نصیر بوشهر – مجید غاله – یکی از صنایع استراتژیک واثر گذاری که موجب بالندگی، ترقی وپیشرفت هر کشور و مردمانش می شود، صنعت جاده سازی در حوزه راه وترابری است ، در ایران اسلامی و با توجه به سیاستهای انفعالی رژیم شاهی در این حوزه وبرای برون رفت از این چالش جدی در عقب […]

نصیر بوشهر – مجید غاله – یکی از صنایع استراتژیک واثر گذاری که موجب بالندگی، ترقی وپیشرفت هر کشور و مردمانش می شود، صنعت جاده سازی در حوزه راه وترابری است ، در ایران اسلامی و با توجه به سیاستهای انفعالی رژیم شاهی در این حوزه وبرای برون رفت از این چالش جدی در عقب ماندگیهای بر جای مانده وجبران ان ، چاره ای جزء نهضت جاده سازی در کشور وجود نداشت که بعد از انقلاب اسلامی این پروسه با سرعت و رشد چشمگیری به کار خود ادامه داد که خروجی ان افتتاح سالانه جاده های متعددی در سراسر کشور است ، وقتی نگاهی گذرا به گسترش جاده سازی قبل از انقلاب می اندازیم فقدان اساسی شهرها در حوزه جاده سازی می بینیم ، جاده های بین شهری در سراسر کشور از نظر کمی و کیفی نه تنها ایده آل نبودند بلکه دارای مشکلات عدیده ای بودند که نیاز به اتخاذ روشی پویا ونوین وجهادی داشت ، وقتی نگاه خود را بیشتر استانی کرده وبه جاده های برون شهری استان می اندازیم متوجه نیازهای اساسی در این بخش می شویم ، قبل از انقلاب اسلامی ، استان بوشهردارای سه جاده اصلی بود .که مختصراََ در ذیل مورد اشاره قرار می گیرند ۱)تنها جاده اصلی بوشهر به برازجان و کنار تخته بود و با آسفالت گرم وبا عرض کم که تلفات جاده ای ان ،در این مسیر حدوداََ ۹۵کیلومتری وحشتناک بود،خوشبختانه در سالهای گذشته در این مسیر اقدامات اساسی وزیر بنائی صورت گرفته که نزدیک به استاندارد های این بخش است البته لازم است متولیان راه وترابری مقدار باقی مانده این طرح اتوبانی را تعریض ویا چند بانده نمایند وبه اتمام برسانند و بکوشند باقی مانده مسیر هم به ایمنی لازم خود دست یابد. ۲) جاده چغادک اهرم ، خورموج ، کم عرض با آسفالت سرد که بقیه مسیر به سمت کنگان، عسلویه و هرمزگان جاده خاکی بود که با مشکلات عدیده برای مردم همراه بود، البته در دو دهه گذشته، در این مسیر، بزرگراهی ساخته شد که باعث مسرت همگانی گردید و در توسعه و پیشرفت استان و اقتصاد کلان کشور، بسیار نقش بارز وبی بدیلی داشت ، در این بخش هم قسمتهای باقی مانده ای از طرح وجود دارد که می بایست سریعتر به اتمام برسد ، که با اتمام ان تا چاه مبارک و آخرین روستای استان و اتصال به استان هرمزگان و شهر پارسیان ‌در توسعه وپیشرفت بخش جنوبی استان نقش موثری می تواند ایفاء نماید .۳)سومین و آخرین جاده بین شهری استان، برازجان گناوه ودیلم ، عامری است ، طبق معمول این جاده بسیار مهم ، اما کم عرض و بسیار خطرناک ، هر روز شاهد صدمات جدی جانی ومالی به مسافران بودیم ، این وضعیت اسفناک جاده های برون شهری استان بود، در این میسر نیز اقدامات بسیار موثری شکل گرفته اما کافی نیست ، لذا متولیان استان بوشهر بایستی شبانه روز وبا جدیت در اتمام نقاط باقی مانده این مسیر حیاتی بکوشند تا پیشرفت بیشتر استان رقم بخورد، در جاده مرکز استان به سمت شمال وگناوه ، بزرگراه ساحلی داریم که پیشتر قرار بر چند بانده و یا اتوبان بودن آن داشتند ، جاده اتوبان، دیر، دلوار ، گناوه کاری بسیار بجا است که مسیر هرمزگان به خوزستان را تسهیل می نماید، و البته بار ترافیک جاده شرقی استان راهم کاهش می دهد، البته باید نسبت به تعریض و یا تبدیل به بزرگراه یا اتوبان کردن این طرح کشوری ،کوششی مضاعف صورت داد، ادامه این جاده وبخش جنوبی ان از اتوبان بوشهر به دلوار ،که بخش کوچکی از آن ، اتوبان شده و عمده ان تا دیر همچنان باقی مانده ، اما متاسفانه در این مسیر نیز بیشترین تلفات انسانی روزانه در استان شاهد هستیم ، طلب می کند عقب ماندگی حداقل ده ساله، جبران گردد تا از تلفات انسانی بیشتر جلوگیری بعمل اید،این مسیر هم مسیر اقتصادی کشوری است که بایستی بصورت انقلابی، اتوبان دیده شده را احداث گردد. لازم. به یاد اوری است که قبل از انقلاب ، مسیر دلوار بوشهرفاقد جاده آسفالت بود و مردم ازمسیر خاکی و مسیلها تردد می کردند تنها جاده آسفالت سرد از مسیر خیر اندیش چغادک به دلوار بود که در سال ۶۳ احداث گردید ، در بخش ساحلی ، دلوار به سمت دیر هم جاده آسفالت حتی کم عرض هم وجود نداشت .همچنین مسئولین گرامی با به روز رسانی جاده شرکتی اسفالته شاهزاده ابراهیم برازجان به کلمه با تعریض یا جایگزین کردن ان همت نمایند این اقدام ارزشمند می تواند در کوتاهتر کردن این مسیر به پشتکوه و جلوگیری از تصادفات، راحتی و ایمنی مردم در پی داشته باشد ،در واقع این جاده بین شهری استان که از دید مسئولین مغفول مانده و نیاز است چاره اندیشی گردد و با اقدامی جهادی و عاجل، این پروژه مهم را به سرانجام مقصود برساند
تامردم کمتر با مشکل تردد مواجه گردند.
الحمدلله در بخش حوزه راه وترابری ، استان بوشهر کارهای اساسی وزیر بنائی قابل تقدیری انجام داده است ، چنانچه بقیه این مسیرها به اتمام برسد می‌ توان استان بوشهر را جزء استان های پیشرو در صنعت جاده سازی قرار داد. ،البته در کنار توسعه و گسترش حوزه جاده سازی، لازم است اقدامات موازی دیگری هم صورت گیرد ‌که به زیباییهای جاده ومسیرترددها کمک می کند و همچنین باعث رفاه بیشترمسافران می گردد.
شانه دار کردن همه جاده ها بین شهری، گسترش کمپهای هلال احمر ، ایجاد باندهای هلی کوپتر، احداث اماکن اقامتگاهی وتفربحی، گسترش پمپهای بنزین و گاز، وجودکیوسکهای تلفن اضطراری، بوستانهای بین راهی و…..، اشاره کرد. تلاش در خصوص راه اندازی جاده جدید گناوه به استان کهکیلویه وبویر احمد که همتی جمعی می طلبد، تعریض جاده عسلویه به استان فارس که ضرورتی انکار ناپذیر در جهت ایمنی بیشتر و ایجاد پدافند غیر عامل برای این منطقه صنعتی خواهد بود.
والسلام

  • منبع خبر : نصیر بوشهر