نصیربوشهر – امرالله آذرکشت:     جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بیست و دومین دورهٔ این مسابقات در جهان فوتبال است که این کشور بسیار کوچک متمول به لطف دلارهای نفتی و گازی توانست گوی سبقت را از دیگر رفیبان ربوده و میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان را تصاحب کند. اما به دلیل شرایط بسیار گرم و نامطلوب هوای […]

نصیربوشهر – امرالله آذرکشت:

 

 

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بیست و دومین دورهٔ این مسابقات در جهان فوتبال است که این کشور بسیار کوچک متمول به لطف دلارهای نفتی و گازی توانست گوی سبقت را از دیگر رفیبان ربوده و میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان را تصاحب کند. اما به دلیل شرایط بسیار گرم و نامطلوب هوای کشور میزبان در تابستان ، این رقابتها استثنائا از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ ( ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ )  برگزار می شود. این اولین جام جهانی است که در خاورمیانه و به میزبانی یک کشور عربی در حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود و همچنین این برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی مهمترین و بزرگترین رویداد ورزشی جهان را بر عهده دارد. بار اول در سال ۲۰۰۲ ژاپن و کره جنوبی بطور مشترک میزبان این رقابت ها بودند.

همینطور که در مطالب فوق معروض داشتم با تصمیم فدراسیون جهانی فوتبال فیفا ، جام جهانی قطر بخاطر برگزاری در کشوری با آب و هوای گرم و مرطوب در تابستان که عرصه را بر تیم ها ، مسوولین برگزار کننده ، تماشاگران و اهالی رسانه که منعکس کننده این رویداد بزرگ و با شکوه ورزشی هستند تنگ میکند به جهت سهولت در هر چه بهتر و با کیفیت تر برگزار شدن ، این مسابقات برای اولین بار در پاییز برگزار خواهد شد و تقریبا یکسال دیگر رقابت ۳۲ تیم حاضر در این مسابقات به تفکیک زیر آغاز خواهد شد.

 

قاره اروپا : ۱۳ سهمیه

قاره آسیا : به استثنای میزبان که قطر است ، چهار و نیم سهمیه

قاره آفریقا : ۵ سهمیه

قاره آمریکای جنوبی : چهار و نیم سهمیه

قاره آمریکای شمالی و مرکزی : سه و نیم سهمیه

اقیانوسیه : نیم سهمیه

 

گفتنی است که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که البته با حرف و حدیث‌های زیادی بالاخره میزبانی آن در رقابت این کشور با آمریکا ، ژاپن ، کره جنوبی و استرالیا به این شیخ نشین‌ حاشیه خلیج فارس رسید ، آخرین جام جهانی ۳۲ تیمی خواهد بود و از جام جهانی ۲۰۲۶ که قرار است به صورت مشترک در سه کشور آمریکا ، کانادا و مکزیک برگزار شود ، با حضور ۴۸ تیم خواهد بود.

 

اولین دوره جام جهانی با حضور ۳۲ تیم به میزبانی فرانسه در سال ۱۹۹۸ برگزار شد و حالا پس از هفت دوره بار دیگر شاهد افزایش تعداد کشورها در این تورنمنت مهم خواهیم بود اتفاقی که شاید سبب آشنایی بیشتر اهالی فوتبال و به طور کلی مردم دنیا ، با نام‌های نامانوس برخی کشورها و جزایر کمتر شناخته شده جهان باشد.

 

گویا این شیخ نشین کوچک حاشیه خلیج فارس قصد دارد جام جهانی متفاوتی را نسبت به ادوار گذشته برگزار کند و با جهش تکنولوژی VAR در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آفسایدگیری بطور اتومات و بدون سوت داور انجام دهد.

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا قصد دارد فناوری جدیدی از کمک داور ویدئویی VAR در مسابقات جام ملتهای عرب در قطر در سال ۲۰۲۱ را رونمایی کند.

در این فن آوری جدید فیفا ، ضریب خطا داور به صفر می رسد. البته فیفا این فن آوری جهش یافته را به صورت آزمایشی در این تورنمنت استفاده می کند و اگر موفقیت آمیز باشد در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اجرایی می‌کند.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اگر چه در ظاهر یک فستیوال بزرگ ورزشی قلمداد می‌شود اما در حقیقت این جنبه اقتصادی جام جهانی‌ است که کشورهای بزرگ و کوچک این کره خاکی را برای برگزاری چنین رویداد پر هزینه‌ای ترغیب می‌کند. اما این جام جهانی برای کشور ما نسبت به تمام دوره های قبل متفاوت است بدلیل همسایگی ایران علی الخصوص استان زرخیز بوشهر با کشور کوچک قطر و با توجه به وسعت کوچک این شیخ نشین فرصت‌های اقتصادی متفاوتی را برای کشورمان و در راس آن استان بوشهر در خود نهفته دارد که توجه به زوایا و تنوع آن می‌تواند سود خالصی را از این فستیوال بزرگ فوتبالی نصیب ما کند. بخش خصوصی کشورمان خصوصا استان بوشهر نیز در همین راستا می تواند خیز بلندی را برای پوشش‌دهی این فرصت‌های مناسب و شاید تکرار نشدنی برداشته و در اولین گام خود موضوع گردشگری بنادر و جزایر استان بوشهر و خدمات وابسته به آن را مطرح کرده و با توجه به اینکه زمان چندانی تا برگزاری جام جهانی باقی نمانده مسوولان ارشد استان بوشهر فرصت را مغتنم شمرده و جهت شکوفایی هر چه بیشتر فرهنگ ، تمدن و اقتصاد استان بوشهر گام بلندی برداشته و از پتانسیل این منطقه ناب و کم نظیر در جنوب کشورمان به نحو احسنت استفاده نموده و هر چه بهتر استان بوشهر و پتانسیلهای موجود آن را به جهانیان معرفی نمایند.

 

*بوشهر – آذرماه ۱۴۰۰*

  • منبع خبر : نصیر بوشهر