راه اندازی ایرلاین بومی (لیان ایر) برای برقراری خطوط ایرتاکسی و هواپیماهای بزرگتر در بوشهر علی باستین: پیگیر راه اندازی ایرلاین بومی (لیان ایر) برای برقراری خطوط ایرتاکسی و همچنین هواپیماهای بزرگترهستیم علی باستین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در نشست خبری سه شنبه ۲۰ دی ماه اظهار داشت: از جمله اقدامات، دستاوردها و […]

راه اندازی ایرلاین بومی (لیان ایر) برای برقراری خطوط ایرتاکسی و هواپیماهای بزرگتر در بوشهر

علی باستین: پیگیر راه اندازی ایرلاین بومی (لیان ایر) برای برقراری خطوط ایرتاکسی و همچنین هواپیماهای بزرگترهستیم

علی باستین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در نشست خبری سه شنبه ۲۰ دی ماه اظهار داشت: از جمله اقدامات، دستاوردها و برنامه های حوزه اقتصاد تولید ناخالص داخلی: ۲۰۲۳ هزار میلیارد ریال (۵/۶ درصد کل کشور- رتبه سوم کشور)- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۶۴۵ میلیون ریال (۴ برابر میانگین کشور) است

معاون هماهنگی امور اقتصادی تغییرات شاخص ها و برآیند اقدامات استان در زمینه ایجاد اشتغال را چنین برشمرد: افزایش نرخ مشارکت از ۳۸/۴ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد در تابستان ۱۴۰۱- کاهش نرخ بیکاری از ۱۰/۵ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۷/۹ درصد در تابستان ۱۴۰۱

ایشان در خصوص تعهد اشتغال فرمودند: تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر هدف گذاری شده بود که در پایان سال بیش از ۱۶ هزار نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ تعهد اشتغال ۲۱۶۷۴ نفر برای استان تعیین شده است که تاکنون ۲۳۵۰۰ نفر تحقق تعهد صورت گرفته است. تا پایان سال اشتغال استان به بالای ۳۰ هزار نفر (۱۳۸ درصد تحقق) خواهد رسید. از لحاظ راستی آزمایی در ثبت اشتغال، استان بوشهر رتبه دوم کشور را داراست.

باستین ذکر کرد: در سال های اخیر نرخ نورم در کشور وضعیت خوبی ندارد اما با این حال شرایط استان بوشهر نسبت به دیگر استانها بهتر است. برای نمونه:
نرخ رشد تورم آذرماه نسبت به آبانماه ۱۴۰۱ در کشور ۱/۹ درصد و در استان ۱/۱ درصد است. نرخ رشد تورم آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به آذرماه ۱۴۰۰ کشور ۴۸/۵ درصد و استان ۴۰/۷ درصد (رتبه اول).نرخ تورم ۱۲ماهه کل خانوارها؛ کشور ۴۵ درصد و استان: ۴۱/۶ درصد (دوم پس از خوزستان).

وی در بحث شاخص های مربوط به صادرات و واردات و رونق تجارت خارجی گفت: صادرات بالغ بر ۲۱ میلیون و ۳۵۶ هزارتن کالا به ارزش حدود ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از گمرکات استان در نه ماهه سال جاری (نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۹ درصد و از نظر ارزش ۵۱ درصد افزایش یافته‌است)
واردات حدود ۴۷۴ هزارتن کالا به ارزش حدود ۱ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار به گمرکات استان در نه ماهه سال جاری (نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۱ درصد و از نظر ارزش ۴۲ درصد افزایش یافته‌است)

باستین بیان داشت: به منظور تسهیل و تسریع در امر سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب وکار، صدور مجوزها به صورت متمرکز در درگاه ملی انجام می شود ومجموع درخواست های ثبت شده در درگاه ملی ۱۲۰۰۶ درخواست می باشد که تاکنون ۳۹۲۴ مجوز صادر گردیده، ۷۶۲ متقاضی انصراف داده اند و ۱۲۲۸ درخواست نیز در دست اقدام می باشد. استان بوشهر حائز رتبه دوم کشوری است.
همچنین به منظور کمک به تأمین مالی طرح های اقتصادی از منابع مختلف تسهیلات پرداخت می شود. از جمله:پرداخت تسهیلات رونق تولید به مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی.پرداخت تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ به مبلغ ۶۸۳ میلیارد تومان به واحدهای اقتصادی در بخشهای مختلف. پرداخت تسهیلات به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت کم بهره به مشاغل خرد و کوچک خانگی. پرداخت تسهیلات روستایی عشایری به مبلغ ۲۶/۸ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی مستقر در روستاها.شروع فرایند اجرایی تسهیلات جزء ۲ بند (ب) تبصره ۱۶ به متقاضیان در قالب وام های قرضالحسنه به مشاغل مختلف.برای سال جاری نیز منابع تسهیلاتی از قبیل بند (الف) تبصره ۱۸ به رقم بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان و بر اساس جزء ۱ بند (ب) تبصره ۱۶ مبلغ ۶۲۳ میلیارد تومان (به کمیته امداد) و ۱۷۵ میلیارد تومان (به بهزیستی) و جزء ۶ بند د تبصره ۱۶ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان (برای پنل های خورشیدی) تخصیص یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تاکید کرد: هدف از حمایت تولیدکنندگان و بسترسازی و بهبود شرایط سرمایه گذاری و تولید، مشکلات به صورت مشخص احصاء و در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و تصمیم گیری می شود. در سال جاری تعداد ۴۲ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ۳۸۰ مصوبه تشکیل گردیده که تا کنون بیش از ۷۰ درصد مصوبات آن اجرایی گردیده است و مابقی در دست اجراست. سیاست ستاد مذکور به گونه ای است که همه مصوبات ستاد می بایست اجرایی گردد.افزایش ظرفیت ۴۶۴ واحد تولیدی با اشتغال بیش از ۱۲۰۰ نفر.
احیاء ۸۴ واحد تولیدی راکد با اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر.
به بهره برداری رسیدن ۱۸۸ پروژه تولیدی در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری با اعتباری بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال بالغ بر ۵۸۷۷ نفر در یک سال گذشته. افتتاح ۳۹طرح اقتصادی در هفته دولت سال جاری با حجم سرمایه گذاری ۱۱۱۸ میلیارد تومان و اشتغال ۴۵۱۳ نفر و آغاز عملیات اجرایی ۵۴ طرح اقتصادی و حجم سرمایه گذاری ۱۷۱۰۴ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۹۴۸۷ نفر. برنامه ریزی برای افتتاح ۵۹ پروژه در بخشهای مختلف اقتصادی با سرمایه گذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومان و برآورد اشتغال ۱۲۰۳ نفر در دهه فجر سال جاری.کارخانه فولاد بوشهر با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریال و با پیش بینی اشتغال ۱۴۰۰ نفر مستقیم و ۲۰۰۰ نفر غیر مستقیم که در دست اجراست. آغاز عملیات اجرایی ۷ پروژه پتروشیمی با سرمایه گذاری ۵/۴۴ میلیارد دلار با اشتغال ۲۸۰۰نفر در سال جاری در هفته دولت سال جاری.توسعه و الحاق اراضی به شهرک های صنعتی بوشهر، برازجان، جم و برنامه ریزی برای راه اندازی ۱۰ ناحیه صنعتی روستایی در استان.احداث منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر با کاربری صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی به وسعت ۲۱۰۰ هکتار. افزایش ۳۵درصدی تولید میگوی پرورشی(از ۲۸۶۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ به نزدیک به ۳۹ هزارتن در سال جاری).
پیگیری عملیاتی کردن سایت پرورش میگوی دیلم شمالی واقع در شهرستان دیلم (در اجرای دستورات رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر در سال ۱۴۰۰، مقرر گردیده سایت های پرورش میگو با مشارکت مردم به صورت اشتغال اجتماع محور انجام پذیرد. در همین راستا سایت پرورش میگوی دیلم شمالی واقع در شهرستان دیلم با پیشبینی سرمایه گذاری ۱۴۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۹۰۰ نفر در محدودهای به وسعت ۱۱۵۰ هکتار فراخوان گردید و گروه های قابل پذیرش در این فراخوان انتخاب گردیده اند و در حال حاضر فرایند عملیاتی آن در حال انجام است.)
پیگیری عملیاتی کردن سایت پرورش میگوی شیف غربی واقع در شهرستان بوشهر (سایت مذکور با وسعت ۶۷۰ هکتار و پیشبینی سرمایه گذاری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۷۰۰ نفر نیز فراخوان گردیده و اسامی گروه ها اعلام شده و به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.) افتتاح و راه اندازی ۱۶ مزرعه پرورش ماهی در دریا با سرمایه گذاری بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی جهت تولید بیش از ۱۰ هزار تن پرورش ماهی در دریا.برنامه ریزی جهت تخصیص و راه اندازی ۶۵۴۰ هکتار اراضی در نقاط مختلف استان برای پرورش میگو

باستین اقدامات و برنامه های در دست اجرای بخش تولید و سرمایه گذاری در استان را برشمرد: در بخش شیلات: برنامه ریزی جهت راه اندازی ۸مجتمع پرورش آبزیان(ماهی و میگو)، ۲۵۰ هکتار حصار دیلم، ۳۸۸ هکتار جزیره شمالی، ۳۰۰ هکتار رود شور شمالی، ۷۵ هکتار جبرانی، ۱۵۰ هکتار دلوار، ۷۵ هکتار زیارت دشتی، ۱۲۸ هکتار تنوب و ۲۰۰ هکتار شیف با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۸ روستایم رزی استان.پتانسیل یابی، امکان سنجی، صدور مجوز بی نام برای سایت ها ۱۴۰۰هکتاری رمله، ۶۰۰ هکتاری دمیگز، ۲۳۲۴ هکتاری شیبرم و ۸۰۸  هکتاری دلوار ۴ جهت توسعه آبزی پروری و ایجاد اشتغال.سرمایه گذاری در بخش های مختلف آبزی پروری فوق منجر به اشتغال حداقل ۱۱ هزار نفر می گردد. صدور مجوز نهایی شهرک زیست فناوری دریایی دلوار و تکمیل زیرساخت های آن جهت تقویت و توسعه سرمایه گذاری و اشتغال دانش بنیان در حوزه زیست فناوری دریایی.
بخش کشاورزی:آغازعملیات اجرایی طرح گل خانه فوق مدرنی هیدروپونیک بندر رستمی در مساحت ۱۰۲ هکتار با سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۱۲۰ نفر.احداث مجتمع گل خانه اشکالی با سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۵۰ نفر.احداث مجتمع گل خانه چاه گاه با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۲۰ نفر.
بخش صنعت: برنامه ریزی برای راه اندازی ۳ پارک شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، شهرستان دیر و عسلویه به منظور تکمیل زنجیره، ایجاد ارزش افزوده و توسعه اشتغال در بخش پایین دست صنایع پتروشیمی با همکاری هلدینگ خلیج فارس. بهره برداری از ۶ پروژه بزرگ پتروشیمی با سرمایه ۱۷۲۰ میلیون دلار و اشتغال ۱۱۵۸ نفر در منطقه ویژه اقتصادی پارس.آغاز عملیات اجرایی طرح LNG شرکت متانول کاوه. صدور مجوز، واگذاری زمین جهت طرح تولید متانول از اتانول شرکت فاتح کیمیای دیر با
سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دلار.آغاز عملیات اجرایی فاز ۲متانول خارک.صدور مجوز و آغاز عملیات اجرایی تولید کود فسفاته با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن در سال و سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت خدمات بازرگانی تحفه وابسته به هلدینگ اقتصادی کوثر.صدور مجوز و واگذاری زمین به شرکت محرک سازه دوار پارس سینا جهت تولید تجهیزات تخصصی حوزه نفت و گاز و انرژی با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰۰۰میلیارد تومان و اشتغال ۱۰۰۰نفر.صدور پروانه اکتشاف به شرکت گچبرگ در شهرستان تنگستان با سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۰۰ نفر.
آغاز عملیات اجرایی طرح تولید روغن خوراکی شیرآوند در شهرک صنعتی ۲ بوشهر با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان.
بخش گردشگری: تجهیز و افتتاح ۲ هتل خورشید و آقابابایی در شهرستان بوشهر با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان.آغاز عملیات اجرایی مجموعه گردشگری محدوده چرخ فلک بوشهر با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومان.

معاون هماهنگی امور اقتصادی از اقدامات و دستاوردها در بخش بازرگانی خارجی گفت: از جمله اقدامات انجام شده نصب دستگاه ایکسری کامیونی در گمرک بندر دیر که معادل ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری میباشد.احیاء، نوسازی و به سازی پایانه و اسکله مسافری بندر بوشهر با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان. مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای ساخت اسکله و رمپ پایانه مسافری بین‌المللی بوشهر هزینه شده و آماده بهره برداری شده است. مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای تعمیرات اساسی پایانه مسافری بین‌المللی بوشهر تخصیص یافته و برای بهره‌برداری موقت آماده شد، اما پس از مشخص شدن برنامه کشور قطر برای عدم پذیرش کشتیهای گردشگری، پنلها مجدداً باز شده و تعمیرات اساسی پایانه در حال انجام است. با ۲/۵ میلیارد تومان اعتبار، دو دستگاه ایکس ری چمدانی برای ترمینال مسافری بینالمللی بوشهر خریداری شده است.سامان دهی و به سازی بندر دیر با اعتباری بالغ بر ۱۲۳ میلیارد تومان. پروژه احداث ۴ رمپ اسکله با اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان برای بندر دیر تصویب شده و در مرحله اجراست. مبلغ ۲۳ میلیارد تومان برای احداث پایانه بندری (عملیات زیرسازی، تسطیح و آسفالت اراضی ۳ هکتاری) بندر دیر تصویب شده و در مرحله اجراست. مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای برق‌رسانی به دستگاه ایکس‌ری دیر هزینه شده است.
اخذ مجوز اختصاص سوخت یارانه ای برای شناورهای گردشگری از هیأت محترم وزیران پس از ۳ سال پیگیری. توسعه روابط دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورها (با اعزام و پذیرش هیأتهای مختلف دولتی و بخش خصوصی از کشورهای مختلف از جمله قطر، بنگلادش، افغانستان، عمان و آفریقای جنوبی).احیای تعاونی های مرزنشینان و پیگیری اصلاح شمول مرزنشینان مراکز شهرستان های مرزی. پیگیری در تسریع ابلاغ آئین نامه اصلاحی ورود کالای همراه ملوان. پیگیری اجرای طرح توسعه بنادر تجاری استان. حذف عوارض صادراتی وضع شده برای گوجه فرنگی.
ارزیابی گمرکی گوجه فرنگی صادراتی در مزرعه، به عنوان یک ابتکار و تجربه موفق برای تسهیل و سرعت دهی به فرایند صادرات.احیاء مرکز قرنطینه بین المللی دام بوشهر (برای نقش آفرینی در بازار گوشت قرمز منطقه).کسب رتبه گمرک برتر توسط گمرک بوشهر.
اخذ رویه های گمرکی جدید. رویه ترانزیت خارجی مقصد (مرز خروجی ایران) برای گمرک دیر.
رویه کارنه تیر عبوری (ترانزیت بین چند کشور) برای گمرک دیر. مجوز صدور پلاک موقت برای خودروهای گردشگران خارجی ورودی به استان. تسهیل و تسریع در ارائه خدمات گمرکی. تعیین سه شیفت کاری و انجام عملیات گمرکی به صورت شبانه روزی در گمرک دیر. استقرار سگهای موادیاب در گمرک دیر. ایجاد نهادهای حقوقی و حقیقی در قطر.ایجاد پست سازمانی رایزن بازرگانی ایران در قطر شده پس از سال ها مکاتبه و پیگیری.ایجاد و فعالیت مرکز توسعه تجارت ایران در قطر

وی برنامه های در دست پیگیری را چنین برشمرد: برنامه ریزی برای فعال نمودن منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر.احیاء تخفیف سود بازرگانی کالاهای وارده به بنادر استان.اجرای فاز دوم لایروبی کانال ورودی بندر بوشهر به منظور دستیابی به عمق ۱۴/۵ متر جهت تردد کشتیهای ۵۰ هزارتن و همچنین احداث دیواره رسوب‌گیر به طول ۱۲/۵ کیلومتر. لغو مرحله تخلیه و بارگیری مجدد کالاهای وارداتی به بندر الرویس قطر به منظور تسهیل شرایط صادرات به کشور قطر و کاهش هزینه‌های تجار.
ایجاد پنجره واحد گمرکی بین بندر دیر و بندر الرویس در کشور قطر به عنوان نمونه (پایلوت).صدور مجوز واردات میوه ها و کمپوت میوه های گرمسیری در ازای صادرات خشکبار (از جمله خرما).صدور مجوز مرز رسمی به بندر دیر.پذیرش کشتی‌های حامل کالاهای اساسی و ضروری وارداتی (مربوط به شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور) با ظرفیت ۳۰ هزارتن به صورت منظم و مستمر به بندر بوشهر. واردات کالاهای اساسی فله از طریق بندر بوشهر (گندم و نهادههای دامی).راه اندازی ایرلاین بومی (لیان ایر) برای برقراری خطوط ایرتاکسی و همچنین هواپیماهای بزرگتر.صدور مجوز انتقال کالا به صورت رویه اداری (خارج از رویه های ترانزیت) بین منطقه ویژه بوشهر ۱ و منطقه ویژه بوشهر
اقدامات و دستاوردها بازرگانی داخلی:
مدیریت بازار در تعطیلات عید با وجود پذیرایی از بیش از ۸ میلیون نفرروز مهمان نوروزی. اجرای مطلوب طرح های ملی برای تنظیم و کنترل بازار از جمله «طرح تنظیم بازار تعطیلات نوروز»، «طرح نظارت بر نانوایی ها» و «طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان» و … به عنوان کم تنش ترین استان.اجرای طرح موفق و ابتکاری «خرید آسان روستائیان» برای سهولت دسترسی روستائیان به کالاهای ضروری تنظیم بازاری.
رفع ممنوعیت فعالیت ناوگان صید صنعتی استان اعم از فانوسماهیان و یالاسبیها پس از ۲ سال ممنوعیت فعالیت و بیش از یک سال پیگیری مستمر. تقریباً ۴۶۰۰ نفر و ۶۹ فروند کشتی در این بخش از اقتصاد استان فعال هستند.کسب یک کرسی در اتاق اصناف کشور توسط رئیس اتاق اصناف مرکز استان جناب سامری. ارتقاء کیفی و کمی بازرسی های بازار با تشکیل «کمیته نظارت بر بازار» با هدف کنترل بیشتر بازار. برگزاری جشنواره های بین المللی محصولات راهبردی استان (امسال جشنواره خرما از ۲۷ تا ۳۰ دی ماه و جشنواره آبزیان از ۴ تا ۷ بهمن ماه برگزار می‌گردد.).تحویل سوخت در مخزن جایگاه های ساحلی و دریافت هزینه حق العمل کاری مانند جایگاه های زمینی.