کارگران پروژه‌ای از گذشته با مشکلاتی همچون حقوق‌های معوقه، و بیمه و… روبه‌رو بوده‌اند. به گفته یکی از کارگران علت حقوق‌های معوقه، تاخیر وزارت نفت در پرداخت مبالغ به شرکت‌های پیمانکاری است. به نقل از گزارش میدانی خبرگزاری ایلنا، مهم‌ترین مشکل کارگران حقوق‌های معوقه است که منجر به اعتراضات کارگران می‌شود. پیمانکاران هم به هنگام […]

کارگران پروژه‌ای از گذشته با مشکلاتی همچون حقوق‌های معوقه، و بیمه و… روبه‌رو بوده‌اند. به گفته یکی از کارگران علت حقوق‌های معوقه، تاخیر وزارت نفت در پرداخت مبالغ به شرکت‌های پیمانکاری است. به نقل از گزارش میدانی خبرگزاری ایلنا، مهم‌ترین مشکل کارگران حقوق‌های معوقه است که منجر به اعتراضات کارگران می‌شود. پیمانکاران هم به هنگام دریافت پول، یک تا دو ماه بعد حقوق‌ها را پرداخت می‌کنند. یکی از کارگران پروژه‌ای در عسلویه در همین باره می‌گوید: به‌جز عسلویه اخیرا پس از برخی اجتماعات کلیه حقوق معوقه داده شده اما باقی پروژه‌ها در کنگان و سایر خطوط حداقل دو ماه و بیشتر حقوق عقب‌افتاده دارند.

🔻لیست بیمه‌هایی که با حقوق‌های دریافتی تناسبی ندارند

مشکل دیگر تعارض میان لیست‌های بیمه‌ای و حقوق دریافتی است. برخی پیمانکاران با رد کردن لیست بیمه‌ای مغایر با حقوق دریافتی، حق بیمه کمتری می‌پردازند که برای دریافتی دوران بازنشستگی کارگران مشکل‌ساز است و مستمری آن‌ها را کاهش خواهد داد و هم ذخایر صندوق سازمان تامین اجتماعی را با کمبود منابع مواجه خواهد کرد. به عبارت بهتر کارگری که در طول یکسال قرارداد پروژه ماهی ۴۰ میلیون تومان به‌عنوان نیروی کار ماهر و کاملا متخصص حقوق گرفته است، باید برایش حق بیمه حدود نزدیک به ۱۲ میلیون تومانی رد شود، اما پیمانکار نیروی انسانی این نیروی پروژه‌ای بدون هیچ واهمه‌ای برای وی حق بیمه حداقل بگیری یک و نیم میلیونی رد می‌کند.

🔻تبعیض‌ بین کارگران بخش‌های مختلف

از دیگر مشکلات کارگران تبعیض است. کارگران بخش رسمی که سختی و میزان کار کمتری دارند، بیمه خدمات درمانی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت هستند اما کارگران پروژه‌ای با شرایط کاری سخت‌تر، بیمه تامین اجتماعی محسوب می‌شوند. عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های بوشهر تصریح می‌کند: در بخش واحدهای درحال بهره‌برداری که تولید فرآورده در آن‌ها انجام می‌شود، با بحث تاخیر حقوق مواجه نیستیم، اما در پروژه‌های درحال ساخت که اغلب نیروها پروژه‌ای هستند، نیروی کار از مشکل تبعیض شدید میان میزان حقوق نیروی رسمی و پروژه‌ای و امکانات رفاهی از قبیل خانه‌های سازمانی، غذا و ایاب و ذهاب و… رنج می‌برد.

🔻پیمانکاران، علت اصلی مشکلات رفاهی کارگران

مازیار گیلانی نژاد، نماینده‌ی ۲۰۰۰ کارگر پروژه‌ای، اشاره کرد که بسیاری از مشکلات کارگران پروژه‌ای و پیمانی جنوب کشور در حوزه نفت و گاز و پالایشگاهی، ناشی از قراردادهای پیمانکاری است. وی با اشاره به اینکه در زمینه حقوق مزدی و صنفی و شرایط کارگران پروژه‌ای حتی با مقام‌های بالای کشور نامه‌نگاری شده اما برخی مدیران حتی به توصیه‌های مقام‌های بالای کشور نیز  برای رسیدگی به موثرترین کارگران کشور در حوزه نفت و پتروشیمی و پالایشگاهی عمل نمی‌کنند. ین فعال کارگری اضافه می‌کند: ما بارها مشاهده کردیم که برخلاف قانون کار هزینه لباس و ادوات شخصی کار را که باید کارفرما تامین کند و رایگان عرضه کند، از حقوق کارگران توسط پیمانکاری کم می‌شود و اگر لباس و ادوات آسیب ببیند، از حقوق کارگران کم می‌کنند. این نماینده کارگران پروژه‌ای اضافه می‌کند: مطالبات ما تاکنون از طریق نامه نگاری به مقامات، مسئولان و متصدیان پروژه‌ها در تمامی رده‌ها جمع آوری شده و سال گذشته نامه‌ای را به دفتر رهبری ارسال کردیم که ایشان نیز با دستور رسیدگی پاراف کردند، اما مقامات مسئول وزارت نفت و وزارت کار از رده‌های مختلف معاونتی و بازرسی و حتی حراست باوجود نامه‌نگاری‌ها در این مورد رسیدگی جدی صورت ندادند.

  • منبع خبر : ایلنا