علمی، نظریه ای بنام جهل مؤسسی یا منظم ومقصود (برنامه ریزی شده)، ارائه می نماید که منادیان آزاد نمودن انسانیت از بند جهل در ندای خویش صادق نیستند و علومی را احتکار برای خود می دانند وگاهی بدنبال نادان ببار آوردن دیگر کشورها می روند تا رشته و بند سلطه ی خود را از دست ندهند و برنامه ریزی شده عمل می کنند.

از یاد نباید برد که اختلافات قومی و مذهبی ،خود نوعی سوژه ای برای فروکش کردن انگیزه و حماسه ی پیشرفت و قدرت یک کشور است و بجای بکار بردن این روحیه جهت سازندگی و رقابت با دیگر کشورها، مشغول ضربه واردن نمودن به یکدیگر می شود و توان ها رو به ضعف و زوال می رود.

(کلام آخر )

دوست داشتن این خاک و مرز و بوم منوط و مربوط به حفظ دوستی و محبت هموطنان از هر طیف و قوم و مذهب است، ما همه در تقویت و حفظ این بند محکم مسؤلیت داریم، دولت مردان، سیاستمداران، مردان دین، روزنامه نگاران و صاحبنظران و روشنفکران، سعدی و حافظ وار عمل نماییم، بجای تنفر و انزجار، انسان دوستی را در میان مردمان افشا کنیم و با دل و جان با حنجره های پاک و قلبی مهربان ندای دوستی را سر دهیم و به گوش جهانیان برسانیم و بخاطر مشکل آنی یا اختلاف نظری کلی گویی نکنیم و دین و مذهب و اندوخته های فرهنگی و میراث عظیم معرفتی و ارکان دین و زندگی را بدور از عقلانیت و نقد سازنده زیر سؤال نبریم، منفعت نهال دشمنی کاشتن و آتش فتنه افروختن فقط و فقط در خزانه ی دشمنان واریز و سرازیر می شود .

در همه حالت ها و شرایط، عقلانیت را حاکم نماییم و خرد وعقل و عشق محور باشیم.

به قول حافظ شیرین سخن و انسان شناس :

درخت دوستی بنشان که کام دل ببار آرد

نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد.

به امید آن روزی که کشورهای بزرگ اسلامی با یکدیگر متحد شوند و دست دشمنان را از خاک کشورها قطع نمایند و به ندای مظلومان و مستضعفان لبیک گویند. آری شدنی است بشرط اینکه همیشه بیدار و هوشیار و اهل کار و تلاش و انسان دوست باشیم.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر