نصیربوشهر – مجتبی خرم آبادی: بندر گناوه سال‌ها به واسطه بازار بزرگ با مقصد طبقه متوسط جامعه بوده است باگستردگی حضور«خریداران»به شهر گناوه،آب و هوای معتدل در زمستان و ساحل زیبا باعث گردید دیگر گناوه فقط شاهد حضور خریداران با اتوبوس ها از مبدا خوزستان و فارس به مقصد تفریحی و سیاحتی با ماشین های […]

نصیربوشهر – مجتبی خرم آبادی:

بندر گناوه سال‌ها به واسطه بازار بزرگ با مقصد طبقه متوسط جامعه بوده است باگستردگی
حضور«خریداران»به شهر گناوه،آب و هوای معتدل در زمستان و ساحل زیبا باعث گردید دیگر گناوه فقط شاهد حضور خریداران با اتوبوس ها از مبدا خوزستان و فارس به مقصد تفریحی و سیاحتی با ماشین های شخصی شود.دیگر گروه خریداران به صورت خانوادگی به شهر گناوه می آمدند.ایام نوروز حضور میلیونی مسافران را شاهد بود.موازی پاساژ سازی و توسعه مراکز تجاری اینک خانه مبله و سوئیت و غذاهای بیرون بر و …گسترش یافت.ترکیب بازار و مراکز تفریحی باعث شد تا گناوه جهشی عظیم در گردشگرپذیری پیدا کند. سقوط تدریجی بازار ته لنجی (اقتصاد تک محصولی بندر گناوه)به سبب نگاه‌ها سلیقه‌ای و بخشنامه های غیرکارشناسی نتوانست از جمعیت گردشگران بکاهد.بدون شک این جمعیت گردشگر «ظرفیت» بزرگ اقتصادی و درآمدزایی برای توسعه و اشتغال دارد.متاسفانه عدم توجه به این ظرفیت باعث گردید که به جای فرصتی برای درآمد، هزینه ای بر شهر باشد.نداشتن استراتژی و بی تفاوتی ها،ضعف سرمایه گذاری را در این حوزه در بر داشت.اینک سخن از برندسازی شهری گناوه است.معرفی گناوه به عنوان «برند گردشگری» که از سوی مدیرکل گردشگری استان بوشهر مطرح است.«برندسازی شهری»با سابقه نیم قرن در حال گسترش است و اگر از شمال و جنوب و شرق و غرب ایران که سابقه یک‌بار سفر به گناوه را داشته باشند بپرسید علت انتخاب بندر گناوه برای مسافرت چیست به سه پاسخ خواهید رسید

۱-ساحل زیبا
۲-آب و هوای خوب
۳-بازار مناسب
اکنون گناوه پروسه تبدیل به «برندشهری»را گذارنده است و آنچه باید امروز این شهر به آن برسد،جذب سرمایه‌گذار،ایجاد زیرساخت‌ها می باشد.اما بزرگ‌ترین چالش پیش روی توسعه گردشگری گناوه را می توان همان عدم توجه مسئولین و نداشتن استراتژی و از همه مهمتر ساختار سازمانی مناسب برای مدیریت و برنامه ریزی در این حوزه است.اداره متولی یعنی گردشگری بندر گناوه می بایست در شهر گناوه در کنار گمرک و اداره مالیات نهادی درآمدزا باشد که کاملا هویداست که این اداره حتی از داشتن یک ساختمان مناسب برخوردار نیست.تا زمانی که اداره گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان گناوه دارای یک ساختمان مناسب و چارت سازمانی متناسب با شرایط و استانداردجمعیتی و «برندینگ»این شهر و همچنین تخصیص اعتبارات نباشد،گناوه فقط یک اسم است.متولی برنامه ریزی برای جمعیت میلیونی مسافران در شهر گناوه برای مدیریت و درآمدزایی بدون شک اداره گردشگری بندر گناوه است.این جمعیت گردشگر می بایست مکان های اقامتی،تفریحی ،پارکینگ های مناسب و …فقط با مدیریت این اداره پیش روی خود ببیند ولی تجربه چندین ساله نگارنده عدم حضور تاثیر گذار این اداره را طی سالهای گذشته را شاهد بوده است.بهرشکل در اداره ای که میزان بودجه پیشنهادی،تخصیص اعتبارات،هزینه کرد بودجه از یک سو مشخص و شفاف اعلام نمی شود و از سویی پروژه های تعریف شده آن نیز چندان عیان نیست و نه از دهکده گردشگری خبری و نه کمپینگ های زیبا و …نمی توان انتظار داشت برندینگ گناوه در حوزه گناوه در فضای رقابتی شهرهای همجوار و استان های در حال توسعه با این موضوع جز نامی و یادی از گذشته پرفروغ چیزی بماند.فراموش نکنیم همین برندگردشگری گناوه مرهون بازار و آب و هوا و مهمان پذیری و خونگرمی مردم بوده است تا مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی شده در حوزه گردشگری توسط اداره متولی آن

  • منبع خبر : نصیر بوشهر