نصیربوشهر – محمد غمخوار:   ?️ از پاییز ۱۳۸۲ ماراتن مذاکرات پنج به علاوه یک در خصوص برنامه هسته ای ایران شروع شده و  حدود هیجده نوزده سال است که بی وقفه ادامه دارد  و در این  سالها  شاهد چه چانه زنی هایی بوده ایم .چه سیگار کشیدن هایی .چه پیاده روی هایی .چه تراس […]

نصیربوشهر – محمد غمخوار:

 

?️ از پاییز ۱۳۸۲ ماراتن مذاکرات پنج به علاوه یک در خصوص برنامه هسته ای ایران شروع شده و  حدود هیجده نوزده سال است که بی وقفه ادامه دارد  و در این  سالها  شاهد چه چانه زنی هایی بوده ایم .چه سیگار کشیدن هایی .چه پیاده روی هایی .چه تراس گردی هایی .چه باران هایی .چه برف هایی و باز چانه زدن ها و عکس یادگاری گرفتن هاو چه شب ها که با سراب توفیق مذاکرات بسر بردیم  و خوابیدیم و روز دیگر بیدار شدیم و دیدیم نقطه سر خط و مذاکرات به بن بست رسیده و در این حال بیست ساله ها به چهل رسیدند و چهل ساله ها به شصت  و اینک در آستانه تابستان و دوحه قطر و باز هم فصلی دیگر از مذاکرات .

?️ جوزپ بورل مسول سیاست خارجی که به ایران آمد و زیر عکس سردار سلیمانی عزیز مصاحبه کرد خبرها حکایت از تغییر تاکتیک تیمی از پنج یک به یک  یک نیم می داد و این خبر خوشحال کننده ای بود که مذاکرات آمریکا و ایران از خیلی غیر مستقیم به  کمتر غیر مستقیم و نزدیک به مستقیم تغییر جهت بدهد و لذا مردم همیشه در صحنه با دیدن فلش رو به پایین نرخ دلار و افزایش شاخص بورس همینطوری دلی به پایکوبی پرداخته و برای خود و آینده فرزندان خود شروع به رویا بافی و برنامه ریزی کردند و دست به دعا و گوش به رادیو و چشم به تلویزیون منتظر معجزه دوحه شدند .خبرنگار ما خلاصه ای از مذاکرات دوحه را پوشش داده که کمی تا قسمتی از آن را جهت آگاهی به سمع و نظر می رسانیم .

?️ باقری کنی مذاکره کننده ارشد حدود نیم ساعت است که در اتاق مخصوص خودش منتظر انریکه مورا معاون مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکرات است تا از اتاق بغلی که محل استقرار رابرت مالی مذاکره کننده آمریکایی است خبری بیاورد .گاهی گوش هایش را به دیوار می چسباند تا احیانا حرف های رد و بدل شده در اتاق بغلی را بشنود..بعد از یک ساعت درب اتاق باز  و انریکه وارد میشود . کنی می گوید چه خبر ؟ انریکه  می‌گوید والله هیچ !!! مالی پایش را تو یه کفش کرده که حتما باید سپاه را در لیست سازمان های تروریستی قرار دهیم ! باقری کنی میگوید برو به مالی بگو مگر از روی جنازه من رد بشی .سپاه خط قرمز ما است .اصلا طرح این موضوع نه قانونی است و نه شرعی .انریکه از اتاق کنی به اتاق بغلی می رود و بیست دقیقه دیگر بر می گردد و می گوید حالا سپاه را یه کاریش می کنیم .اما کاهش غنی سازی چی ؟ اونو دیگه قبول کنید . کنی یه قیافه حق به جانبی میگیرد و می‌گوید غنی سازی حق مسلم ماست .اصلا شوخی بردار نیست .برو به رابرت بگو از این شوخی ها نکنه . انریکه میگه آها پس اونم خط قرمز است .کنی می گوید بلی .ما خط قرمز زیاد داریم .برو به رابرت بگو اگر بحث  کاهش غنی سازی را باز هم مطرح کند ما حسینیه شدن کاخ سفید را روی میز می گذاریم .برو بش بگو .انریکه دوباره به اتاق بغل میرود و این بار خیلی زودتر بر می گردد و می گوید دو تا خواسته دیگر هم وجود دارد .یکی محدود نمودن توان موشکی و پهپادی و دیگری عدم دخالت در منطقه …کنی که به وضوح عصبانیت از چهره اش می بارد به انریکه می گوید درب را نیمه باز بگذار و سپس با صدای بلند طوری که مالی هم بشنود فریاد می زند هرگز هرگز .ما را چی فرض کردی .این ها تماما خط قرمز ما است .شما چرا افراد تاثیر گذار ما را تحریم کرده اید ؟ تحریم ها را بردارید تا بیشتر مذاکره کنیم .انریکه برو به رابرت بگو .همین هایی که گفتم . در این هنگام میزبان برای دو طرف نوشیدنی آورد و وقت مصاحبه مطبوعاتی شد .

?️ طرفین در مصاحبه مطبوعاتی خود مذاکرات را مثبت و سازنده خوانده و بر لزوم مذاکرات بیشتر تاکید کردند .

آقای باقری کنی مذاکره کننده ارشد در این گفتگو صریحا عنوان نمود که طرفین چند قدم به همدیگر نزدیک شده اند و این خبر خوبی است .آقای رابرت مالی هم با تایید سخنان باقری اظهار داشت که در وین در یک هتل دیگر مستقر میشد و باقری در هتلی دیگر اما در دوحه اتاق ها نزدیک همدیگر هستند و مذاکرات سریع تر در جریان است و همین نقطه عطفی است که مذاکرات در جوی صمیمی به سوی حصول به نتیجه مثبت در جریان است .انریکه مورا هم نزدیکی دیدگاههای طرفین به همدیگر را از نشانه های دستیابی به توافقی پایدار توصیف کرد .در همین حال سخنگوی وزارت خارجه از پیشرفت مذاکرات و نزدیکی مواضع طرفین اظهار خرسندی نمود.

?️ در روز دوم مذاکرات اتاق های طرفین مذاکره کننده عوض شد که این خودش خبر خوبی بودو حکایت از پیشرفت مذاکرات داشت .در این روز باقری کنی ضمن پافشاری  بر مواضع خود از رابرت خواست که صف خود را از معاندین جدا ساخته و پیام ایستادگی  ملت شریف ایران را به سردمداران کفر و الحاد جهانی به سرکردگی آمریکا برساند که در این هنگام صدای تکبیر از یکی از اتاق ها  شنیده شد و رابرت در حالی که تبسمی بر لب داشت مواضع شجاعانه باقری را تحسین نمود و قول شرف داد این پیام را به کاخ سفید مخابره نماید .در پایان طرفین ضمن تاکید بر ادامه مذاکرات و رسیدن به یک توافق پایدار در آینده ای نزدیک برای هم آرزوی موفقیت در ادامه مسیر نمودند .در آخرین لحظه باقری کنی به انریکه گفت یک چیز دیگر یادم رفت بگم و اونم اینه که به رابرت بگو در مذاکرات پیش رو حتما منافع روسیه را هم لحاظ کند که مورد موافقت ضمنی  رابرت قرار گرفت .

 

  • منبع خبر : نصیر بوشهر