???? استان بوشهر , با بیش از ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از استانهایی است که دارای بیشترین طول نوار ساحلی و همچنین با دارا بودن حدود پنج هزار لنج چوبی و فایبر گلاس , در بین استان های ساحلی بیشترین تعداد لنج را دارا می باشد .امرار معاش بسیاری از مردم بویژه در مناطق ساحلی […]

???? استان بوشهر , با بیش از ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از استانهایی است که دارای بیشترین طول نوار ساحلی و همچنین با دارا بودن حدود پنج هزار لنج چوبی و فایبر گلاس , در بین استان های ساحلی بیشترین تعداد لنج را دارا می باشد .امرار معاش بسیاری از مردم بویژه در مناطق ساحلی از طریق لنج های ماهیگیری و باری صورت می گیرد . بیشترین تردد لنج های باری به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس است و مراودات تجاری در طول دهه های متمادی , باعث شده بسیاری از مردم در این حوزه ( ساخت و خرید شناور ) سرمایه گذاری نمایند.

???? وجود مزیتها و امتیازات گوناگون از جمله کالای ملوانی ( ته لنجی) و بالطبع سوخت یارانه ای,  سرمایه گذاری در این حوزه را جذاب نموده است . اما یک سوال اساسی ذهن بسیاری از صاحبان موتور لنجها و کارگاههای ساخت و به دنبال آن ملوانان و افرادی که در این حوزه مشغول کار می باشند را به خود مشغول نموده است . آیا ساخت و یا خرید موتورلنج در آینده توجیه اقتصادی دارد.؟ در این نوشتار به صورت بسیار خلاصه سعی خواهم کرد به این پرسش پاسخ دهم .

???? در لابلای مواد و مندرجات قانون برنامه پنجم و ششم توسعه,و در زیر بخش حمل و نقل دریایی , دولت جمهوری اسلامی ایران , به دلیل همگام شدن با تحولات جهانی در صنعت دریایی , به صرافت تغییر رویکرد و رویه در ساخت شناورهای تحت پرچم افتاد و با دادن مشوقهایی امکان نوسازی ناوگان سنتی را برای مالکان فراهم نمود و در این راستا حتی گامهای اجرایی را باز تعریف و بنادر مختلف کشور را مکلف به اجرای این برنامه ها نمود. البته این برنامه نیز مانند برنامه های گذشته, به طور کامل و صد در صد اجرایی نشد که دلایل آن موضوع این مبحث نمی باشد .

???? با توجه به اینکه , ساخت واحدهای شناور چوبی و فایبر گلاس در اکثر کارگاههای شناورسازی در سطح کشور ادامه داشت دولت با اصلاح موادی از آیین نامه کالای ملوانی و ابلاغ آن به مجاری ذیربط , تا حدودی سعی نمود از,جذابیت شناورهای سنتی یا همان موتور لنج ها بکاهد . در همین راستا ماده نه آیین نامه کالای ملوانی اصلاح گردید .  بر اساس اصلاحیه ماده نه آیین نامه کالای ملوانی, شناورهایی که قبل از تاریخ ابلاغ ( بیست و هفتم خرداد نود و هفت ) تاریخ گواهینامه  ثبت موقت آنها به تایید سلزمان بنادر و دریانوردی رسیده باشد مشمول مزایا و تخفیفات موضوع آیین نامه کالای ملوانی خواهند بود و به عبارت ساده تر, لنج هایی که بعد از,تاریخ ابلاغ,  سفارش ساخت آنها انجام شده است , پس از اتمام ساخت و  صدور مدارک و به آب اندازی حق برخورداری از مزایای کالای ملوانی را نخواهند داشت و لذا از دریافت سوخت یارانه ای هم محروم خواهند شد .

???? به نظر می رسد با تحولات جهانی در صنعت دریانوردی و به جهت کاهش سوانح دریایی و ارتقا ایمنی حمل و نقل در دریا و بنادر, چاره ای جز نوسازی ناوگان سنتی و ساخت شناورهای ایمن فلزی نباشد و  سیاستهای دولت و نهاد حاکمیت دریایی کشور  نیز عینیت بخشی به این موضوع می باشد .با این تفاسیر و محروم شدن موتور لنجهای سنتی از امتیاز کالای ملوانی و سوخت یارانه ای به نظر می رسد در آینده ای نزدیک شاهد چالشی جدی در اشتغال این بخش از صنعت دریایی حداقل در گستره نوار ساحلی استان بوشهر و سایر استان های ساحلی در جنوب کشور باشیم که باید از همین حالا به فکر راه حل و چاره اندیشی بود.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر