برگ‌هایی از تاریخ دشتی و تنگستان در جنگ جهانی اول (بر اساس آرشیو نمایندگی بریتانیا در بحرین) قسمت نهم: [به علت کوتاهی متن اسناد، در این قسمت، دو سند پیاپی ارائه می‌گردد.] سند اول: از: نمایندگی سیاسی بریتانیا در بحرین مورخ سوم فوریه 1916میلادی. به: مدیر گمرک بحرین یادداشت: لطفاً پیش از عزیمت، جهاز ناخدا […]

برگ‌هایی از تاریخ دشتی و تنگستان در جنگ جهانی اول (بر اساس آرشیو نمایندگی بریتانیا در بحرین)
قسمت نهم:
[به علت کوتاهی متن اسناد، در این قسمت، دو سند پیاپی ارائه می‌گردد.]
سند اول:
از: نمایندگی سیاسی بریتانیا در بحرین
مورخ سوم فوریه 1916میلادی.
به: مدیر گمرک بحرین
یادداشت: لطفاً پیش از عزیمت، جهاز ناخدا زایراسماعیل با گواهی ثبت بوشهر شماره ۱۰۰ و جهاز علی حسن از لاور با گواهی ثبت شماره ۱۵۵ را بازرسی نمایید. جهاز نخست، مجوز صدور شصت صندوق چای و صد صندوق روغن، به همراه کالاهای دیگر را دارد. دومی مجوز صدور همه نوع کالا به جز چای را دارد. در صورت حمل هرگونه چای در جهاز، باید او را بازداشت و جهازش را توقیف نمود.
سند دوم:
از: مدیر گمرک بحرین
تاریخ: ۳ فوریه ۱۹۱۶میلادی
به: نماینده سیاسی پادشاه بریتانیا در بحرین.
خدمت عالیجناب محترم، در پاسخ به یادداشت شما به تاریخ مذکور! جهاز هر دو ناخدا را مورد بررسی قرار داده‌ام. ناخدای اول، زایر اسماعیل با گواهی ثبت بوشهر شماره ۱۹۹، هنوز بارگیری خود را به پایان نرسانده است. با این حال، گواهی او را توقیف کرده‌ام و به وی دستور داده‌ام که پس از اتمام بارگیری به من گزارش دهد. شما را در جریان نتیجه کار قرار خواهم داد.
ناخدای دوم، علی حسن از لاور، دارای گواهینامه شماره ۱۵۵، ۱۲۰ جعبه چای بارگیری کرده و ادعا می‌کند که باید ۸۰ جعبه دیگر نیز بارگیری کند. در نتیجه، جهاز او را توقیف و خودِ ناخدا را هم دستگیر کرده‌ام که هم‌اکنون وی را نزد شما می‌فرستم. فرستنده‌ی محموله چای، شرکت «حاجی محمدشریف و شرکاء» است. با احترام، خدمتگزار مطیع شما
ترجمه دکتر غلامرضا زائری

  • نویسنده : دکترغلامرضا زائری نصیر بوشهر