صنایع و شرکت‌های بورسی تقریبا در هر فصل سال با یک مشکل خاص مواجه هستند. زمستان امسال نیز همانند سال‌های اخیر صنایع احتمالا با قطع یا جیره‌بندی گاز مواجه می‌شوند. هر سال با قطعی گاز، صنایع با مشکل مواجه می‌شوند و برخی از اوقات میزان سودسازی صنایع کاهش می‌یابد. این موضوع به طور مستقیم باعث […]

صنایع و شرکت‌های بورسی تقریبا در هر فصل سال با یک مشکل خاص مواجه هستند. زمستان امسال نیز همانند سال‌های اخیر صنایع احتمالا با قطع یا جیره‌بندی گاز مواجه می‌شوند.

هر سال با قطعی گاز، صنایع با مشکل مواجه می‌شوند و برخی از اوقات میزان سودسازی صنایع کاهش می‌یابد. این موضوع به طور مستقیم باعث ضرر به سهامداران بورسی می‌شود و به نوعی سود سهامداران کاهش می‌یابد. البته نکته اساسی اینجاست که این سود کاهش چندانی ندارد اما کارخانجات با مشکل مواجه می‌شوند.

صنایع با مشکل مواجه نمی‌شوند

عموما واحدهای تولیدی فولاد دارای ذخیره مواد اولیه برای مدت ٢٠ روز تا یک ماه  هستند که از طریق آن می توانند تا یک ماه از زمان قطعی گاز را به آسانی سپری کنند. در واقع تداوم این اتفاق بیشتر از یک ماه زمینه ساز مشکل کمبود تولید در شرکت‌ها خواهد بود.

کارخانه پتروشیمی‌ها، متانول‌سازان و اوره سازان به راحتی قادر به مدیریت قطعی گاز برای مدت یک ماه تا ۴۵ روز هستند. این واحدها هر سال در زمان قطعی گاز به مساله اورهال شرکت می‌پردازند، اما اگر قطعی گاز در واحدهای پتروشیمی بیشتر از یک ماه به طول بینجامد باعث ایجاد مشکل اساسی برای این واحدها می‌شود.

در شرایط کنونی و حال حاضر این قطعی گاز تاثیر چندانی نمی‌تواند روی سودآوری صنایع داشته باشد اما در بلندمدت سودآوری پتروشیمی‌ها با مشکل اساسی مواجه می‌شود.

گاز پتروشیمی‌‌ها قطع نشده است!

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه تا کنون هیچ‌گونه قطعی گاز در پتروشیمی‌های کشور اتفاق نیفتاده است، به ایسنا گفت: میزان آمادگی بستگی به سردی هوا و میزان مصرف گاز در کشور دارد؛ فعلا موضوعی مبنی بر قطع و یا اعمال محدودیت تحویل گاز به پتروشیمی‌ها اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد محدودیتی اعمال شود قطعا قبل از وقوع، اعلام خواهد شد، گفت: سال گذشته عدم‌النفع پتروشیمی‌ها از قطع گاز و یا اعمال محدودیت حدود ۶۸۰ میلیون دلار بود یعنی این میزان تولید و صادرات صورت نگرفت.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال جاری گفت: برای امسال هنوز معلوم نیست که چه اتفاقی می‌افتد و این مساله بستگی به سردی هوا دارد؛ اکنون با شرکت گاز در تعامل هستیم و هر اتفاقی بیفتد قطعا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

  • منبع خبر : تجارت نیوز