نصیربوشهر – سید خلیل پیام:   مقدمه ؛ از فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی ) برای مطبوعات سه وظیفه عمده قائلم: وظیفه نقد و نظارت، وظیفه اطلاع رسانی صادقانه و شفّاف، وظیفه طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه. معتقدم که آزادی قلم و بیان، حقِ‌ مسلّم مردم […]

نصیربوشهر – سید خلیل پیام:

 

مقدمه ؛ از فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی )

برای مطبوعات سه وظیفه عمده قائلم: وظیفه نقد و نظارت، وظیفه اطلاع رسانی صادقانه و شفّاف، وظیفه طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه. معتقدم که آزادی قلم و بیان، حقِ‌ مسلّم مردم و مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدی ندارم و این جزو اصول مصرّحه قانون اساسی است. معتقدم اگر جامعه‌ای مطبوعات آزاد و دارای رشد و قلمهای آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلی چیزهای دیگر را هم از دست خواهد داد. وجود مطبوعات آزاد، یکی از نشانه‌های رشد یک ملت و حقیقتاً خودش هم مایه رشد است.

در جامعه امروز که آحاد مردم، مدیران و مسؤلان ارشد کشوری بدنبال ارتقاء سطح بهره وری همه نهادها و ادارات هستند ودر این راستا از جدیدترین فناوری های به روز جهت بالا بردن سطح کمی و کیفی خدمات رسانی بهره می برند ، نیاز است مدیران ابتدا ظرفیت نقد پذیری خود را بالا برده و به معنی واقعی کلمه نقدپذیر باشند.
اهمیت نقد منصفانه: در جوامع مختلف پیشرفته و علی الخصوص جامعه اسلامی نقد منصفانه باعث پیشرفت جوامع و همچنین اصلاح ضعف ها در تمامی زمینه ها بوده و مدیران دلسوز و کاربلد در همه سطوح مدیریتی میبایست جایگاه نقد و اهمیت آن در رفع مشکلات جامعه را مغتنم شمرده و از کُنشگران و منتقدان دلسوزی که بدنبال منافع شخصی نبوده و با نقادی به جا باعث ریل گذاری به سمت پویایی هرچه بیشتر جامعه میشوند حمایت نمایند.
مدتی است به وضوح قابل مشاهده است که برخی مدیران آستانه تحمل بسیار پایینی داشته وهرگونه نقد را از سوی اصحاب رسانه ، فعالین اجتماعی و شهروندان که همانا ولی نعمتان واقعی مسؤلان هستند را نه تنها بَر نمی تابند بلکه فوراً دست به اقدامات جبرانی زده و یا اقدام به تنظیم شکایات عریض و طویل در مراجع قضایی علیه منتقدان می نمایند.

آستانه تحمل مسؤلان در مواجه با نقدمنصفانه وگاهأ تُند : بیایید قبل از نشستن بر صندلی خدمت و نه قدرت خود را خادم واقعی مردم دانسته و بدانیم که هیچ انسانی (جز پیامبران و امامان معصوم) کامل و بی نقص نبوده و انتقاد باعث رفع ایرادات و چراغ راه خدمت واقعی به خلق است ، پس یا ظرفیت نقدپذیری خود را بالا بریم و یا فکر خدمت را از سر بیرون کنیم.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر