نصیربوشهر – سید رضا حسینی: درمورخه ۱۸/۷/۹۱در مورد تاسیس شهرداری مطلبی نوشتم٬امروز موفق شدم با دومین شهردار کنگان جناب آقای سید اسدالله (سید قاسم)حسینی مصاحبه ای انجام بدهم که از شما دعوت می نمایم آنرا مطالعه نمایید. ضمن تشکر از جنابعالی ٬لطفا در مورد نحوه تاسیس شهرداری در کنگان توضیح مختصری بدهید. پاسخ:در سال ۱۳۴۲پس […]

نصیربوشهر – سید رضا حسینی:

درمورخه ۱۸/۷/۹۱در مورد تاسیس شهرداری مطلبی نوشتم٬امروز موفق شدم با دومین شهردار کنگان جناب آقای سید اسدالله (سید قاسم)حسینی مصاحبه ای انجام بدهم که از شما دعوت می نمایم آنرا مطالعه نمایید.
ضمن تشکر از جنابعالی ٬لطفا در مورد نحوه تاسیس شهرداری در کنگان توضیح مختصری بدهید.
پاسخ:در سال ۱۳۴۲پس ازانتخاباب اعضای انجمن شهر،شهرداری کنگان تاسیس و آقای علی سالمپور بعنوان اولین شهردارمعرفی گردید. کارمندان عبارت بودند از:اینجانب بعنوان حسابدار،مرحوم مختار شهسواری(بازرس)حاج محمددشتی(مامور وصول عوارض دروازه ای)مرحوم محمد صفایی(سر رفتگر)وپنج رفتگر.منظور از عوارض دروازه ای ،پولی بود که از وارد کنندگان کالا به شهر گرفته می شد.ساختمان شهرداری از آقای شهسواری اجاره گرفته شده بود و وسط شهر قرار داشت.
درآمد شهرداری از چه راههایی تامین می گردید.
پاسخ:درآمد شهرداری به عوارض دروازه ای منحصر می شد و تکافوی خرج شهرداری نمی داد،پس از انتصاب آقای پیراسته (استاندار فارس)به سمت وزیر کشور،وی دستور لغو دریافت عوارض دروازه ای صادر و ماهیانه مبلغ ۵۰۰۰تومان از در آمد عمومی کشور به شهرداری کنگان اختصاص داده شد.بعدها بعلت کمی در آمد،انجمن شهر تقاضای انحلال شهرداری را از وزارت کشور نمود، اما  همکاری رئیس وقت سازمان عمران و امداد جنوب و موافقت وی با اختصاص در آمد آب شهر به شهرداری و پرداخت حقوق ۵ نفر از رفتگران ،شهرداری توانست به فعالیت خود ادامه بدهد.
آقای سالمپور چگونه از سمت خود بر کنار و جنابعالی به این سمت منصوب گردیدید؟
پاسخ:پس از دو سال خدمت،آقای سالمپور از طرف انجمن شهر استیضاح واز سمت خود برکنار گردید واز طرف انجمن شهر وموافقت فرمانداری کل بوشهرمسئولیت شهرداری به اینجانب سپرده شد.بعلت اینکه برابر قانون شهردار باید حداقل ۳۰سال داشته باشد و سن زیر سی سال بود،بعنوان کفیل مشغول خدمت گردیدم.
چگونه به فعالیت خود بعنوان شهردار ادامه دادید و چه موقع از این پست کنارگیری نمودید؟
پاسخ:در دوران خدمت جهت بستن قرار داد ساخت حمام شهر به تهران رفتم اما در آنجا ساخت حمام ضروری تشخیص داده نشدو در عوض از طرف سازمان عمران جنوب یک دستگاه ژنراتور  جهت تامین برق شهر در اختیار شهرداری قرار داده شد٬در سال ۱۳۴۵بخشداران لیسانسه استخدام و به مراکز بخش اعزام گردیدند.با آمدن آقای محمد جواد امامی  به کنگان بعنوان بخشدار،کفالت شهرداری نیز به وی واگذار گردید. اینجانب نیز قرار شد جهت گذراندن دوره حسابداری به تهران بروم اما بخشداربعلت نیاز باارسال تلگراف درخواست نمود که اعزام اینجانب به زمان دیگر موکول گردد که با آن موافقت گردید .آقای امامی پس از مدتی به مرخصی رفت اما پس از اتمام مرخصی حاضر به ادامه خدمت نگردید واز شهر خود شیراز برنگشت.مجدا کفالت شهرداری به من سپرده شد که پس از مدتی محل خدمتم  شهر گناوه تعیین گردید که اینجانب حاضر به رفتن به آنجا نشدم وپس از مدتی پیگیری با استعفایم موافقت گردید.
اگر امکان دارد خاطره ای از دوران خدمت خود در شهرداری بیان نمایید.
پاسخ:دراوایل تاسیس شهرداری ،بازرسان اعزامی وزارت کشور به شهرداری کنگان آمده و بدون توجه به امکانات کم، به وضع موجود ونبودن دفاتر و قبوض رسمی اعتراض کردند.یکی از اسنادی که مورد بازبینی قرار گرفت٬سند ۳۰ ریالی مربوط به ده بار خاکی بود که با الاغ در فلکه سه گوشه شهر ریخته شده بودو دریافت کننده فراموش کرده بود اثر انگشت خود بر آن بزند که بازرسان با حضور بخشدار موضوع را مورد بررسی قرار دادند ،مرحوم محمد صفایی به منزل دریافت کننده وجه اعزام و همان شب او رابا خود به شهرداری آورد و ی با اعلام اینکه مبلغ ۳۰ ریال دریافت کرده،بر سند حسابداری اثر انگشت زد. پس از آن بازرسان از من خواستند گزارشی از وضعیت شهرداری برایشان تهیه نمایم که این گزارش در دو صفحه تهیه ودر اختیار آنها قرار داده شد..
از جنابعالی بخاطر انجام مصاحبه تشکر و قدر دانی می نمایم
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۵ توسط سید رضا حسینی

  • منبع خبر : نصیر بوشهر