باستان‌شناسان در مصر یک ذخیره‌گاه ۱۰۰۰ ساله از سکه های طلا و نقره را پشت معبدی در شهر اسنا در نزدیکی رود نیل کشف کرده‌اند. این گنج به دست تیمی از محققانِ شورای عالی باستان‌شناسی مصر کشف شده و حاوی سکه‌هایی است که در قسمت‌های مختلف دوران اسلامی ضرب شده‌اند؛ دوران اسلامی از زمان نزول […]

باستان‌شناسان در مصر یک ذخیره‌گاه ۱۰۰۰ ساله از سکه های طلا و نقره را پشت معبدی در شهر اسنا در نزدیکی رود نیل کشف کرده‌اند. این گنج به دست تیمی از محققانِ شورای عالی باستان‌شناسی مصر کشف شده و حاوی سکه‌هایی است که در قسمت‌های مختلف دوران اسلامی ضرب شده‌اند؛ دوران اسلامی از زمان نزول اولین وحی برای حضرت محمد (ص) در سال ۶۱۰ پس از میلاد مسیح آغاز شد و تقریباً تا قرن سیزدهم میلادی ادامه پیدا کرد.

طی فرایند حفاری که سال گذشته کلید خورد، سکه های جالب توجهی پیدا شده است؛ از ۲۸۶ سکه نقره از پادشاهان و حکومت‌های پادشاهی آن دوران و سکه های طلای مختلف گرفته تا سکه‌ای از ارمنستان که در زمان سلطنت لوون دوم در قرن سیزدهم ضرب شده بود و سکه های برنزی و برنجی از امپراتوری عثمانی.

سکه های طلا و نقره,معبد مصری

علاوه بر این‌ها، لابه‌لای این گنج پنهان درهم‌های ضرب شده به دستور پادشاهان و سلاطین مختلف کشف شده است. ضمناً با توجه به بیانیه‌ای ترجمه شده، محققان به قالب‌ها و وزنه‌های مورد استفاده در فرایند ضرب دست پیدا کرده‌اند. البته باستان‌شناسان هنوز مطمئن نیستند که چرا این گنجینه سکه های طلا و نقره دوران اسلامی در معبد شهر انسا رها شده است و امیدوارند که با بررسی‌های بیشتر به سرنخ‌هایی از پیشینه این سکه ها برسند.

  • منبع خبر : خبرفوری