توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از دو سال پایانی فعالیت دولت حسن روحانی وارد مدار داخلی شد و شرکت پتروپارس مسئولیت توسعه این فاز را بر عهده گرفت. از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، این پروژه در اولویت قرار گرفت و مقرر شد تا یکی از سکوهای فاز ۱۲ پارس جنوبی به لوکیشن چاه‌های فاز ۱۱ منتقل […]

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از دو سال پایانی فعالیت دولت حسن روحانی وارد مدار داخلی شد و شرکت پتروپارس مسئولیت توسعه این فاز را بر عهده گرفت. از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، این پروژه در اولویت قرار گرفت و مقرر شد تا یکی از سکوهای فاز ۱۲ پارس جنوبی به لوکیشن چاه‌های فاز ۱۱ منتقل شود.

برای برداشت سکوی گازی، شناور اوشنیک تنها شناوری بود که می‌توانست این مأموریت را انجام دهد؛ وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت هم از آغاز بکار این فاز در مهرماه ۱۴۰۱ خبر می‌دادند اما این فقط وعده بود. اوشنیک که به محل مأموریت خود اعزام شد و فعالیت خود را آغاز کرد، دچار نقص فنی بزرگی شد.

با آسیب جدی این شناور به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی اشتباه، مأموریت آن متوقف شد؛ آسیب واردشده به اوشنیک به‌قدری شدید بود که هیچ چاره‌ای جز تعمیر در یارد شارجه وجود نداشت؛ به‌صورت چراغ خاموش این شناور را به امارات منتقل کردند و باوجود سپری شدن ۶ ماه از این موضوع، آخرین خبرها حاکی از عدم تعمیر این شناور دارد.

بر اساس موقعیتی که مارین ترافیک که آخرین موقعیت مکانی شناورها را ثبت می‌کند، اوشنیک همچنان در شارجه پارک شده و به‌احتمال فراوان تا دو ماه دیگر به ایران بازنمی‌گردد.

موقعیت مکانی شناور اوشنیک - میز نفت

این در حالی است که وزیر نفت گفته بود زمستان ۱۴۰۲ تولید از فاز ۱۱ آغاز می‌شود؛ فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی هم گفته این فاز در شهریور امسال آماده تولید گاز است که با این شرایط، بسیار بعید است گاز فاز ۱۱ تا پایان تابستان به خطوط لوله برسد.

چاه‌های این فاز که سال گذشته حفاری و آماده تولید بودند، منتظر جابجایی و نصب سکوی سوم فاز ۱۲ هستند که بر اساس گفته‌های منابع آگاه، این سکو هنوز در محل خود قرار دارد و هیچ‌گونه جابجایی انجام ‌نشده است.

نکته جالب دراین‌باره، سکوت کامل مسئولان شرکت تأسیسات دریایی به‌عنوان پیمانکار و پتروپارس به‌عنوان کارفرمای این پروژه است.

  • منبع خبر : میزنفت