نصیربوشهرآنلاین ـ بهرام نکیسا: اربعین و حوادثی که  بعد از دهم محرم در سرزمین کربلا روی داد سرمشق و الگو می باشد . رویدادی که هرگز بدون حضور ، مدیریت و اقتدار حضرت زینب (س) به عنوان الگوی زن مسلمان معنا پیدا نمی کرد و چه بسا کار آن برادر اگر آن خواهرِ با عزم و […]

نصیربوشهرآنلاین ـ بهرام نکیسا:

اربعین و حوادثی که  بعد از دهم محرم در سرزمین کربلا روی داد سرمشق و الگو می باشد . رویدادی که هرگز بدون حضور ، مدیریت و اقتدار حضرت زینب (س) به عنوان الگوی زن مسلمان معنا پیدا نمی کرد و چه بسا کار آن برادر اگر آن خواهرِ با عزم و اراده نمی بود ناتمام می ماند .
حضرت زینب (س) ، کوه صبر ، عزم و استقامت ، پس از برادر به نیکی و شایستگی تمام پیامبر کربلا و عاشورا گردید و هدف حرکت اصلاحی امام حسین (ع) را به نیکی با بیان و رفتارش تبیین نمود . درست بر خلاف آنانی که امام حسین (ع) را فقط در همان یک روز صبح تا بعداز ظهر عاشور می بینند و می خوانند! در حالی که کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا .
درس ها و پیام حرکت اصلاحی امام حسین (ع) از مدینه تا مکه ، تا سرزمین کربلا ، تا روز دهم محرم و بعد از آن حضور اهل بیت در بارگاه عبیدالله زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام و در بازگشت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و همراهان به مدینه ، همه درس بزرگی ، شرف ، دلدادگی ، آزاده گی ، ایثار ، بندگی خداوند و مجاهدت در راه احیاء توحید و عدالت می باشد .
اگر برای معرفی واقعه عظیم عاشورا که ریشه در بعثت و انقلاب جهانی و عدالت خواهانه پیامبر اسلام (ص) دارد نهضتی جهانی توسط علاقمندان به اهل بیت (س) و پیامبر گرامی اسلام (ص) شکل گیرد دنیا شاهد قرائتی فاخر از اسلام ناب محمدی (ص) خواهد بود.
کوتاهی در بیان هدف امام حسین (ع) و عاشورا گناهی نابخشودنی است.
اگر بخوبی به هدف عاشور پرداخته شود حکام دنیا و جامعه انسانی در جهان با عدالت و انصاف آشنا می گردند .
توحید و عدالت اساس حرکت و تلاش امام حسین (ع) است .
عاشورا فریاد و دفاع امام حسین (ع) ازاین دو مهم (توحید و عدالت ) است .
پیام مکتب عاشورا پیام حرکت در مسیر اصلاح امور مسلمین و مکتب عاشور همواره پشتوانه وموجب حرکت های اصلاحی بوده است .
حرکت اصلاحی امام حسین (ع) و پیام رسانی حضرت زینب (س) برای ارائه و معرفی اسلام ناب و پرده برداشتن از چهره نفاق و جریانی است که از دین و ناتوانی مردم و جهل جامعه ، استفاده ابزاری می نمود .
اصلاحات توسط هر جریان ، جبهه ، مرکز و ستادی بخواهد در جامعه انجام پذیرد نیازمند عزم ، اراده ، اخلاق ، سلامت ، صبر و افراد پاک دست می باشد . زیرا هرگز با دستمال آلوده نمی توان شیشه ای را تمیز نمود .
راز زنده بودن حرکت اصلاحی امام حسین (ع) در کربلا، سلامت ، صداقت و پاکی و منطق آن حضرت و اهل بیت گرامی پیامبر (ص) می باشد .
حضرت زینب (س) سرشار از عزم و اراده ای آکاهانه و مقتدرانه برای پیام رسانی و کامل نمودن آنچه که در عاشورا و کربلا به وقوع پیوست بود .
حضرت زینب (س) هم در کوفه در مجلس عبیدالله زیاد و هم در شام در مجلس یزید بن معاویه ، بخوبی کار برادر را در زنده نمودن اسلام ناب با عزت تمام بجا آورد و حرکت اصلاحی امام حسین (ع) را جهانی نمود.
هیچ مصیبت و موانعی در این راه نتوانست آن پیام رسان کربلا را از ماموریت و رسالت بزرگی که بر دوش داشت باز دارد . مصیبت های حضرت زینب (س) درعصر عاشور کم نبودند . آن هم برای یک زن با عواطف و محبت های زنانه و مادرانه ! مصیبت هائی که هریک از آنها به تنهائی برای ادامه ندادن راه می توانست دلیل و بهانه ای قانع کننده باشد . عزیزان بخون غلتیده و بر زمین مانده ، بدن های مطهری که به سم ستوران مورد بی احترامی قرار گرفته ، خیمه های آتش زده ، پرستاری بیمار ، مدیریت کودکان معصوم شاهد اتفاقات درعاشور ، بانوان و کودکان به اسارت گرفته شده ، مشاهده راس مبارک سالار شهیدان بر بالای نیزه ، اما همه این جراحت های درد آور در کربلا و عاشور و دوران اسارت هرگز موجب نگردید تا عزم ، اراده و مقاومت دختر فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) شکسته گردد .
تاریخ مشترک مسلمانان متفقاً عزم و اراده حضرت زینب (س) در عاشورا را تجلی و ظهور عزم و اراده امام علی (ع) در تمامی صحنه ها و حوادث بعد از حضرت رسول (ص) ذکر می نماید .
عاشورا برای احیاء عدالت و اصلاح انحراف و فسادی که در اسلام بواسطه منفعت طلبی خواص و جهالت عوام رخنه و شکل  یافت بوقوع پیوست . آنچه که امروز در یک کلمه به عنوان فساد از آن یاد می شود.
در اربعین از حضرت زینب (س)  درس ” اراده و عزم مبارزه با مفسدین و احیاء عدالت و صبر و شکیبائی”  باید بیاموزیم .
عزم و اراده ، صبر و پایداری و فاداری توام با اخلاق و انصاف و خدا باوری ، لازمه راه و حرکت اصلاحی است .

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین