انحصار خودرو سازی در کشور ما یکی آفتهای اصلی این صنعت می باشد. انحصار و کمک های مالی دولتی به خودرو سازها تاکنون نه تنها موجب رشد این صنعت نشده بلکه ضررهای ملی نیز تاکنون داشته است. خودرو سازها چنانچه بر روی تحقیق و توسعه بمعنای واقعی آن سرمایه گذاری کرده بودند الان باید این […]

انحصار خودرو سازی در کشور ما یکی آفتهای اصلی این صنعت می باشد.
انحصار و کمک های مالی دولتی به خودرو سازها تاکنون نه تنها موجب رشد این صنعت نشده بلکه ضررهای ملی نیز تاکنون داشته است.
خودرو سازها چنانچه بر روی تحقیق و توسعه بمعنای واقعی آن سرمایه گذاری کرده بودند الان باید این صنعت توان رقابت در بازارهای منطقه ای میداشت.
اما اخیرا تحت عنوان فروش فوق العاده دو خودرو ساز اقدام فروش بصورت قرعه کشی از بین متقاضیان نموده اند.
آمارها تاکنون نشان میدهد، تقاضای در بازار داخلی برای خودرو بسیار بالاست. در روز اول ثبت نام برای پانزده هزار خودروی ایران خودرو حدود چهارصدهزار متقاضی ثبت نام نموده اند. آیا این قرعه کشی نمی تواند سنجش تقاضای بازار خودرو نیز باشد؟!
قرعه کشی برای خرید خودرو با هر نیتی که انجام شده است، به هر حال این علامت را به خودرو سازان داده است، که میزان تقاضا در این بازار بسیار زیاد میباشد و میتوانند با رانت انحصاری به افزایش قیمت اقدام نمایند.
ضرورت دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاههای نظارتی این موضوع مورد مداقه قرار دهند و دو خودرو ساز را مکلف به افزایش تولید و عرضه بیشتر به بازار، با حفظ کیفیت کنند. چرا که اگر جز این شود باید شاهد سوداگری در بازار خودرو باشیم.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر