خبرنگار نصیر بوشهر : ساعت ۱۳ بیست و نهمین روز شهریور ماه از طرف استانداری بوشهر برای بازدید از قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر -شیراز به خبرنگاران اطلاع رسانی کردند ، در ساعت ۱۷ همان روز به همراه تعداد محدودی از خبرنگاران بوشهری با رعایت پروتکل های بهداشتی با ماشین های دولتی استانداری به طرف […]

خبرنگار نصیر بوشهر : ساعت ۱۳ بیست و نهمین روز شهریور ماه از طرف استانداری بوشهر برای بازدید از قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر -شیراز به خبرنگاران اطلاع رسانی کردند ، در ساعت ۱۷ همان روز به همراه تعداد محدودی از خبرنگاران بوشهری با رعایت پروتکل های بهداشتی با ماشین های دولتی استانداری به طرف محل احداث راه آهن حرکت کردیم، پروژه اجرایی راه اهن برای ما بوشهریها پروژه مهم و حیاتی و استراتژیکی است که بیش از ۱۲ سال از شروع عملیات اجرایی آن هنوز مراحل اولیه کار در استان را می گذارند مشتاقانه خود را آماده کردم تا روند کار را از نزدیک ببینم . دولتمردان راه های ریلی در کشور، دولت روحانی را در اولویت می دانند و خیلی از راه های  کشور خصوصا در شمال به همت و تلاش نوبخت که خود اهل شمال کشور افتتاح و بهره برداری آن در دولت روحانی صورت گرفت ولی راه آهن بوشهر _ شیراز که در دولت احمدی نژاد کلنگ افتتاح آن زده شده بود به دلیل عدم توجه وکمک و یاری دولت روحانی در دادن اعتبار به این پروژه فقط ۲۵درصد یک قطعه این پروژه پیشرفت داشته است. در این بازدید علاوه بر مهرداد ستوده معاون عمرانی استانداری استان بوشهر ، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان تنگستان ، و تنی چند از مسئولین، خبر نگاران را همراهی کردند.
لازم به یاد آوری است که پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز از مصوبات سفر اول احمدی‌نژاد به استان بوشهر در سال ۸۶ است، که به طول ۴۳۷ کیلومتر، قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ آن در استان بوشهر به طول ۱۴۳ کیلومتر قرار دارد.
مجموع طول پل‌ها ۲۹۰۰ متر تونل ها حدود ۲۱۰۰ متر است. بازدید از سخت ترین قطعه پروژه، قطعه ه بعمل آمد که طولی برابر  ۲۵.۵ کیلومتر و دو بخش الف، ب را در بر می گیرد.
این قطعه دارای ۹ تونل به طول ۲ و دو دهم کیلومتر، که سه کیلومتر بین آن ها فاصله و ۱۷ دهانه پل است. در این بازدید، پیمانکار پروژه و معاون عمرانی استانداری مهرداد ستوده برای حاضرین توضیحاتی را بیان داشتند، و به پاسخ پرسش های خبرنگاران پرداختند، طبق قولی که در بهمن سال گذشته معاون عمرانی استانداری به خبرنگاران و اصحاب رسانه داده بود، خبرنگاران از نزدیک در روند کار احداث پروژه راه آهن قرار گرفتند.
با وجودی که این پروژه بیش از ۱۲ سال به دلیل نبود اعتبار به مرحله اجرا نرسیده بود و در سفری که بهمن سال ۹۸ از طرف معاون عمرانی استانداری استان بوشهر با خبر نگاران برای بازدید از پروژه های نیمه تمام عمرانی استانداری به عمل آمد،   تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در طول کمتر از ۸ ماه، شاهد پیشرفت ۲۵ درصدی آن شدیم، برای احداث این پروزه ۷۰۰۰ نفر پرسنل با ۳۰۰ دستگاه ادوات کار  پرتوان مشغول انجام کار می باشند.
بنا به گفته معاون عمرانی :اعتبار این پروژه تا کنون ۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد هر دو قطعه است که با تعدیلی که صورت می‌گیرد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد. که ۵۰ درصد قرار داد از محل اعتبارات تامین شده و ۵۰ درصد دیگر جزو مطالباتی است که معاون عمرانی استانداری بوشهر در حال پیگیری ان است، در صورت تامین اعتبار و رفع معارضین در ۲۴ ماه آینده این پروژه آماده تحویل و به بهره برداری خواهد رسید که گامی اساسی در پیشرفت استان در زمینه های مختلف محسوب می شود.
زیرا راه‌آهن بوشهر- شیراز می تواند زمینه‌ساز اتصال استان بوشهر به‌عنوان نقطه مهم صادرات و واردات کشور،  گردشگری به استان و شهرهای مختلف در سراسر کشور باشد.
همچنین مهرداد ستوده متذکر شد : براساس دستورالعمل اجرایی استاندار بوشهر در زمینه تعیین مشاور رسانه‌ای، مدیران دستگاه‌های اجرایی در مدت ۲ هفته فرصت دارند با هماهنگی خانه مطبوعات این استان برای خود مشاور رسانه‌ای انتخاب کنند.
ستوده ادامه داد: بزودی در کنار تصویب هر پروژه‌ای پیوست فرهنگی آن نیز تعریف می شود و مبلغی از این پیمان برای اطلاع رسانی کارهای فرهنگی با محوریت اصحاب رسانه تخصیص می یابد.
مردم استان فارس در خرداد سال ۱۳۸۸ صدای سوت قطار در ایستگاه راه آهن شیراز شنیدند و انتظار ۸۰ ساله اهالی پایان یافت،اما با توجه به تحریم ها و شرایط اقتصادی و بسیاری از موارد دیگر که گریبان گیر کشور عزیزمان ایران است احتمالا نسل آینده استان بوشهر صدای سوت قطار را خواهند شنید.
سرانجام این بازدید که به همت معاون عمرانی استانداری استان بوشهر انجام شد در ساعت ۱۹/۳۰ دقیقه به پایان رسید

  • منبع خبر : نصیر بوشهر