حجت الاسلام علیرضا مختاری مدرس حوزه های علمیه و کارشناس اعتیاد به ارگان رسانه ای حوزه گفت: مصرف سیگار و قهوه بالاترین آسیب بعد از مصرف مواد مخدر را دارد و نوعی مرگ خاموش محسوب می‌شود. برای آمار مرگ و میر ناشی از سیگار همین بس که روزانه ۱۶۵ نفر از هم‌وطنان ما به خاطر […]

حجت الاسلام علیرضا مختاری مدرس حوزه های علمیه و کارشناس اعتیاد به ارگان رسانه ای حوزه گفت: مصرف سیگار و قهوه بالاترین آسیب بعد از مصرف مواد مخدر را دارد و نوعی مرگ خاموش محسوب می‌شود. برای آمار مرگ و میر ناشی از سیگار همین بس که روزانه ۱۶۵ نفر از هم‌وطنان ما به خاطر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند ولی در صدا و سیما و هیچ روزنامه ای بیان نمی شود.

 

مختاری همچنین افزود: در واقع روزانه ۱۶۵ نفر، ماهانه ۴ هزار و ۹۵۰ نفر و سالانه ۵۴ هزار و ۹۰۰ نفر در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند. همچنین سالانه پنج درصد از جنگل زدایی جهان به خاطر کشت توتون و تنباکو می باشد؛ حالا سالانه چه قدر درخت بابت کاغذ و چاپ کتاب قطع می شود؟ فقط ۱۵ میلیون درخت؛ در واقع سیگار ۴۰ برابر بیشتر از کل صنعت چاپ کتاب، جنگل ها را از بین می برد.

 

این فعال حوزه اعتیاد ادامه داد: به نظر می‌رسد همین مقدار برای تخریب سیگار کافی باشد و در چند سال آینده اگر اقدامی صورت نگیرد وضعیت مصرف قهوه به گونه ای می‌شود که در کشور ما به همین مقدار آمار تلفات ناشی از مصرف قهوه را خواهیم داشت؛ چون در قهوه کافئین زیادی وجود دارد و از سد خونی عبور می کند و فرایند اعتیاد شکل می‌گیرد.

 

وی اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است کتاب آسمانی به گونه ای است که «لَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ» می باشد؛ از طرفی خداوند هر دردی داده، درمان هم در کنارش وجود دارد و اگر درمانی برای پاره‌ای از بیماری‌ها تاکنون کشف نشده، از ناتوانی دانش پزشکی است وگرنه همانگونه که «هر آن کس که دندان دهد نان دهد»، هر کسی که دردی میدهد، درمانش را قطعاً قرار داده و ما باید هنرنمایی کنیم و درمان آن را کشف نماییم.

 

او گفت: برای اعتیاد هم بوعلی سینا که یک دانشمند و پزشک حاذق اسلامی است چند صد سال پیش برای این بیماری و سایر بیماری‌های لاعلاج با استفاده داروی نوش دارو که در کتاب قانون بوعلی آمده، روش درمان اعتیاد را کشف کرده و ما باید آن را کامل و به روزرسانی کنیم که چنین کاری را در کشورمان انجام داده‌ایم و در حال اجرا است. در واقع هم آیات متعددی در قرآن و روایات در مورد اعتیاد وجود دارد و هم راه و روش مناسبی برای نجات از اعتیاد، هم در زمینه پیشگیری و هم درمان اعتیاد.

  • منبع خبر : خبرجنوب