تعهد عملی نشده نهال کاری در ۱۱۰۰ هکتار از زمین های نفت، گاز و پتروشیمی ها مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر :نفت، گاز و پتروشیمی ها طبق تعهد باید در ۱۱۰۰ هکتار از زمین های خود نهال کاری کنند، تفاهم‌نامه آن امضا شده ولی علی رغم تلاش و پیگیری ها هنوز عملی […]

تعهد عملی نشده نهال کاری در ۱۱۰۰ هکتار از زمین های نفت، گاز و پتروشیمی ها

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر :نفت، گاز و پتروشیمی ها طبق تعهد باید در ۱۱۰۰ هکتار از زمین های خود نهال کاری کنند، تفاهم‌نامه آن امضا شده ولی علی رغم تلاش و پیگیری ها هنوز عملی نشده است

عبدالحسین گرشاسبی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر روز شنبه ۲۱ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال گذشته ۸۸۰ میلیارد ریال شامل ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای اجرای ۱۰ پروژه آبخیزداری استان مصوب شده که از این میزان اعتبار ۶۵ درصد تخصیص یافت.

وی از امضای تفاهم‌نامه‌ با استاندار بوشهر و تخصیص یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تفاهم نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح ۶۳۰ هزار هکتار با تلفیق اعتبارات استانی و اجرا پروژه‌های بیومکانیک خبر داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: تعداد زیادی از پرونده‌های حقوقی به خاطر مطالبه‌گری مردم از منابع طبیعی است، که درخواست‌های خود را اعلام می‌دارند. بر اساس ضوابط و قانون تدوین شده، کاداس اراضی ملی و صدور سند اراضی ملی صادر می شود.

ایشان افزود: اجرای مقررات موجود؛ گاهاً مورد نظر مردم نیست و اعتقاد دارند که سندهای صادر شده بخشی اراضی مردمی و مستثنیات را شامل می‌شود. قانون راه را باز گذاشته تا بر اساس مستندات مسئله را مطرح کنند، به مراجع قضایی فرستاده شود، همکاران ما لایحه دهند و نهایتاً در دادگاه تحدید نظر،رای قطعی مبنی بر آن که چه بخشی از اراضی ملی و چه بخشی مزروعی است حکم صادر شده و پرونده مختومه گردد.

گرشاسبی متذکر شد: هیچ منع قانونی برای مطرح کردن شکایات افراد از منابع طبیعی وجود ندارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهردر خصوص مشارکت های مردمی گفت: نکته حائز اهمیت، تکالیف قانونی وزارت کشور به همه دستگاهای اجرایی استان است، که به استناد قانون هر زمینی که تخصیص یافت، باید ۲۵ درصد از مساحت آن به فضای سبز اختصاص یابد، طبق بر آوردها ۸۵ هزار هکتار زمین در استان بوشهر واگذار شده ۲۵ درصد آن حدود ۲۱ هزار هکتار می شود که عدد بزرگی است.

گرشاسبی خاطر نشان کرد: در راستای مسئولیت های اجتماعی، شرکت های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ها خصوصا در عسلویه بنا به قوانین متعدد ماده ۲۲و ۲۷ از قوانین هوای پاک، آلودگی‌های زیادی ایجاد می‌کنند که هیچ راه گریزی نیست، گذاشتن فیلتر و کارهای صنعتی هیچ کدام جواب نمی‌دهد، تنها راهی که دانشمندان به آن رسیده اند میزان جذب کربن از طریق یک هکتار جنگل کاری است در مناطقی که آلودگی زیاد است این روش بسیار موثرتر از گذاشتن فیلتر بر دستگاه‌ها است. در حوزه سازمان ها و منطقه ویژه به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی از ۴۶ هزار هکتار زمین باید ۲۵ درصد فضای سبز بکارند که فضای سبز بزرگی را در بر می گیرد، نفت، گاز و پتروشیمی ها نیز طبق تعهد باید ۱۱۰۰ هکتار نهال کاری کنند، تفاهم‌نامه امضا شد ولی علی رغم تلاش و پیگیری ها هنوز عملی نشده است

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین