?داریوش‌قنبری، نماینده ادوار مجلس به بررسی عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم پرداخته و می‌گوید: فساد مقوله‌ای است که همه دولت‌ها به‌گونه‌ای با آن درگیر بودند. با این توضیح که بعضی از دولت‌ها در این امر توفیق داشتد و  دولت‌هایی هم بودند که به‌دلیل‌هایی نتوانستند این پدیده خسارت‌زا  را کنترل کنند. دولت آقای رئیسی مثل همه […]

 

?داریوش‌قنبری، نماینده ادوار مجلس به بررسی عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم پرداخته و می‌گوید: فساد مقوله‌ای است که همه دولت‌ها به‌گونه‌ای با آن درگیر بودند. با این توضیح که بعضی از دولت‌ها در این امر توفیق داشتد و  دولت‌هایی هم بودند که به‌دلیل‌هایی نتوانستند این پدیده خسارت‌زا  را کنترل کنند. دولت آقای رئیسی مثل همه دولت‌های پیشین تا نتواند ساختار پر  از اشکال بانکی را ترمیم نکند، بعید است بتواند مقابله‌ای موثر با فساد داشته باشد.

 

?تا زمانی که به بخش خصوصی بها ندهیم،  درب بر همین پاشنه غلط می‌چرخد. یعنی دولت با اصرار به دخالت در  امور اقتصادی کار را به‌جایی رسانده است که  وزیر اقتصاد می‌گوید، می‌دانیم مردم از کدام نانوایی نان میخرند. این نشانه‌ای آشکار از دخالت بی‌جای دولتی‌‌ها در امور اقتصادی است و تا این روال اصلاح نشود، فضای سوءاستفاده برای سوءاستفاده‌گران فراهم خواهد بود.

 

?دولت رئیسی اگر  مدعی است که برای اجرای امور نگاهی به کشورهای دیگر ندارد ، به‌این دلیل است که پاسخی به حسن روحانی بدهد. همه و حتی شخص رئیس‌جمهوری به این مساله اشراف دارند که بدون تعامل با دنیا نمی‌‌توان در اداره کشور  موفقیتی به‌دست آورد. در واقع همینکه دولت جاری مذاکرات هسته‌ای را جدی گرفته است، نشان می‌دهد برای کاهش مشکلات و  تزریق آرامش به جامعه به احیای برجام احساس نیاز می‌کنند. تکرار می‌کنم، رئیسی به‌خوبی ضرورت توافق هسته‌ای و همصدایی ‌با جامعه‌جهانی را مثثداند.

 

➕اینکه افراطیون اصرار به دیده شدن دارند و می‌خواهند نظرات‌شان اعمال شود، مساله‌ای نیست که بتوان انکارش کرد. دولت اگر واقعا دنبال ترمیم فضای کدر فعلی است، باید کار به کار تندورها نداشته باشد و با منطق‌مداری و نگاهی واقع‌بینانه به وضع موجود، تصمیم‌های کارشناسی بگیرد تا شاید از این طریق، گره‌های موجود در اقتصاد باز شوند.

 

 

?در  اخبار  خواندم‌ که رئیس‌جمهوری اعلام کردند، مشکلی برای تامین کالاهای اساسی نداریم که اتفاقا درست گفته‌اند و  انبارها پر از گندم، برنج و کالاهای دیگر است. اما مساله این است که همه اجناس در طول یک‌سال اخیر بیش از ۲۰۰ درصد و حتی بیشتر گران شده‌اند و بخش زیادی از مردم توامان تهیه اقلام خیلب ضروری را هم ندارند. اینکه سفره‌ها روز به‌روز کوچک‌تر شوند، نکته‌ای است که با هیچ بهانه‌ای توجیه نخواهد شد. پس دولتی‌ها به‌جای شعار دادن هرچه زودتر فکری اساسی کنند تا مردم از گرفتاری محض رهایی پیدا کنند.

 

?دولت در  حالی از  مردم رای گرفت که شعارهای بلندبالایی در زمان انتخابات مطرح شده بود. متاسفانه شعارها نه‌تنها محقق نشد، بلکه مردم با وضعیتی بی‌سابقه روبرو شدند. اینکه مسکن، ماشین و البته مواد خوراکی بعضا رشد قیمتی سه‌برابر داشته باشند،‌ واقعا چیزی نیست که بتوان از کنارش به‌سادگی گذشت. امیدارم برجام برگردد و بعد از آن،‌ دولتی‌ها به‌دور از  تصمیم‌های هیجانی امور را اداره کنند تا بلکه مردم بتوانند حداقل، نیاز اولیه را بدون مشکل تهیه کنند.

 

  • منبع خبر : عصر فوری