نصیربوشهرآنلاین – حسن لاوری: دیروز بازی های یک چهارم نهایی جام جهانی آغاز شد ، در این مرحله نیز برزیل یکی از مدعیان قهرمانی جام در شگفتی کامل در ضربات پنالتی به تیم ملی کرواسی باخت و از دور رقابت ها حذف گردید فوق ستارگان برزیل با چشم های اشکبار جام جهانی قطر را ترک […]

نصیربوشهرآنلاین – حسن لاوری:

دیروز بازی های یک چهارم نهایی جام جهانی آغاز شد ، در این مرحله نیز برزیل یکی از مدعیان قهرمانی جام در شگفتی کامل در ضربات پنالتی به تیم ملی کرواسی باخت و از دور رقابت ها حذف گردید فوق ستارگان برزیل با چشم های اشکبار جام جهانی قطر را ترک کردند و کرواسی نائب قهرمان دوره قبل جام جهانی با شور ، شعف و شادی به نیمه نهایی رسیدند .

ارژانتین نیز درمصاف با هلند با ضربات پنالتی به نیمه نهایی رسید
تقریبا پنج بازی دیگر تا پایان جام ۲۲ مانده است و روزهای آخر جام جهانی ۲۰۲۲ را سپری می کنیم .
روز پنجشنبه هفته گذشته سری به کتابخانه ملی قطر زدیم
این کتابخانه دارای یک میلیون کتاب چاپی ، پانصد هزار کتاب الکترونیکی و موزه حفظ آثار و کتب تاریخی است .
گفته می شود این تنها کتابخانه غول پیکر در خاور میانه و بخشی از یک شهر آموزشی است که دانشگاه ها و موسسات برجسته از سرتاسر جهان به عنوان یک منبع تغذیه علم و دانش از آن بهره می برند .
طراحی این معماری توسط رم کولهاس انجام شده است . استفاده از امکانات این کتابخانه برای عموم مردم قطر و مقیمین رایگان است .
ساختمان جدید این کتابخانه در ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ افتتاح شد .

مشخصه های معماری کتابخانه ملی قطر عبارتند از ستون های باریک، نمای چندوجهی و دهانه های اغراق آمیز. فضاهای داخلی کتابخانه ملی به زیر فضاهای تقسیم شده است که از آن جمله اند کتابخانه عمومی ، کتابخانه دانشگاه و مجموعه میراث فرهنگی که متشکل از متون و دست نوشته های ارزشمند مربوط به تمدن عرب و اسلامی است. کتابخانه عمومی دارای مکانی برای هزار بازدید کننده با زیربنای ۴۲۰۰۰ متر مربع است

فضای داخلی کتابخانه ملی عبارتند از لایه های تکراری قفسه، متراکم شده با میلیون ها کتاب،که بیانگر غنای بصری است که با سقف فراگیر و گسترده ای که در بالای سر قرار دارد تضاد دارد. محیط ساختمان از سطح زمین بلندتر است، ، به سه راهرو امکان می دهد تا مجموعه کتابخانه را در خود جای دهند در ضمن فضای مثلثی مرکز را محصور کرده است.

حجم ساختمان به نحوی طراحی شده است که زیرساخت های آن و قفسه های کتاب با هم ترکیب شدند. مصالح قفسه بندی آن از همان سنگ مرمر استاتاریوی سفید کاروارا که به عنوان کف استفاده شده ساخته شده است ، ساختمان دارای روشنایی مصنوعی ، تهویه و سامانه ی بازگشتی کتاب است. مجموعه میراثی واقع در شش متر زیر سطح طبقه اصلی ، پوشیده از تراورتن بژ ، در مرکز کتابخانه قرار دارد. این مجموعه هم به عنوان بخشی از کتابخانه و هم بصورت مستقل – مستقیماً از خیابان قابل دسترسی است.
طراحی ساختمان
این کتابخانه به عنوان یک اتاق تک محسوب می شود که هر دو مردم و کتاب ها را در بر می گیرد. لبه های ساختمان از زمین خارج می شوند و سه حوضه را به وجود می آورند که مجموعه کتاب را جمع می کنند و در عین حال یک فضای سه بعدی محصور را تشکیل می دهند.

راهروها به عنوان یک توپوگرافی قفسه بندی طراحی شده اند که با فضاهای خواندن، اجتماعی شدن و مرور می شوند. قفسه ها به معنای بخشی از ساختمان هستند که به لحاظ اهمیت بودن – آنها از همان سنگ مرمر سفید به عنوان کف و از زیرساخت ها ساخته شده اند – نورپردازی مصنوعی، تهویه و سیستم بازگشت کتاب را شامل می شوند.
وارد کتابخانه که شدیم فضای بزرگ و زیبا در روبرویت قابل مشاهده است در قسمت های مختلفی کارکنان وجود دارند که با سیستم های کامپیوتری جلویشان مراجعه کنندگان را راهنمایی می کنند در هر قفسه ای یک لب تاپ است برای راهنمایی ارباب رجوع ، افراد از طریق این لب تاپ ها می توانند کتاب های مورد نظر خود را پیدا کنند ،
باید زبان انگلیسی به خوبی بلد باشید تا بتوانید از کتابخانه ملی قطر بهینه استفاده کنید
کتاب ها موضوعی چیده شده و بخش فارسی یا بخش انگلیسی جداگانه ندارد ،
وقت کافی و حوصله زیاد می خواهد که توسط سیستم های کامپیوتری و لب تاپ که فراوان در دسترس است موضوع و عناوین کتاب های مورد نظر خودت را پیدا کنید

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین