یک انتصاب غلط در پتروشیمی شیراز آنزمان که همگان بر عدم انتصاب مدیرعامل سابق این پتروشیمی تاکید می‌کردند تنها در یک فقره منجر به ازدست رفتن۸۰ میلیون درهم پول این شرکت معادل ۹۶۰ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیون درهم رقم کل شده و مشخص نیست چه زمانی مدیران این مجموعه موفق به بازگرداندن آن به […]

یک انتصاب غلط در پتروشیمی شیراز آنزمان که همگان بر عدم انتصاب مدیرعامل سابق این پتروشیمی تاکید می‌کردند تنها در یک فقره منجر به ازدست رفتن۸۰ میلیون درهم پول این شرکت معادل ۹۶۰ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیون درهم رقم کل شده و مشخص نیست چه زمانی مدیران این مجموعه موفق به بازگرداندن آن به کشور شوند!
در زمان مدیرعامل سابق این شرکت که هنوز هم آزاد نگشته، به دستور آقای مدیرعامل با صرافی به نام “ر-ت” در امارات قراردادی امضا می‌گردد تا ارزش فروش محصولات به حساب تراستی واریز شود.
قابل توجه آنکه ضمانت نامه دریافتی از این صرافی یک ویلا در شمال با براورد ارزشی ۸۳ میلیارد تومان بوده که البته در خصوص ارزش گذاری این ویلا بحث بسیار است و بسیاری معتقدند این ویلا به چنین رقمی نمی ارزد!
درپی واریز ۱۴۰ میلیون درهم ارزش فروش بخشی از محصولات صادراتی پتروشیمی شیراز به این حساب این صرافی نهایتا پس از دستگیری آقای مدیرعامل و حضور سرپرست دراین جایگاه برمبنای رقم فوق، در تاریخ ۲ آذرماه پتروشیمی شیراز اقدام به فروش ارز به بانک ملی، توسعه صادرات،پست بانک و بانک آینده می‌کند و به صرافی مذکور با مدیریت آقای “ح” اعلام می‌شود که مبلغ فوق به ۴ حساب تعیین شده واریز گردد. پس از آن ظاهرا این صرافی تا ۱۰ روز جوابگوی تماس مدیران و کارشناسان پتروشیمی شیراز نبوده و پس از آن صرافی “ر-ت” اعلام می‌کند که به دلیل نبود مدیرعامل دراین پتروشیمی امکان واریز مبلغ فوق را ندارد. پس از ارسال نامه هیات مدیره به این شرکت و پس از گذشت ۲۰ روز از نامه نگاری‌های فی مابین صرافی و پتروشیمی شیراز در نهایت نماینده این صرافی به تهران آمده و تازه مشخص می‌گردد که این صرافی پیش ازاین در بخش تبادل مالی فعالان صنعت پسته یاری رسان بوده و تجربه ای در بخش جابجایی ارز محصولات پتروشیمی به هیچ وجه نداشته است.در نهایت در جلسه با حضور نماینده این صرافی توافق می‌گردد که هر ۲ هفته ۲۰ میلیون درهم از مبلغ فوق به پتروشیمی شیراز برگردد. که گویا تا ۱۱ دی ماه نیز یعنی ۴۰ روز پس از این توافق مبلغی به پتروشیمی واریز نگردید. پس از آن تا کنون گویا ۶۰ میلیون درهم این مبلغ به صورت اقساط و هر ۲ تا سه هفته یکبار به حساب این پتروشیمی واریز شده اما همچنان ۸۰ میلیون درهم این مبلغ در اختیار این صرافی است!
ازسویی باتوجه به آنکه بانک‌های کشور مبلغ فوق را از این پتروشیمی خریداری نموده بودند و به دلیل عدم واریز ارز قصد شکایت از پتروشیمی شیراز را داشتند این مبلغ از جایی دیگر تامین از سوی این پتروشیمی به این بانک‌ها پرداخت گردید. اما یک سوال همچنان به قوت خود باقی است که چگونه یک صرافی حدود ۳ ماه می‌تواند ارز ناشی از فروش محصولات یک پتروشیمی را در اختیار خود نگه دارد و هیچکاری هم از دست شخصی ساخته نباشد؟ ازسویی دیگر باید مشخص گردد توافق پشت پرده با این صرافی چه بوده و آیا ضمانت این صرافی ارزش واقعی دارد؟ اما در نهایت تنها این موضوع به یک نکته ختم می‌شود اینکه یک انتخاب اشتباه از سوی وزارت دفاع در این پتروشیمی لطمات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد ساخته که امروز بیش از هر شخص دیگری مسوولان مربوطه که زیربار این انتصاب رفته‌اند باید پاسخگوی آن باشند نه شخصی که امروز در زندان است؛چراکه قطعا کارشناسان انتصاب غلط دراین پتروشیمی را دلیل اتفاقات امروز می‌دانند!

  • منبع خبر : نفتی ها