با شیوع ویروس کرونا فشار بر زنان و خشونت خانگی رواج بیشتری گرفت تا سلامت، امنیت نیمی از جمعیت کشور با تهدید جدی مواجه شود. برخی مردان به دلایل مختلف از جمله ناپایداری شغلی و رفاهی برای معیشت خانواده پرخاشگر شده اند و انتظارات آنها از زنان بواسطه نقش های متعددی که خانواده و جامعه […]

با شیوع ویروس کرونا فشار بر زنان و خشونت خانگی رواج بیشتری گرفت تا سلامت، امنیت نیمی از جمعیت کشور با تهدید جدی مواجه شود. برخی مردان به دلایل مختلف از جمله ناپایداری شغلی و رفاهی برای معیشت خانواده پرخاشگر شده اند و انتظارات آنها از زنان بواسطه نقش های متعددی که خانواده و جامعه بر عهده ان ها گذاشته بیشتر شده است، زنانی که از فرصت های عادلانه و مشابه با مردان برخوردار نیستند، اماخستگی ناپذیر مشغول سرویس دهی، نگهداری از فرزندان و تامین نیازهای عاطفی خانواده هستند.

متاسفانه با وجود هشدارهای کارشناسان مبنی بر تاثیرات روحی و روانی قرنطینه، باز عده ای از مردان آن را جدی نمی گیرند و هم چنان به خشونت می پردازند. چندی پیش شماره تماسی از طرف سازمان بهزیستی کشور اعلام شد که زنان هنگام روبرو شدن با خشونت ها با ان تماس بگیرند، این شماره تماس بیشتر جنبه مشاوره ای و راهنمایی دارد و جز پیشنهاد دادن ، مشکلی از زنان خشونت دیده را حل نمی کند، در بدترین حالت هم آنان اجازه مداخله مستقیم ندارند. جای بسی تاسف است که حدود ۱۰ درصد از خشونت ها منجر به صدمات موقت یا جدی می شود. البته خشونت علیه زنان مختص کشور ایران نیست بلکه بسیاری از کشورهای جهان مانند: هند، ترکیه، فرانسه و… با آن درگیرند.
مثلا: در طول دو هفته ای که دولت فرانسه برای کنترل شیوع ویروس کرونا خروج از منازل را برای شهروندان این کشور محدود کرد میزان گزارش ها در سایت اینترنتی دولتی مخصوص اعلام خشونت های زناشویی پنج برابر افزایش یافته است.
به همین دلیل دبیر کل سازمان ملل” آنتونیو گوترش از تمام دولت ها در خواست کرد برای جلوگیری از خشونت های خانوادگی اقدام جدی کنند.
بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نسبت ابتلا به ویروس کرونا در مردان بیشتر از زنان است، ” ۵۲ درصد مرد و ۴۸درصد زن” همچنین زنان کمتر از مردان جان خود را از دست می‌دهند.” مردان ۸/۷ و زنان ۷/۱ ”
بر اساس تحقیقات انجام شده عوامل بیولوژیک، سبک زندگی، سن، بیماری‌های پیش زمینه ای و جنسیت در میزان شدت یا خفیف بودن بیماری کرونا نقش دارند. زنان برای پاکسازی بدن خود از ویروس کرونا حدود ۴ روز زمان نیاز دارند، مردان پنجاه درصد بیشتر حدود ۶ روز زمان نیاز دارند.
اثبات شده است که هورمون زنانه استروژن قادر به تحریک سیستم ایمنی بدن می باشد که مقاومت زنان در برابر ویروس را بیشتر می کند، در حالی که احتمال می‌رود، هورمون مردانه تستسترون چنین عمل نکند. عامل دیگر وجود کروموزوم X است که مقدار زیادی از ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی را حمل می‌کند، زنان ۲ و مردان یکی از آن را به همراه دارند. در کل می توان گفت که ساختمان بیولوژیک بدن زنان طوری ساخته شده است که در مقابل بیماری‌های مقاوم تر هستند و به همین خاطر زنان بیشتر مستعد بیماری‌های خود ایمنی مانند روماتیسم و… می باشند. بعضی از پژوهشگران معتقدند، تفاوت دیگر عمدتا مربوط به این موضوع است که مردان بیشتر از زنان دخانیات مصرف می کنند. و یا مردان مسائل بهداشتی و بحث های علمی را آن چنان جدی نمی گیرند.
با همه گیر شدن ویروس کرونا زنان در سراسر جهان به خصوص زنان ایرانی مصمم و با اراده به مبارزه با این ویروس مهلک پرداختند، از این حیث تعداد زنان نیروی کار بهداشتی و درمانی بیشتر از مردان است، زنانی که بی پروا در موقعیت بحرانی مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند.لازم به ذکر است که بسیاری از آن ها حتی ازحقوق و مزایای کافی هم برخوردار نیستند و با وجود آگاهی از خطرات ناشی از ویروس کرونا، با انگیزه کمک به همنوع، از خود گذشتگی خیلی از مسائل را نادیده می گیرند، تا بلکه بتوانند این بیماری را ریشه کن کنند. همین اراده و از خود گذشتگی بسیاری از زنان باعث شده است که انتظار و توقع مردان از آنان بیشتر شود و مورد خشونت قرار گیرند در صورتی که “زنان ابر قهرمان نیستند و توانایی محدودی دارند”. اکنون زمان آن است که زنان و مردان تمام دنیا با همفکری و همبستگی به بهبود شرایط موجود کمک کنند.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر