۱_ انتخابات آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید ؟ چه کسی پیروز انتخابات آمریکا می شود ؟ در این رابطه دلایل خود را بیان دارید ؟ در مورد انتخابات آمریکا باید بگویم که شرایط ترامپ بهتر نشده است . و جو‌ بایدن همچنان پیشتاز نظرسنجی های مختلف در آمریکاست. در ایالات متحده آمریکا جو بایدن […]

۱_ انتخابات آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید ؟ چه کسی پیروز انتخابات آمریکا می شود ؟ در این رابطه دلایل خود را بیان دارید ؟

در مورد انتخابات آمریکا باید بگویم که شرایط ترامپ بهتر نشده است . و جو‌ بایدن همچنان پیشتاز نظرسنجی های مختلف در آمریکاست. در ایالات متحده آمریکا جو بایدن ۱۲ درصد از ترامپ جلوتر است . ۱۳ ایالت کلیدی هستند که ما آنها را ایالتهای نبرد نام می بریم . در دو ایالت از این ایالتها ترامپ از بایدن جلوتر است و ۱۱ ایالت دیگر متعلق به بایدن است . ۳ ایالت کلیدی که در سال ۲۰۱۶ ترامپ از خانم کلینتون پیشی گرفتن میشیگان – ویسکانسین – پنسیلوانیا بود ، اماتا امروز بین ۴ تا ۹ درصد در ایالت میشیگان بایدن از ترامپ جلوتر است . همه این فکتها و نظرسنجی ها نشان از پیروزی بایدن دارد .
اتفاق مهم هفته گذشته بسیار به نفع بایدن بود . در هفته قبل پاپ ازدواج همجنسگرایان را مشروع تلقی کرد . همه ما می دانیم که بایدن یک فرد کاتولیک است و بسیاری از کاتولیکها با بایدن این مرز را داشتند . با این اظهار نظر علاقه کاتولیکها به بایدن افزایش خواهد یافت . در این انتخابات پنج میلیون جوان برای اولین بار دارنند رای می دهند و اکثر آنها به نفع بایدن است . در حومه شهری ۶۵ درصد زنان به بایدن رای می دهند . در ایالت فلوریدا سالمندان بالای ۶۵ سال بخاطر بیمه سلامت به بایدن رای می دهند ، که نقشه انتخابات این ایالت را دستخوش تغییر کرده است .

۲_ آیا انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ایران تاثیر می گذارد؟ چه تاثیراتی ؟

در مورد ایران بین دو‌حزب اصلی شراکتی در انتخابات ایالات متحده از نظر تاکتیکی اختلافهای وجود دارد . بایدن مخالف هر گونه اقدام نظامی و افزایش سطح تنش با ایران است بر خلاف جریانات محافظه کار در دولت ترامپ که از گسترش سطح تنش استقبال و حمایت می کنند ، در این زمینه محتاط تر است . یکی از مهمترین و فوری ترین اثرات پیروزی بایدن که بیش از هر چیزی برای مردم ایران محسوس خواهد بود ، ترکیدن حباب و کاهش بخشی از تورم در بازار هایی مانند ارز ، مسکن ، و‌خودرو خواهد بود . زیرا ادراک‌غالب در داخل جامعه ایران و فضای بازار نیز این است که روی کار آمدن بایدن فضای کنونی روابط دو‌کشور را تغییر خواهد داد و‌مسیر مذاکره را هموار خواهد کرد .

۳_ اگر ترامپ انتخاب شود چه تاثیری بر دنیا و ایران ، خاورمیانه و ایران می گذارد. ؟

دولت ترامپ به موازات مهار و‌مقابله با نفوذ ایران در منطقه در سالهای گذشته اولویت خود را از یک سو عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل و از سوی دیگر متحد کردن این دو جبهه علیه ایران قرار داده است . در این راستا سیاست هایی مانند معامله قرن را به نفع اسرائیل ‌پیگیری و حمایت بی سابقه ای از برخی کشورهایی عربی مانند عربستان و امارات به عمل آورده است . بایدن نگاه متفاوتی به مساله دارد و با اجزاء و ابعاد این سیاست همراه نیست .
پیروزی ترامپ نه فقط ادامه سیاستی را در پی خواهد داشت که در سالهای گذشته حدود و ثغور آن روشن شده است ، بلکه به تغییرات اثر گذار بر نظم بین الملل%۸

  • منبع خبر : نصیر بوشهر