🔹 نرخ رشد نقدینگی نیز که روند تقریباً نزولی آن از اسفند سال قبل دیده می شود، برای چهارمین ماه متوالی در کانال ۳۷ درصد درجا زده و مسیر نزولی خود را ادامه نداده است.   🔹 رشد ۱۲ ماهه پایه پولی که (در هر ماه) از آغاز امسال نزولی شده و در چهار ماهه […]

🔹 نرخ رشد نقدینگی نیز که روند تقریباً نزولی آن از اسفند سال قبل دیده می شود، برای چهارمین ماه متوالی در کانال ۳۷ درصد درجا زده و مسیر نزولی خود را ادامه نداده است.

 

🔹 رشد ۱۲ ماهه پایه پولی که (در هر ماه) از آغاز امسال نزولی شده و در چهار ماهه امسال از ۳۱٫۵ به ۲۶٫۲ درصد رسیده بود، به یک باره تا ۳۰٫۳ درصد در مرداد افزایشی شده است.

 

🔹 از سوی دیگر، نرخ رشد نقدینگی نیز که روند تقریباً نزولی آن از اسفند سال قبل دیده می شود، برای چهارمین ماه متوالی در کانال ۳۷ درصد درجا زده و مسیر نزولی خود را ادامه نداده است.

 

🔹 البته بانک مرکزی توضیح داده که در حدود ۲٫۵ واحد درصد از رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به پایان مرداد ۱۴۰۱، مربوط به اضافه شدن اطلاعات حسابداری بانک مهر اقتصاد به بانک سپه (به واسطه ادغام بانک های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده و در صورت تعدیل آثار پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مرداد امسال نسبت به پایان مرداد سال گذشته معادل ۳۵٫۳ درصد خواهد بود.

 

🔹 برای روشن شدن بیشتر دلایل این دو موضوع که می تواند زمینه ساز تورم باشد، باید منتظر جزئیات بیشتر از سوی بانک مرکزی بود.

 

🔹 با این حال روزنامه دنیای اقتصاد در تشریح دلایل رشد این دو متغیر پولی (بدون در نظر گرفتن این که رشد نقدینگی طبق روال محاسباتی سابق در مرداد به ۳۵٫۳ درصد می رسیده) به رشد مطالبات بانک ها از بانک مرکزی و استقراض دولت از این بانک اشاره کرده که به اصطلاح موجب چاپ پول بیشتر بانک مرکزی شده و در نتیجه نبود تعادل در منابع و مصارف بانک ها و بودجه بار دیگر فشار جدیدی را به منابع بانک مرکزی وارد کرده است.

 

  • منبع خبر : عصر فوری