هشت مارس، روز جهانی زن در کشورهای جهان این روز به طور سنتی روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان نام گرفته است. هشت مارس فرصتی است برای مرور گذشته، تلاش ها، فعالیت ها و باز کردن راه های پیش روی آینده ی زنان . زنان جهان در چنین روزی بدون در […]

هشت مارس، روز جهانی زن در کشورهای جهان

این روز به طور سنتی روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان نام گرفته است.
هشت مارس فرصتی است برای مرور گذشته، تلاش ها، فعالیت ها و باز کردن راه های پیش روی آینده ی زنان .
زنان جهان در چنین روزی بدون در نظر گرفتن تمایلات فکری، عقیدتی و نژادی به موفقیت هایشان می پردازند.
انتخاب این روز به عنوان روز زن به دلیل مبارزۀ زنان کارگر کارخانه نساجی کتان در سال ۱۸۵۷ شهر نیویورک آمریکا بود.
زنان که از شرایط کاری سخت و طاقت فرسا و مزد کم، در اوایل قرن بیستم همراه با مردان در کشور های صنعتی وارد بازار کار شده بودند از بی عدالتی ها خسته و در کارخانه براى اعتراض، دست به اعتصاب زدند. مالک کارخانه با تعدادی از نگهبانان به منظور جلوگیری از همبستگی کارگران بخش های دیگر با اعتصاب گران، زنان معترض را در محل کارشان حبس کردند و به دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت که تنها تعداد کمی از محبوسین توانستند از این حادثه جان سالم بدر برند و بقیه که حدود ۱۲۹ نفر بودند در آتش سوختند.
باگذشت زمان کارگران زن کارخانه نساجی کتان شهر نیویورک  که خاطرۀ اعتصاب، تبعیض،محرومیت، فشار کار و حقوق بسیار کم زنان را به یاد داشتند و رنج می بردند در هشتم مارس ۱۹۰۷ که مبارزات زنان برای تأمین حقوق سیاسی و اجتماعی اوج گرفت، دست به تظاهرات زدند.

در سال ۱۹۱۳ دبیرخانه بین المللی زنان، ۸ مارس را با خاطره مبارزه زنان کارگر آمریکا، به‌عنوان روز جهانی زن انتخاب کرد که مورد استقبال بسیاری از زنان قرار گرفت.
هنوز زمان زیادی نگذشته بود که زنان آلمان، اتریش، سوئیس و دانمارک به خیابان ها آمدند و خواستار برابری اجتماعی شدند .
با شروع جنگ جهانی اول، اروپا مرکز جنگ شد، زنان انقلابی سعی کردند تظاهرات هشت مارس را علیه جنگ امپریالیستی برگزار کنند که مانع از برگزاری آن شدند.
تظاهرات زنان کارگر در پتروگراد علیه گرسنگی، جنگ و تزاریسم، در هشت مارس ۱۹۱۷، یکی از نقاط آغازین انقلاب روسیه شد. کارگران در پشتیبانی از این تظاهرات، اعلام اعتصاب عمومی کردند که به یک روز فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب روسیه تبدیل شد.
۴سال بعد کنفرانس زنان انترناسیونال در مسکو برگزار شد و روز ۸ مارس به‌عنوان روز زن به امضا رسید.
با شروع جنگ جهانی دوم برگزاری تظاهرات روز زن در کشورهایی که تحت سلطه ی فاشیسم بودند، غیر قانونی اعلام شد. اما به رغم تمام ممنوعیت ها ، ۸ مارس ۱۹۳۶، زنان در برلین و مادرید دوباره شعار برابری را سر دادند.
این حرکت فراگیر ادامه دار شد
تا بالاخره قطعنامه سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۴۵ امضا شد، این اولین توافقنامه ای است که اصل برابری زن و مرد را به طور صریح بیان می کند. تاکنون این قطعنامه بین المللی منجر به ارائه استراتژی ها، استانداردها، برنامه ها و اهداف مختلف از سوی سازمان ملل شده و در پیشرفت موقعیت و وضعیت زنان در سرتاسر جهان موثر بوده است.

بار دیگر زنان در کشورهای آسیا، افریقا، آمریکا و اروپا، علیه سنت ها و قوانین مردسالارانه و احکام اسارت بار کلیسایی بپا خواستند. در جنبش زنان موضوعاتی نظیر حق طلاق، حق سقط جنین، تامین شغلی، منع آزار جنسی، کاهش ساعات کار روزانه و…. مطرح کردند. در تظاهرات هشتم مارس ۱۹۶۹ زنان در دانشگاه برکلی در آمریکا جمع شدند و علیه جنگ در ویتنام تظاهرات کردند.

سر انجام در سال ۱۹۷۵ سازمان ملل ۸ مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت.
در روز جهانی زن، زنان جهان تلاش می کنند پیشرفت ها و دستاوردهای به دست آمده ی خودشان  را شجاعانه و با عزمی راسخ نشان دهند و همواره شاهد نقش شگفت انگیزی در تاریخ کشورها از زنان هستیم.
البته نا گفته نماند که در تقویم کشور عزیزمان ایران روز تولد بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا  (س) که مصادف با ۲۰ جمادی‌الثانی است به عنوان روز زن و هم چنین روز مادر گرامی داشته می‌شود.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر