نصیربوشهر – مجیدغاله: نظام آموزشی پیشرفته و مدرن امروزی هنگامی موفق خواهد شد که شاکله آن بر دانش روز و با استفاده از ابزارها و شاخصه های لازم و مرتبط با عوامل سخت افزار و نرم افزار مناسب‌ بناء شده باشد و در این حالت است که موجب ارتقاء علمی و کیفی شدن نظام تعلیم […]

نصیربوشهر – مجیدغاله:

نظام آموزشی پیشرفته و مدرن امروزی هنگامی موفق خواهد شد که شاکله آن بر دانش روز و با استفاده از ابزارها و شاخصه های لازم و مرتبط با عوامل سخت افزار و نرم افزار مناسب‌ بناء شده باشد و در این حالت است که موجب ارتقاء علمی و کیفی شدن نظام تعلیم و تربیتِ جامعهء هدف خواهد شد،در همین راستا واقعیتی غیر قابل کتمان وجود دارد که حقوق نخستین دانش آموزان ، در استیفاء آموزشهای مورد نیاز است که با حضور در مدارس برجسته و کیفی که اغناء کنندهء نیازهای علمی آنها باشد به دست خواهد آمد البته ان هم در صورتی که خروجی تدریس، منتجّ به پیشرفت تحصیلی و علمی فراگیران شود و معمولاََ زمانی این پیشرفت حاصل خواهد شد که برنامه های مناسب آموزشی و خاص و با اهدافی غائی مرتبط بوده تا مانع از افت تحصیلی متربیان گردد ، البته با عنایت به الزامِ توسعه موازی نیازها بر گرفته از
خواسته های علمی جامعه فراگیر که بر اساس اولویتهای کشور شکل گرفته باشد بسیار لازم و ضروری است ، اما متاسفانه در بخش معلومات و محتوای کتب درسی فعلی، خواسته هاو نیازهای همه جانبهء( علمی و فنی ) دانش آموزان لحاظ نگردیده که نقصی بزرگ در پروسه آموزشی کشور قلمداد می گردد و این شکافِ تعلیمی و تربیتی ایجاد شده ، محصولِ تقریباََ اشتباهات آموزشِهای پایه و بنیادین مدارس ابتدائی است که تا سطح متوسطه دوم تسرّی یافته زیرا چرخهء بیماری که فاقد شکل واقعی در تحول اموزشی است و نیازمندِ بازنگری اساسی ، اصولی و تخصصی دارد و ضرورت ایجاب می کند با اصلاحات زیر بنائی، پروسهء آموزشی و تعلیم و تربیت اسلامی به پیشرفت و تغییراتی که سر انجام آن ارتقاء همه جانبه علم و دانش دانش آموزان باشد، ختم گردد.
در امتداد مطالب فوق ،یکی از چالشهای مهمی که سالها نظام آموزشی شهر بوشهر را مورد تهدید قرار داده و محدودیتهائئ ایجاد نموده و سد و مانعی برای توسعه و پیشرفت متوازن علمی همه جانبهء دانش آموزان شده (عدم پیشرفت علمی در رتبه های کنکور و درنرخ رشد علمی دانش آموزان مشخص است) کمبود مدارس همسطح و به اصطلاح برخوردار در سه مقطع تحصیلی به تعداد نرخ جمعیت فراگیران است تا این مدارس بتوانند جوابگوی نیازهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی سه گانه باشند تا به ایجاد تعادل و تساوی میان مدارس و عدالت آموزشی کمک کرده شود، لازم به ذکر است که با داشتن مدارس مختلف و متعدد،اصل مهم عدالت آموزشی رعایت و پیاده نخواهد شد و این خلاء، مانع توسعه همه جانبه تعلیم دانش آموزان خواهد شد و قطعا این گونه مدارس در تراز فرهنگ اسلامی قرار نخواهند گرفت .
……و اما بعد:
در ایام ثبت نام دانش اموزان پایه های ورودی مدارس سه مقطع تحصیلی قرار داریم که مدارس برخوردار با استقبال زیاد و بیش از ظرفیت مدرسه توسط والدین مواجه شده اند به حدی که در ساعت اولیه ثبت نام، ظرفیت پذیرش این مدارس تکمیل می گردد که خود نشان دهنده حضور مردم و ازدحام انها برای ثبت نام فرزندان خود می باشند و در واقع این چالشی برای مردم ، مسئولین آموزشی اداره و مدارس می باشد که لازم است برای رهائی از وضع موجود ، چاره اندیشی و اقداماتی به موقع انجام گیرد .
لازم به یاد آوری است که شهر بوشهر با داشتن مدارس ممتاز و پر متقاضی و بر خوردار بسبار ارزشمند است که لازم است از حوزه ستادی آموزش وپرورش و مدیران پر تلاش مدارس خالصانه تشکر کرد که با فراهم آوردن بستر مناسب و امکانات لازم ، نتیجه زحماتشان را این گونه به دست اورده اند ، علی ایحال ، آن چه جای نگرانی دارد و مانعی در امر توسعه و عدالت آموزشی شده ، تعداد انگشت شمار این گونه مدارس در سطح شهر است که با افزایش آن و اصلاح این سیستم معیوب، بالندگی بیشتر نظام تعلیم و تربیت به دنبال خواهد داشت ، البته نیاز به طرحی نو و تجدید نظری اساسی در این قسمت بسیار مهم وضروری است که در بخش کَمّی نیز شاهد افزایش مدارس برخوردار به تعدادی باشیم که همه نقاط شهر حتی محلات جنوبی از خدمات آموزشی مدارس بهره مند شوند تا اولیاء اجباری برای حضور فرزندانشان در مدارس خارج از محدوده محل زندگی خود نداشته باشند، راستی چرا اولیاء با وجود خطرات ایاب و ذهاب وصرف وقت زیاد بازهم تلاش دارند این مدارس محل تحصیل فرزندانشان باشد؟ البته خانواده ها مُحِق هستند برای مکان تحصیل مناسب فرزندانشان هر اقدامی لازم باشد انجام دهند، زیرا والدین در انتخاب مدرسه ای که پیشرفت فرزندانشان را به دنبال داشته باشد حق خود می دانند.
من به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ فرهنگیان که سالها در حوزه های صفی و ستادی خدمت کرده ام از دوستان بزرگوارم در اداره کل و آموزش وپرورش و شهرستان بوشهر تقاضا دارم مدارس کم برخوردار شهر را از وضعیت موجود با تجهیز و اقدامات به موقع خارج نموده و با ارتقاء بخش سخت افزاری و ایجاد امکانات لازم ، مدارس کم بر خوردار را به سطح مدارس برخوردار رسانیده تا فشار بر مدیران این مدارس بر داشته شود، البته نکته ای که لازم به یاد آوری دارد، این است که مشکل امروز بعضی مدارس بوشهر در بخش ساختمان، امکانات ، فضای پرورشی، نمازخانه، آزمایشگاه، کتابخانه، زمین ورزشی و…می باشد و در بخش آموزش و تدریس و در بخش نیروی انسانی کار آمد از قبیل آموزگاران، دبیران، مربیان، مدیران و کادر مدارس، هیچگونه تفاوتی وجود ندارد زیرا همه معلمین بوشهر توانمندند و آنچه مدارس را از یکدیگر متمایز نموده که وجه تمایز آن ، بخش سخت افزاری است و البته به بخشی دیگری هم باید اشاره نمود که بعضی از مدارس ، اسم و رسم دار و مشهور شده اند و تبلیغات لسانی آنها را برجسته تر نموده که بقیه مدارس فاقد ایتم مذکور می باشند. والسلام

  • منبع خبر : نصیر بوشهر