? معاون پیشین زنان و خانواده ریاست جمهوری: متاسفانه همانطور که در بحث ورود زنان به ورزشگاه ها، دولت اختیار چندانی نداشت و دستور‌ها از جای دیگری بود و گروه‌های فشار نقش داشتند، در موضوع گشت ارشاد هم اینگونه بود. ?البته آقای دکتر روحانی و وزیر کشور هیچ موافقتی با این کارها نداشتند و تلاش […]


? معاون پیشین زنان و خانواده ریاست جمهوری: متاسفانه همانطور که در بحث ورود زنان به ورزشگاه ها، دولت اختیار چندانی نداشت و دستور‌ها از جای دیگری بود و گروه‌های فشار نقش داشتند، در موضوع گشت ارشاد هم اینگونه بود.

?البته آقای دکتر روحانی و وزیر کشور هیچ موافقتی با این کارها نداشتند و تلاش می کردند رفتار‌های تند رخ ندهد و این را صراحتا اعلام می کردند. اما اکنون شرایط فرق کرده و رفتار‌ها گواه تغییر رویه دولت است.

?چرا آسیب‌هایی که به زنان در خیابان می‌رسد را پیگیری نمی‌کنیم؟ متلک‌ گوها و کسانی که الفاظ جنسی و نامتعارف به زنان می گویند، چرا بازداشت نمی‌شوند؟ چند مورد آزارگر را گرفته اند؟ چرا فقط یکطرفه است و مشکل را در خانم‌ها و حجاب می‌بینیم؟

?چرا این امر به معروف و نهی از منکر برخورد حاکمیت با مردم است؟ مگر نباید مردم با حاکمیت باشد و نسبت به کمبود‌ها و کج روی‌های مسئولین باشد. چهل سال این را تجربه کردید.

?امام خمینی در اوج درگیری های جنگ نسبت به این نوع رویکردها واکنش نشان دادند که نمی‌توانیم مقابل خودسری ها ساکت باشیم.

?اکنون راهش این است که گشت ارشاد متوقف شود و از راه های ارعاب و وحشت استفاده نکنیم و به جای آن رویه های تشویقی را به کار ببریم. بارها گفته ام یکی از روش های ایجابی در بحث حجاب این است که هیچ اجباری برای حجاب در جاهایی که همه خانم هستند، نباشد. مثل مدارس آقای حداد عادل که در آن حجاب اجباری نیست و پوشش مناسب و دخترانه زیبا برای مدارس را دارند.

?چرا این سختگیری را برای دخترانمان داریم؟ چرا باید این فشار را متحمل شوند؟ وقتی در مدارس یا هر جای ممکن این فشار را متحمل نشوند، در جامعه راحت تر می‌توانند با این موضوع کنار بیایند .

?معصومه ابتکار در واکنش به درگذشت مهسا امینی می‌گوید: فیلمی که از لحظه مرگ منتشر شد، کاملا تقطیع شده بود لذا انتشار آن بیشتر سوال ایجاد کرد. بی‌اعتمادی و عدم پذیرش سخنان پلیس از سوی مردم واقعا ناراحت کننده است. مسائل زیادی هست که در فیلم مشخص نیست. مثلا تصاویر بیمارستان با تصاویری که منتشر شد، همخوانی ندارد.

*سوال: خانم انسیه خزعلی معاون زنان دولت آقای رئیسی گفته است ما اصلا گشت ارشاد نداریم! این جمله برای شنوندگان دردناک بود. نظرتان چیست؟

?پناه می‌برم به خدا. مسئولین در برابر نظراتی که می دهند باید پاسخگو باشند و توضیح دهند. همه می دانیم که  گشت وجود دارد و برخوردها با زنان و دخترانمان را در خیابان ها می بینیم.

  • منبع خبر : جماران