این‌ها کسانی بودند که بعضی از مردم به آنان گفتند برای حمله به شما اجتماع کرده‌اند، از آن ها بترسید، اما این سخن بر ایمانشان افزود و گفتند خدا ما را کافی است و او بهترین حامی ما است. سوره آل عمران / ۱۷۳ در آستانه بزرگداشت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین قرار داریم . یاد […]

این‌ها کسانی بودند که بعضی از مردم به آنان گفتند برای حمله به شما اجتماع کرده‌اند، از آن ها بترسید، اما این سخن بر ایمانشان افزود و گفتند خدا ما را کافی است و او بهترین حامی ما است.
سوره آل عمران / ۱۷۳
در آستانه بزرگداشت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین قرار داریم . یاد دوستان بسیجی و شهدای بسیج آنانی که اکنون در جوار رحمت حق عند ربهم یرزقون اند ، کسانی که با حضور خود در روزهای خطر و خاطره کشور ایام سختی را تجربه نمودند و موجب سربلندی ایران گردیدند همگی گرامی و بخیر باد . سالروز تشکیل بسیج مستضعفین بر هموطنان و بسیجیان عزیز ایران و جهان اسلام مبارک باد.
هر گاه نام بسیج را می شنوم کربلا ، انسانیت ، شجاعت ، صداقت ، مردانگی ، مظلومیت از جنس پاکی و معصومیت و عشق بخدا برایم تجلی و باز چهره مصمم بسیجی دلیر در میدان مین و سیم خاردار در زیر نور منور ، بسیجی آزاده در بند که خظاب به خبرنگار زن فرمود : ای زن ز تو از فاطمه این گونه خطاب است،ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است ، غواصی را که علیرغم مجروحیت و اصابت ترکش عرض اروند فین زد و غواصی نمود ،رزمنده ای را که سینه کش برف گرفته غرب را می پیمود ، راز و نیازهای رزمندگان در دل شب در سینه خاکریز برایم تداعی می گردد .
هرگاه نام بسیج می شنوم باز :
برخیز ای چاووش شهر عشق، برخیز
غسل زیارت کن ز نهر عشق برخیز
بربند محمل را و برپا کن علم را
آواز ده، آواز عشاق حرم را
هر سر که پیمان بلا دارد بیاید
هر کس هوای کربلا دارد بیاید.
در گوشم نجوا می شود .
بسیج شجره‌ی طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‏‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌‏دهد. بسیج مدرسه‌ی عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌‏های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند و باید این شجره‌ی طیبه را همواره از آفات مصون داشت.
سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی، بسیجی را چنین روایت می کند: « بسیجی خود را در نسبت میان مبداء و معاد می‌بیند و انتظار موعود، و با این انتظار، هویت تاریخی انسان را باز یافته است و خود را از روزمرگی و غفلت ملازم با آن رهانده. او آسایش تن را قربانی کمال روح کرده است و خود را نه در روز و ماه و سال و شهر و کوچه و خیابان، که در فاصله‌ی میان مبداء و موعود تاریخ باز شناخته است.»
در بسیج و دوران دفاع مقدس به‌خوبی می‌شد چهار مرحله سفر عرفانی در طریق کسب معرفت را در افراد شاهد بود و حتی طی کرد. بسیجی مصداق عرفان و عمل است .مردم و معرفت دو بال بسیج هستند .
بسیجی دارای رسالت سنگینی است؛ رسالتی که از آغاز خلقت تاکنون دست به ‌دست گردیده تا به‌دست امام خمینی آن پیر و مرشد مدرسه عشق رسید و ایشان آن را به مردم ایران و جهان به‌ویژه جوانان در آن مدرسه تعلیم داد .
امام آموخت که در هر کاری باید اخلاص وجود داشته باشد . ما همه اولاد آدم هستیم و نباید فراموش کنیم که شیطان قسم خورده است که همه را جز مخلصین منحرف می نماید . همه باید مراقب باشیم ، اما برادران و خواهران بسیجی بیشتر از دیگران باید مراقب و متوجه باشند که شیطان در کمین است. شیطان با هزاران توجیه و ترفند در مسیر انسان قرار می گیرد تا انسان را از راه درست به‌در کند تا امانت‌دار خوبی نباشد.
پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) خطاب به رزمندگانی که از میدان جهاد برمی‌گشتند فرمود: «علیکم بجهاد الاکبر»؛ حضرت رزمندگان و بسیجیان را توصیه به جهاد اکبر کردند و وقتی افراد پرسیدند مگر ما در جهاد اکبر نبودیم؛ پیامبر فرمودند: نفس دشمن‌ترین دشمن انسان است.
شهید مهندس سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم، شهید صیاد شیرازی، شهید حاج قاسم سلیمانی و بسیجیانی که هنوز چرب و شیرین دنیا آنان را فریب نداده و بر سر عهد و پیمانی که با خدا، امام و شهیدان بسته‌اند ثابت قدم مانده‌اند، همه از جمله عزیزانی هستند که تاکنون از این آزمون سخت بعد از جنگ سربلند بیرون آمده‌اند.
بر همه است که میراث گران‌سنگ امام ، بسیج را پاس داریم . بسیج سرمایه عظیم ملی و دینی است . بسیج فصل مشترک تمامی مردم ایران با گرایش‌های مختلف است.
نکته ای که همه لازم است به آن عنایت داشته باشیم این که امروز تهدید و چالش جدی برای کشور شکستن خاک‌ریز اعتماد مردم و ایجاد شکاف بین مردم و حکومت آن هم با بهانه و ترفندهای گوناگون عوام‌فریبانه به‌دلیل زمینه‌هایی که بعضاً در جامعه وجود دارد ، است .
یکی از فرصت‌های خوبی که کشور هنوز در کنار چندین مولفه بی‌نظیر دیگر برای برطرف نمودن چالش مذکور از آن بر خوردار است ، همین نهاد مردمی، صادق و خدمت‌گذار بسیج است. ظرفیت فراجناحی بالائی در نهاد و شجره طیبه بسیج نهفته و به‌خوبی می‌توان چالش ذکر شده را نیز بر مبنای شعارهای اولیه‌ی انقلاب و فرهنگ بسیجی بر طرف و به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کرد.
بسیج و بسیجی برای این‌که سرزمین ایران، پاینده و ایران بماند تشکیل شده و توسعه یافته است. بسیجیانی عزیز و پاکباخته ای در این راه قطعه قطعه و شهید شدند، تا سرزمین ایران یکپارچه بماند و تکه تکه نشود.
تجربه موفق عمل به تفکر بسیجی و دوری از دنیا و زخارف آن، که از سوی بسیجیان، شاگردان مدرسه عشق و تربیت شدگان امام خمینی در طول دوران دفاع مقدس به ثبت رسیده است، می تواند تجربه ودرسی برای همه دلسوزان ملک و میهن و دست‌اندرکاران امور کشور باشد تا در تمامی عرصه ها این مهم سرلوحه کار آنان قرار گیرد.
تاکید و دستور رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر اینکه: «بسیجى باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهاى اصلى انقلاب زنده بماند.» برای تداوم و زنده نگاه داشتن تفکر و فرهنگ ناب بسیج و بسیجی است که در پرتو عنایات الهی، این فرهنگ و تفکر ناب است که کشور را بیمه می نماید . نه فرهنگ و تفکر افرادی که برای منافع شخصی خود منافع ملی را نادیده می‌گیرند و با زیرمیزی و رومیزی گرفتن موجب فساد و ترویج منکر در جامعه و ایجاد بی‌اعتمادی مردم می‌گردند.
دو خصلت و ویژگی نخواستن و نداشتن، بسیجیان را در دوران دفاع مقدس مجهز به آن‌چنان قدرت و روحیه‌ای نموده بود که افرادی ره صد ساله معرفت را یک شبه طی نمودند.
برخی کاسبکاران سیاسی و نان بنرخ روز خوران و تازه بدوران رسیدگان می پندارند که بسیجی را می شود خرید غافل از اینکه بسیجی از ، زر و زور و تزویر بدور است . بسیجی تنها با خدا معامله می کند و پیرو امام و رهبری و خادم کشور و مردم است .
خداوند بر درجات شهدا بیفزاید ، گمنامان بسیجی را سلامت دارد و برشمار لشکر بسیجیان جهان اسلام افزون نماید، که به حق بسیج لشکر مخلص خدا و میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است. انشاالله.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر