نصیربوشهر – سید خلیل پیام: مقدمه: شاید برای تمام مردمان شهر خارگ پیش آمده باشد، در هر شهر و دیاری که می پرسند اهل کدام شهر هستید و شما از شهر خارگ، جزیره سوق الجیشی و استراتژیک که بزرگترین پایانه صادرات نفت خام کشور ، در استان دلیر مردان جنوب بوشهر نام می برید، مخاطب […]

نصیربوشهر – سید خلیل پیام:

مقدمه: شاید برای تمام مردمان شهر خارگ پیش آمده باشد، در هر شهر و دیاری که می پرسند اهل کدام شهر هستید و شما از شهر خارگ، جزیره سوق الجیشی و استراتژیک که بزرگترین پایانه صادرات نفت خام کشور ، در استان دلیر مردان جنوب بوشهر نام می برید، مخاطب بامِیل و رغبت بسیار بالا از جاذبه ها و زیبایی ها و در پایان وسعت و امکانات شهری خارگ جویا می شود.
از زیبایی های طبیعی، جاذبه های گردشگری، آثار تاریخی جزیره ای با قدمت چندهزار ساله می توان چندین مقاله نوشت.اما در خصوص وسعت شهر و حوزه مدیریت شهری، هرکجا از شما سوالی پرسیده شود می بایست در کمال شرمندگی جواب داد هنوز مشخص نشده و نمی دانم!!!
در ادامه با صدای بَم و تُن صدای بالا می توان توضیح داد مسئولین در حال رایزنی و پیگیری هستند.
و سالهاست پیگیری طرح جامع شهری که از نیازها و الزامات اولیه پیشرفت هر شهر است و طراحی و برنامه ریزی و ارائه نقشه راه به واسطه داشتن طرح جامع برای هر شهر میّسر می شود، همچون سریال های تُرکی ادامه دارد.
تاجایی که حافظه من یاری می کند طرح جامع شهری خارگ در دیماه سال ۱۳۸۷ با نظر مشاور ورعایت موازین قانونی نوشته و بمنظور گذراندن مراحل تصویب به استانداری ارسال شد، در طول این سالها جلسات متعددی (بالغ بر ۲۰ جلسه ) در خارگ، بوشهر و تهران برگزار شده و نماینده محترم مجلس شورای اسلامی،استاندار ،امام جمعه محترم خارگ ، فرماندار، بخشدار ویژه ، نماینده های مردم در شورای اسلامی شهر به اتفاق شهرداران ادوار مختلف و مدیران عمران و شهرسازی شهرداری خارگ و……. همه تلاش خود را در راستای اخذ مصوبه اجرای طرح جامع شهری بکار گرفته و تمامی اسناد مورد نیاز را ارائه نمودند.
متأسفانه با وجود تمام تلاش های این تیم با تجربه و دلسوز فقط به بهانه داشتنِ مُعارض ،طرح مصوب نمی شود، قابل ذکر است بسیاری از زیرساخت ها در حوزه مدیریت شهری و ارائه خدمات و ترسیم نقشه راه و برنامه ریزی اُفُق چشم انداز بلند مدّت نیازمند داشتن طرح جامع شهری می باشد که مدّتهاست مردم مقاوم و محجوب خارگ از این حقِ مسلم خود محروم مانده اند و سالها از پس هم درحال گذر است، اگر حریم و محدوده شهری طبق ضوابط و آیین نامه شهرسازی ابلاغی کشور تعیین و ترسیم شود شهرداری خارگ می تواند‌ در حوزه مشخص شده اقدام به خدمات رسانی جامع تری نموده و از فعالیت شرکت ها در این حوزه عوارض دریافت کرده و به شهروندان خدماتِ بِروز و کاملتری ارائه نماید.
اگر بیان این نکته کلیدی باعث مُکَدَر شدن و آزردگی خاطر مسئولین محترم نشود باید اشاره کنم ((خارگ تنها شهر استان است که با وجود دارا بودن یکی از قدیمی ترین شهرداری ها هنوز طرح جامع شهری ندارد))
شاید مقامات محترم استان و کشور فراموش کرده اند که خاک این جزیره مقدس و معطّر به عطر خون شهدای ۸ سال دفاع مقدس است . شاید اطلاع ندارند خارگ تنها منطقه جنگی استان بوشهر است که هم شهید دریا نثارِ انقلاب نموده هم شهید خشکی و هرساله میزبان میهمانان عزیز راهیان نور از سراسر کشوراست !!! و اگر اطلاع دارند، این حجم از مشکلات و کمبودها نظیر نداشتن طرح جامع شهری زیبنده شهری که ۲۸۸۰ بار در طول سالهای دفاع مقدس بمباران شده نمی باشد.
در طول هفته های اخیر به این باور رسیده ام که مردم خارگ از پیگیری مسئولین استان درحوزه طرح جامع نا امید شده و دست به دامان سامانه ارتباط مردمی دفتر ریاست جمهوری و عدلیه شده اند، که اگر اینگونه باشد جای بسی تأسف است.

جناب آقای دکتر جمیری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ، استاندار مردمی عزیز جناب آقای محمّدی، فرماندار گرامی جناب آقای رحیمی، خواسته بر حقِ جمعیِ مردمِ خارگ در دولت جدید به ریاست آیت الله رئیسی و تیم جهادی همراه که از زمان روی کار آمدن حرکت های جهادی در حمایت از اقشار آسیب پذیر را بدون توجه به صاحبان قدرت و نفوذ و در راستای مبارزه با لابی گریهای چندین ساله از خود نشان داده بیش از این است، مردم ولایی جزیره امیدوار ند که بدون توجه به لابی های صاحبان قدرت و نفوذ نسبت به باز گرداندن امید به آینده روشن و حل معضلاتی چون طرح جامع ِ در خور شأن این شهر و مردمانش گام بردارید و خبرهای خوشی برای ساختن هرچه بهتر آینده این شهر برای شهروندانِ شریفش به ارمغان آورید.
ان شالله.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر