حدود ۱۱۰سال پیش، اولین وسیله نقلیه عمومی خیابانی( اتوبوس) خط واحد شهری ، توسط مرحوم حاج محمد حسن تقی معروف به معین التجار ، تاجر وبازرگان معروف بوشهری در عهد قاجار از بلژیک خریداری ودر شهر رشت راه اندازی شد ،این اتوبوس شهری وظیفه جابجائی مردم در خیابانهای شهر رشت بر عهده داشت، بعد از […]

حدود ۱۱۰سال پیش، اولین وسیله نقلیه عمومی خیابانی( اتوبوس) خط واحد شهری ، توسط مرحوم حاج محمد حسن تقی معروف به معین التجار ، تاجر وبازرگان معروف بوشهری در عهد قاجار از بلژیک خریداری ودر شهر رشت راه اندازی شد ،این اتوبوس شهری وظیفه جابجائی مردم در خیابانهای شهر رشت بر عهده داشت، بعد از مدت کوتاهی معین التجار این اتوبوس را به تهران منتقل کرد که دراین شهر بزرگ، وظیفه جابجائی مسافران و مردم را در مسیرهای توپخانه، بازار و خیابانهای اطراف بر عهده داشت، معین التجار بوشهری با خریداری چند دستگاه اتوبوس بلژیکی دیگر، به توسعه حمل ونقل شهری تهران پرداخت و بعنوان اولین فرد بخش خصوصی در تهران شناخته شد.
با توجه به رشد جمعیت ، مشکلات جابجائی مردم وحل معضل عدیده ترافیک شهری،چاره ای نبود جزء توسعه ناوگان حمل ونقل شهری که بتواند تسهیل گر تردد مردم و درامان ماندن مردم از ترافیک سنگین شهری باشد، لذا با استفاده از اتوبوس خط شهری در جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست، رفاه مردم ، صرفه جوئی در هزینه های جابجائی مردم، صرفه جوئی انرژی و ..اقدام به توسعه بنیادین خط واحد شهری در تهران و سطح کشور گردید، در بیشتر کشورها حتی کشورهای توسعه یافته از اتوبوس شهری خود،حمایتهای همه جانبه بعمل آورده وبا ابزارهای تشویقی ازجمله نیم بهاء کردن بلیط برای کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان و سوبسید دادن به صنعت حمل ونقل شهری ، خطوط داخلی خود را بیش از بیش مورد حمایت قرار داده وتوسعه دادند.
واما بعد:
با شروع ویروس کرونا واخلال در فعالیتها وزندگی مردم و تعطیلی خط واحد شهری بوشهر و حومه که ،قطعا لازم بود بعضی از فعالیت‌های اجتماعی بصورت موقت، تعطیل شوند، که انجام شد ، اما بعداز فروکش کردن آسیبهای کرونائی و اعلام پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاریهای اجتماعی وعادی شدن زندگی روزمره مردم، انتظار می رفت مسئولین استانی، شهری و شهرداری هم ،پا به پای مردم تلاش کرده و به این عادی سازی، پیوسته و به نیاز مردم پاسخ مثبت داده وبا راه اندازی خطوط واحد شهری و حومه به یاری قشری بپردازند که مسافران ثابت خطوط واحد بوده اند واز کرایه های سرسام آور و لجام گسیخته سواریها و تاکسی ها به ستوه آمده اند، اما متاسفانه شهرداری بوشهر تاکنون در این مورد که یکی از خواسته های به حق و مطالبات مردم است هیچ پاسخی نداه و اهمیتی قائل نشده در واقع این مشکل اساسی برایشان مهم نبوده و نیست، مردم که دچار مشکلات عدیده ای شده ، نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتری داشتند ان هم از دستگاهی که متولی شهر هست و امکانات بیت المال در اختیار دارد که ان امکانات متاسفانه در حال خاک خوردن و اصطهلاک هستند، گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله توست آنچه به جائی نرسد فریاداست، آقایان راه اندازی خط واحد از وظایف ذاتی شماست چرا بعد از چند ماه کوتاهی ، ازاین خواب وبی خیالی خارج نمی شوید، البته شاید فراموش کرده باشید که لازم به یاد اوری است، فرمان کلیدی امام راحل را که فرمودند، مردم ولی نعمتان ما هستند، پس به این ولی نعمتان خود خدمت صادقانه ، درست، بجا وبه موقع ارائه دهید، لازم به تذکراست ، انتقال ایستگاه مرکزی خط واحد به میدان شهید مطهری برای مردم واز دیدگاه مردم بسیارنا جابجا و بی مورد بود، خط واحد شهری ، ایجاد گردیده که گره گشای امور مردم باشد نه این که مشکلی ومعضلی مضاعف بر مشکلات مردم ایجاد کند، ساخت ایستگاه مرکزی میدان شهید مطهری برای جابجائی ها ، هم وقت مردم را گرفت وهم هزینه ای دوبرابری بر دوش مردم گذاشت، حداقل ایستگاه مرکزی قدیمی مرکز شهر به میدان معلم( ایستگاه فعلی دبیرستان سعادت) منتقل می کردید تا از رنج و زحمت مردم جلوگیری بعمل می امد، مسئولین شهری از ابتدائی ترین اصول هم تبعیت نمی کنند، حداقل برای تصمیمی که می گیرند و برای مردم جنبه حیاتی دارد، نظر خواهی ونظر سنجی بعمل آورند و بر اساس نظرات مردم اقدام کنند، ببینند مردم چه می گویند چه خواسته ای دارند برطبق نظر شهروندان اقدام کنند، وقتی طرحی برای رفاه واسایش مردم است بهتر است به خواسته های خود مردم جامه عمل بپوشانند.
در خاتمه ؛آقایان بی رحمت از همین امروز خط واحد شهری و حومه را راه اندازی کنید که فردا دیر است ، مردم بویژه حومه را دریابید، برای مردم کرونا کافیست، زخم دلشان را لطفا بیشتر نکنید.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر