?چندی پیش حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده اصفهان طی گفتگویی، اظهاراتی را مطرح کرد که عجیب بود.   ?او گفته بود: یکی از سیاست‌های استراتژیکی که جمهوری اسلامی می‌تواند برای توزیع متناسب جمعیت به کار گیرد، استفاده از سواحل دریای عمان و خلیج فارس است. پیشنهاد ما ایجاد استان اصفهان ساحلی است و نه‌تنها اصفهان، […]

 

?چندی پیش حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده اصفهان طی گفتگویی، اظهاراتی را مطرح کرد که عجیب بود.

 

?او گفته بود: یکی از سیاست‌های استراتژیکی که جمهوری اسلامی می‌تواند برای توزیع متناسب جمعیت به کار گیرد، استفاده از سواحل دریای عمان و خلیج فارس است. پیشنهاد ما ایجاد استان اصفهان ساحلی است و نه‌تنها اصفهان، بلکه هر استان دیگری که تمایل دارد می‌تواند گوشه‌ای از ساحل دریا را در اختیار گیرد تا نمونه‌ای از استان خودشان را کنار ساحل به وجود بیاورند. با ایجاد نمونه استان‌ها در سواحل و انتقال جمعیت به این نقاط می‌توان توازن جمعیت را برقرار کرد و مشکلات موجود را نیز حل کرد. ضمن اینکه برای حل مشکلات آینده استانی مثل اصفهان باید به دنبال صنایع های‌تک برویم که نیاز به نیروی متخصص دانشگاهی دارد

 

?اما سوال اینجاست که مگر دریای عمان و خلیج و فارس خودشان مردم ندارند که هر استان در آنجا گوشه‌ای از ساحل دریا را در اختیار بگیرند. از سوی دیگر بهتر نیست که به جای چنین ایده‌هایی، برای رفع مشکل آبی اصفهان، صنایع آب بر را از این شهر خارج و یا کشاورزی سنتی را کنار گذاشت.

 

◀️در همین خصوص فرخ مستوفی کارشناس محیط زیست گفته: ایده آقای نماینده مبنی بر اینکه یه نمونه‌ای از استان اصفهان در ساحل خلیج فارس یا دریای عمان ایجاد بشه، کاملا ایده فانتزی است. ولی اینکه اقداماتی انجام شود تا بخش‌های جنوبی هم رشد و رونق پیدا کند، بسیار ایده مناسبی است. واقعیت این است که مشکل کشور ما همین مسئله رشد برخی بخش‌های ایران است که در نقطه مقابلشون، بعضی مناطق محروم مانده‌اند.

 

➕یعنی عملا استان‌های مرکزی و شمالی پیشرفت کرده‌اند، اما بخش جنوبی ایران هنوز نتوانسته رشد کافی داشته باشد. دلیلش هم این است که عمده صنایع کشور صرفا در بعضی نقاط هستند و توجهی به استان‌های جنوبی کشور نشده است.

 

➕این در حالی است که همه کشورهایی که در نزدیکی دریای آزاد قرار دارند، به شهرهای ساحلی خودشان توجه زیادی کرده اند. ما هم عملا همجوار اقیانوس هند هستیم و باید از این امتیاز نهایت بهره را ببریم. اما شما شهرهای جنوبی ایران را با شهری مثل دبی که از لحاظ جغرافیایی موقعیت مشابه دارد و یک شهر ساحلی محسوب می‌شود مقایسه کنید. ما باید تا الان می‌توانستیم با یک شهری مثل دبی رقابت کنیم. اما اینگونه نشد و دلیلش هم این است که متاسفانه طی چند دهه گذشته، هیچ توجهی به شهرهای جنوبی نشده است.

 

➕این در حالی است که برخلاف ایران، عمدتا پیشرفت‌ها در کشورهایی مثل ایران که شهر بندری دارند، در شهرهای همجوار دریاها رخ می‌دهد. اما در ایران عملا برعکس باقی کشورها، پیشرفت در استان‌های مرکزی و شمالی ایجاد شده است. به عنوان مثال شما شرایط آمریکا یا چین را بررسی کنید. می‌بینید در هر دو کشور، بیشتر صنایع و فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در شهرهای‌بندی متمرکز شده اند.

 

  • منبع خبر : عصر فوری