مشکلات درمانی یک جانباز و رفتار بنیاد شهید استان ✍️مهدی صدیق یا هو اولین بار که به جبهه اعزام شدم سال ۶۲ شانزده ساله بودم و به رسم آن زمان با دست بردن در شناسنامه ، سن خود را بالا بردم تا بتوانم به جبهه بروم . البته که منتی بر کسی نیست و در […]

مشکلات درمانی یک جانباز و رفتار بنیاد شهید استان
✍️مهدی صدیق
یا هو
اولین بار که به جبهه اعزام شدم سال ۶۲ شانزده ساله بودم و به رسم آن زمان با دست بردن در شناسنامه ، سن خود را بالا بردم تا بتوانم به جبهه بروم . البته که منتی بر کسی نیست و در عوض بسیار خوشحالم که افتخار خدمت به ملت و میهن خویش داشتم و بقدر سهم خود مانع از تسخیر میهن بدست اجانب شدم . اهل شکوه و گلایه هم نبوده ام که با خدای خویش معامله نموده ام . اهل تملق و گرفتن پست هم نبوده ام که در آستانه بازنشستگی ام بخلاف بعضی ها که از صد کیلومتری اهواز رد شدند و چه خودنمایی هایی نمودند و پست ها گرفتند فقط می خواهم قدری با هموطنان خویش درد دل نمایم تا تحمل این درد اخیر که از تحمل سالها جراحت جنگ بیشتر است ، قدری برایم راحت تر شود .
در چندین عملیات جمعا شش بار مجروح شدم که پنج نوبت آن سطحی بود بجز یکبار که در سن ۱۹ سالگی در عملیات کربلای ۵ در شب حمله برادران عراقی تیری بصورتم نواختند . از سمت راست صورتم وارد و از سمت چپ خارج شد و در هر دو طرف دندانها و استخوانهای فک بالا را متلاشی نمود و زبان و کامم را نیز برید و پلک چشم چپم افتاد و تا مدتی قادر به خوردن هیچ چیز حتی آب هم نبودم و از طریق سرم بدست و تزریق مواد غذایی مایع بوسیله سرنگ و از راه لوله ای که از طریق بینی به معده وصل بود تغذیه می شدم . فکم قفل شده بود و اعمال جراحی را برای پزشکان دشوار نموده بود . تا مدتها لال شده بودم و با ایما و اشاره و نوشتن حرف میزدم . در دوسال اول مجروحیت عملهای بسیاری در بیمارستانهای اهواز ، شیراز و اصفهان انجام دادم . تا ماه ها بعد تکه های دندان و استخوان که بصورت ترکش در دهانم پخش شده بود خارج می کردند . بلطف خدا سلامتی نسبی حاصل شد . تماما با هزینه بنیاد حتی وقتی در بوشهر بودم ، هر روز آمبولانس بدرب منزلمان می آمد و مرا جهت تعویض پانسمان هایم به بیمارستان یا در مانگاه می بردند . پس از آن شاغل شدم و هزینه های درمانم زیاد نبود و تماما از بیمه محل کار استفاده می کردم ولی با گذشت زمان و بالا رفتن سن ، هزینه ها نیز افزایش یافت و متاسفانه تعهدات بنیاد کاهش و تاریخ مصرف ما هم منقضی .
چند روز پیش به دندان پزشکی مراجعه نمودم و نظر چندین پزشک متفقا کاشت دندان ایمپلنت بود با هزینه ۶۰ میلیون تومان . به بیمه اداره مراجعه نمودم ، گفتند که سقف تعهدات ما ۲۱ میلیون است آنهم بشرط اینکه بصورت تجمیعی از بیمه خودت و همسر و فرزندت نیز استفاده نمایی و آنها تا آخر قرار داد یکساله بیمه حق استفاده از بیمه دندان نداشته باشند لذا پس از ۳۶ سال مجبور شدم به بنیاد مراجعه نمایم ولی زهی خیال باطل .
وقتی گفتم جهت هزینه دندان پزشکی آمدم ، مسئول مربوطه گفت ، کلی شرایط دارد .
اول اینکه فقط شامل جانبازان ۲۵ درصد به بالا می شود . عرض کردم خوب این که هستم .
سپس گفت باید درمان مرتبط با مجروحیت باشد وگرنه قبول نیست . گفتم خوب این شرط را هم که دارم .
با تعجب کد ملی ام خواست تا در سیستم صحت و سقم آنرا بررسی نماید . پس از دقایقی گفت ، دیدی شرایطش را نداری . اینجا نوشته مجروحیت شیمیایی از ناحیه کل بدن ( عملیات والفجر ۸ فاو ) .
گفتم این سیستم شما صفحه دیگری ندارد ؟ بگردید ، جراحات دیگری هم دارم .
باز گشت ، اینبار سند دیگری پیدا کرد ، اصابت چند ترکش در کتف راست ( عملیات فریب کربلای ۴ ) گفت اینهم قبول نیست و دیگر چیزی نداری .
گفتم آقا جان یا سیستم شما اشکال داره یا بانک اطلاعاتی تون ناقصه . به پرونده فیزیکی مراجعه نمایید حتما اسناد پزشکی موجود است . با کمک سایر همکارانش بررسی مجدد کرد و آخر سر سندی دال بر اصابت تیر به فک و صورت پیدا کردند ولی با کمال تعجب اینبار هم گفت که شامل شما نمی شود .گفتم دیگه چرا ؟ گفت ، چونکه از دندان ذکری نشده و هرچی گفتم اشتباه می کنید و اصلا مگه دندان کجاست ؟ مگه در فک و صورت نیست ؟ چرا سخت میگیرید . لاجرم مرا به معاونت بهداشت هدایت نمودند . ایشان هم که خود از جانبازان معزز بود ، با دید مثبت مسئله را پذیرفت و جهت روند اخذ هزینه درمان ، کتابچه تعرفه ها را از کشو بیرون آورد و گفت ، ۹۰۰ هزار تومان شامل شما میشود . با تعجب پرسیدم این نرخ کدام دهه است . گفت جدید است و مربوط به امسال است .
گفتم آقا مگه من آمده ام به گدایی که اینو میگی . سازمان به این عریض و طویلی راه انداخته اید و با کلی منت و اثبات جراحت و غیره ، تازه میگی ۹۰۰ ؟
باز صد رحمت به اداره خودمان . عرضه اش از شما بیشتره گفته اند که ۱/۳ هزینه ها پرداخت می‌کنند آنهم بی منت و بی دنگ و فنگ . اصلا دلیل مراجعه من به شما پس از دهه ها همین بوده که آنجا بطور کامل پرداخت نمی کنند .
تازه اینجای مسئله جالب شد که معاون محترم گفت کجا کار می‌کنی ؟ گفتم اداره بندر . گفت ، از اول ما فکر میکردیم مستقیما بیمه شده خودمان هستی ، حالا که نیستی ، همین ۹۰۰ تومن نیز شامل حالت نمیشه و ما تعدادی از ادارات مثل بانک ها و اداره بندر را از تحت پوشش خود خارج کردیم بلحاظ اینکه آن سازمانها ارائه خدمات بهتری میدهند .
وقتی یاد چپاول هزاران میلیارد اختلاسگران محترم می‌افتم و هیچ یک از مسئولین ککش گزیده نمی شود…
تازه این بخش کم هزینه درمان من است که از ناحیه ورود تیر است و از سمتی که تیر خارج شده که دیگه نگو . آنجا باید کل موتور پیاده شود . کلی دندان و استخوان متلاشی شده و باید پیوند استخوان شود ، جراحی فک انجام شود ، پلاتین بگذارند ، جراحی پلاستیک و ترمیم زیبایی ، ایمپلنت سمت چپ دهان ، که برآورد خودم بالای ۵۰۰ میلیون است ولی در تهران بهم گفته بودند که ریسک عمل بالاست و خطر آسیب به بعضی از عصب های صورت و گونه هست و بخاطر همین هم تا حالا انجام نداده ام .
انتظار میرود بیمه ها آلام آحاد جامعه را پوشش دهند و اینان که اسلام را نیز یدک می‌کشند ، بطریق اولی انتظار فراتر بوده تا چه رسد به مجاهدین فی سبیل الله

مهدی صدیق / نیمه شهریور ۴۰۱