نصیربوشهر – بهرام نکیسا: بازخوانی سخنان و توصیه های امام علی (ع) بویژه خطبه قاصعه برای عموم مردم جامعه ، کارگزاران ، نخبگان ودلسوزان و فعالین اجتماعی و علاقمندان امام علی (ع) ضروری و پیشنهاد میگردد . خطبه قاصِعَه از طولانی‌ترین خطبه های نهج البلاغه است که محتوایی اخلاقی و اجتماعی دارد . موضوع آن […]

نصیربوشهر – بهرام نکیسا:

بازخوانی سخنان و توصیه های امام علی (ع) بویژه خطبه قاصعه برای عموم مردم جامعه ، کارگزاران ، نخبگان ودلسوزان و فعالین اجتماعی و علاقمندان امام علی (ع) ضروری و پیشنهاد میگردد .
خطبه قاصِعَه از طولانی‌ترین خطبه های نهج البلاغه است که محتوایی اخلاقی و اجتماعی دارد . موضوع آن نکوهش تعصب وخودپسندی ظالمانه است. این خطبه در اواخر حکومت امیرالمؤمنین(ع) در کوفه ایراد شده و امام در این خطبه درباره تفرقه اجتماعی هشدار داده و عاملان آن را سرزنش می‌کند.
امام علی (ع) در دوران حکمرانی خود با شدیدترین بحران های اجتماعی و با سه جنگ، جمل، صفین و نهروان که همه آنها ریشه در دنیا طلبی،جهل، تحجر، نفاق، غرور، تعصب و بی بصیرتی برخی خواص و عوام داشت مواجه بودند. سه جنگ جمل، صفین و نهروان ، جنگ بین اسلام و نفاق بود .
امام علی (ع) در کوفه با دو جماعت روبرو بودند. یک گروه افراد موحد و مجاهد فی سیبل الله که برای اجرای حق و اقامه عدالت گوش بفرمان و همراه امام (ع) بودند و جماعتی دیگر که خواهان تقابل و پیروزی بر معاویه، نماینده و نماد دستگاه بنی امیه با هدف کسب دنیا وحکومت و عواید آن تلاش می نمودند .
در طول تاریخ خشک مقدس های متحجر دنیا طلب موجب انحراف میسر ترویج اسلام ناب بوده اند . اسلام خشک مقدس ها و متحجرین ، اسلامی افراد و جماعتی است که به دنبال قرآن دیدنی ، نه قرآن فهمیدنی هستند . همان قرآن هائی که توسط لشکر معاویه بر سر نیزه ها رفت. آن قرآن‌هائی که بر سر نیزه شد قرآن‌های دیدنی بود. اما امام علی (ع) قرآن فهمیدنی ودرک نمودنی و ناطق بودند .
شمشیری نیز که در مسجد کوفه در آن سحرگاهان فرق امام علی (ع) را شکافت، از غلاف و نیام تحجرجماعت خشک مقدس بیرون کشیده شد . همان جماعتی که با تفکر افراطی و متحجر و ذهن های زنگ زده خود بیشترین آسیب را در طول تاریخ بر پیکر اسلام ناب محمدی (ص) وارد نموده اند .
کوفه و مسلمانان آن زمان، قدرت درک امام علی (ع) و امام حسن (ع) و قدرت درک و فهم درس آزادی و عدالت و درس جامعه مدنی نبوی امام علی (ع) را نداشتند .
ضرورت باز خوانی، تعقل و تامل در خطبه قاصعه موجب می گردد تا نسبت به مسائلی که چه بسا آسیب جبران ناپذیری بر جامعه وارد مینماید آگاه و واقف گردیم .
امید که با پیروی از توصیه های ارزشمند امام علی (ع) ، برخوردار از جامعه ای آگاه و در مسیر توسعه و پیشرفت و مصون از جهل ، فقر و آسیب های فرهنگی ، اخلاقی ، اقتصادی و اجتماعی باشیم.انشاءالله .

  • منبع خبر : نصیر بوشهر