کلئوپاترا آخرین فرعون مصر بود و یکی از زیباترین و قدرتمندترین زنان تاریخ جهان به حساب می‌آمد. یافته‌های جدید مربوط به مقبره ملکه کلئوپاترا حقایق جالبی را فاش می‌کند.   تمدن مصر باستان همیشه علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی را به خود جذب کرده است. از گنجینه‌های کشف شده در مقبره فرعون توت‌عنخ‌آمون تا […]

کلئوپاترا آخرین فرعون مصر بود و یکی از زیباترین و قدرتمندترین زنان تاریخ جهان به حساب می‌آمد. یافته‌های جدید مربوط به مقبره ملکه کلئوپاترا حقایق جالبی را فاش می‌کند.

 

تمدن مصر باستان همیشه علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی را به خود جذب کرده است. از گنجینه‌های کشف شده در مقبره فرعون توت‌عنخ‌آمون تا یافته‌های مرتبط با هرم بزرگ جیزه همه باعث کشاندن گردشگران زیادی به مصر شده‌اند. هرچند که قرن بیست‌ویکم تشنه یک اکتشاف باستان‌شناسی بزرگ است. این اتفاق می‌تواند پیدا شدن مقبره ملکه کلئوپاترا باشد.

این ملکه قدرتمند مصر باستان با نام کلئوپاترا هفتم فیلوپاتور شناخته می‌شد و به دودمان بطلمیوسی که اصالتا یونانی‌تبار بودند، تعلق داشت. اگرچه در تاریخ و همچنین افسانه‌ها بارها از کلئوپاترا یاد شده و داستان‌های متعددی نیز در رابطه با وی بازگویی شده‌اند، اما هنوز کارشناسان نتوانسته‌اند مقبره او را پیدا کنند.

خوشبختانه تلاش‌های برخی از باستان‌ شناسان نشان می‌دهد که احتمالا کلئوپاترا زیر یک شهر باستانی دفن شده است. این کشف مهم هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد؛ اما در همین مرحله نیز نتایج مهمی داشته است.

Kathleen Martinez به عنوان رهبر اکتشاف

دکتر Kathleen Martinez از دانشگاه San Domingo به عنوان یکی از نفراتی که سخت در تلاش برای یافتن مقبره کلئوپاترا است، شناخته می‌شود. وی کاوش‌های خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و تاکنون ۲۰ معبد در اطراف شهر اسکندریه مصر را مورد بررسی قرار داده است. تلاش‌های وی بالاخره نتیجه داد.

مارتینز کلئوپاترا را شخصیتی برجسته و مطرح می‌داند و همین نیز باعث می‌شود که به تلاش‌های چندین ساله خود برای یافتن آرامگاه او ادامه دهد.

آرام گرفته زیر یک شهر باستانی

 

باستان شناسان گمان می‌کنند که مقبره ملکه کلئوپاترا در یک شهر باستانی به نام Taposiris Magna قرار دارد. این شهر در سال ۲۸۰ پیش از میلاد در شمال ساحل مصر ساخته شده و به عنوان یکی از قطب‌های فعالیت‌های تجاری و صنعتی به حساب می‌آمده است. باستان‌شناسان تخمین می‌زنند که جمعیت این شهر در دوران شکوفایی به ده‌ها هزار نفر نیز می‌رسیده و مقره کلئوپاترا در معبد ازیریس آن قرار دارد.

ماه‌ها کاوش میدانی

مارتینز گفت که پس از کاوش در معابد بسیار فکر می‌کرد که دیگر هرگز نمی‌تواند آرامگاه کلئوپاترا را پیدا کند. هرچند که ناگهان به این نتیجه رسید محل مورد نظر در یک شهر باستانی قرار دارد. وی با تلاش‌ فراوان توانست دولت مصر را متقاعد کند برای بررسی این فرضیه، فرصتی دو ماهه در اختیارش قرار دهد.

این فرصت در دنیای باستان شناسی بسیار محدود است؛ اما مارتینز و تیمش توانستند با یافتن تونل‌های باستانی کمی آرامش پیدا کنند.

ارزش تونل‌های باستانی

این تونل‌ها در عمق ۱۳ متری زمین و در میان صخره‌ها ایجاد شده‌اند. طولشان نیز ۱۳۰۰ متر است که باعث می‌شود همچون یک معجزه از آنها یاد شود. این تونل شباهت زیادی به تونل اوپالیونوس در جزیره ساموس یونان (قرن ششم میلادی) دارد.

احتمال کاوش در زیر آب

برخلاف بسیاری از شهرهای باستانی باقی‌مانده، گفته می‌شود که بخش بزرگی از Taposiris Magna زیر آب است. کارشناسان این مسئله را به خاطر بلایای طبیعی و مخصوصا زلزله‌‌‌های باستانی می‌دانند. به همین خاطر تیم مارتینز بر این باور است که بخش زیادی از تونل‌های منتهی به مقبره کلئوپاترا زیر آب باشند و آنها می‌بایست برای کاوش‌های سخت‌تر آماده شوند.

منحصر به فرد بودن مقبره ملکه کلئوپاترا

پیدا شدن آرامگاه کلئوپاترا از نظر باستان شناسی ارزش بسیار بالایی دارد؛ زیرا تاکنون مدفن هیچ فرعونی از دودمان بطلمیوسی پیدا نشده است. همچنین باستان‌شناسان امیدوارند که مقبره دست نخورده باقی مانده باشد و بتوانند در آن گنجینه‌ها و آثار ارزشمند زیادی را پیدا کنند. این در حالی است که آرامگاه اکثر پادشاهان باستان مورد دستبرد سارقان قرار گرفته است.

پیدا شدن مقبره کلئوپاترا همچنین می‌تواند اطلاعات جالبی در رابطه با زندگی سلطنتی آخرین سلسله مصر باستان به ما دهد.

پیدا شدن اشیاء ارزشمند در اطراف تونل

اگرچه اولویت اصلی این تیم پیدا کردن آرامگاه Cleopatra است، اما تاکنون در طول کاوش‌های خود موفق به کشف اشیاء ارزشمند زیادی نیز شده‌اند. در میان هزاران گنجینه یافت شده در تونل‌ها می‌توان به سکه‌هایی اشاره کرد که روی آنها تصویر اسکندر مقدونی و کلئوپاترا دیده می‌شود.

از دیگر یافته‌های این کاوش‌ها می‌توان به سردیس آخرین ملکه مصر باستان، مجمسه‌های ساخته شده با مرمر سفید و آثار مرتبط با تمدن رومی-یونانی اشاره کرد.

احتمال پیدا شدن مارک آنتونی

داستان عاشقانه مارک آنتونی و کلئوپاترا در کتاب‌های زیادی گفته شده است. اگر داستان‌ها درست باشند، کلئوپاترا چند هفته پس از مرگ مارک آنتونی به وسیله یک مار خودکشی کرد. اگر تابوت کلئوپاترا در این شهر باستانی پیدا شود، می‌توان امیدوار بود که جسد مارک آنتونی نیز همانجا باشد.

مهمترین اکتشاف قرن

Zahi Hawass، مصرشناس و وزیر پیشین آثار باستانی مصر گفت که پیدا شدن مقبره کلئوپاترا (و مارک آنتونی) می‌تواند مهمترین اکتشاف قرن بیست‌و‌یکم نام بگیرد. همانند مقبره توت‌عنخ‌آمون، این اکنشاف نیز قادر خواهد بود برای سال‌ها باستان‌شناسان، تاریخ‌نگاران و پژوهشگران را درگیر خود کند و اطلاعات مهمی در رابطه با معابد تدفین در جهان باستان ارائه دهد.

همچنین با این اتفاق بسیاری از سوالات مهم در رابطه با نحوه مرگ آخرین فرعون مصر از جمله نحوه مرگ وی پاسخ داده خواهد شد.

در صورت عدم موفقیت

اگرجه پیدا شدن مقبره ملکه کلئوپاترا یک اتفاق خارق‌العاده خواهد بود؛ اما حتی اگر باستان‌ شناسان نتوانند الماس مورد نظر خود را زیر شهر باستانی پیدا کنند، کاوش‌ها بی‌نتیجه نبوده‌اند. تاکنون آثار ارزشمندی داخل و بیرون معبد مورد نظر یافت شده که می‌توانند دید خوبی در رابطه با جهان باستان به ما بدهند و مورد توجه مصرشناسان قرار گیرند.