نصیربوشهرآنلاین ـ پروین‌تاج محمدی: روسای جمهور ایران از حیث ادبیات سیاسی و دیپلماتیک و محتواسازی،هرگز به روسای جمهوری چون آیت الله رفسنجانی و خاتمی نخواهند رسید.ایت الله هاشمی از چنان سوادی در خطابت برخوردار بود که در نماز جمعه های پایتخت به جهت توانمندی‌های تحلیلی و سیاستمدارانه هزاران نمازگزار انقلابی را مسحور و ماجور خود […]

نصیربوشهرآنلاین ـ پروین‌تاج محمدی:

روسای جمهور ایران از حیث ادبیات سیاسی و دیپلماتیک و محتواسازی،هرگز به روسای جمهوری چون آیت الله رفسنجانی و خاتمی نخواهند رسید.ایت الله هاشمی از چنان سوادی در خطابت برخوردار بود که در نماز جمعه های پایتخت به جهت توانمندی‌های تحلیلی و سیاستمدارانه هزاران نمازگزار انقلابی را مسحور و ماجور خود می‌داشت او رییس جمهوری برای تمام فصول بود. انقلاب، جنگ،سازندگی و روابط بین الملل اما هیچگاه به جهت ادبیات غلط سیاسی، منتقدین سرسختی نداشت .سخنان اندیشمندانه او با تمسک به قرآن و نهج البلاغه و احاطه اش بر فضای موجود از او یک ناجی تیزبین سیاسی در بحران‌های دهه ۶۰ آشکار می‌ساخت.

خاتمی در لباس روحانیت و رئیس الوزرایی ، در زبان بدن و نوع انتخابش در عبا و قبا پیرو شهید بهشتی بود.او با لبخند معروفش و نحو برقرای ارتباط کلامی توام با صبوری و متانت و دانش گفتمان سیاسی مخاطبین از او سیاستمداری می‌سازد که در مجامع بین المللی نیز بجهت نوع گفتمانهایش قابل احترام و کاریزماتیک تست. خاتمی ماهیتا از دیسیپلین کلامی توام با رعایت ادبیات سیاسی برخوردار است .و بجهت این توانمندی است که در عقب نشینی انواع تحلیلگران زمانه اش، ،موفق است .

جامعه ایران بیش از دو دهه شاهد ادبیات و سخنرانی های بدون محتوا و مهندسی نشده از سوی روسای جمهور در ادوار پس از خاتمی است ‌ واژه «پا منقلی های روحانی» تا «بگم بگم احمدی نژاد» و

«…رو لولو خورد» و سخنرانی های غیر منتظره و بدون کارشناسی و خلاف ادبیات سیاسی از سوی احمدی نژاد در داخل و در مجامع بین المللی،دستاوردهای بغرنجی را برای این روسا بهمراه داشته است رئیس جمهور تازه به پاستور رسیده مان نیز در مناظره ها مشخص نمود علیرغم زیست علمی درخشانی که دارد ،در سخنوری و فن بیان لازمه یک سیاستمدار و در جایگاه ریاست جمهوری ز ضعف های عدیده ای برخوردار بوده که این امکان را برای فراهم می‌سازد که طی این ۴سال در مسند ریاست پاستور ،برایش تبعاتی ملی داشته باشد.

عدم‌مدیریت بر هیجانات و بی حوصلگی به هنگام قرار گرفتن در یک تیم خاص سیاسی و عدم دانش ادبیات سیاسی لازم موجب میگردد که ازین پس پزشکیان در مظان و نقد های تتد عالمانه و عوامانه قرار بگیرد .

او در جایی از معلولین با واژه‌ای نامطلوب استفاده نموده که در شان رئیس جمهوری با دارا بودن دهها مدرک معتبر در حوزه درمان،،نیست که منجر به اعتراض این طیف خاص میگردد.

بارزترین اشتباه او آنجا رقم می‌خورد که برای گرفتن تایید تمامی وزرا پیشنهادی در دور اول، علنا از مقام رهبری و نهادهای ویژه انتصابی نام می‌برد و دراین پروسه بسیار کم طاقت است .پزشکیان با توسل به ریسمان رهبری و با ادبیاتی مملو از فشار ،نمایندگان را خلع سلاح می‌نماید.

تمام نخست وزیران و روسای جمهور ایران در*اوان* انقلاب تا به الان به وقت چیدمان کابینه قطعن از راهبردهای رهبری و دیگر نهادها بهره جسته اند.اما مسبوق به سابقه نبوده است که رئیس جمهوری با بکار بردن نام رهبری ،از نمایندگان بخواهد تمام کابینه را یکجا تایید نمایند.

پزشکیان با ادبیاتی خام و غیر مترقبه خود را در دو دام بزرگ تحلیلگرایانه می اندازدنخست اینکه او القا می‌کند آنچه را که گفتندم،گفتم که به معنای عدم قدرت و اراده اش در چیدمان کابینه است.

نکته بعد او بدون تعمیق به آنچه می‌گوید، به مخاطب می‌فهماند که‌در آینده اگر شاهد دولتی ناکارآمد در حوزه های گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی بودید،به جهت انتخاب راهبردی تیم من نبوده است.

یکی از ویژگی افراد سیاستمدار، مسئولیت پذیری است. سیاستمدار در هنگام ایراد سخنرانی و هر گونه دفاعیه، بهتر است عواقب آن را بر عهده بگیرد. یک سیاستمدار قبل از این که در دام بیفتد، باید محتوای کلامش را بسنجد. هر عبارتی را که به کار می‌برد به عواقب آن توجه نماید.

پزشکیان از بکار گیری زبان بدن مناسب به هنگام سخنرانی هایش ناتوان است و اولین باری است که در طی ۴دهه گذشته یک رئیس جمهور با این ادعا امیدهای شرکت کنندگان حداقلی را نسبت به چیدمان کابینه اش تا این حد به تقلیل می‌کشاند، و این ریشه در نا پختگی های زبان یک سیاستمدار دارد. آنچه رای دهندگان و تحریم کنندگان از پزشکیان خواهند پرسید این خواهد بود که آیا تمام اعضا کابینه را مقام رهبری توصیه نموده اند؟

و در غیر اینصورت چرا اجازه ندادید نمایندگان بر روی دیگر وزرا کنکاش های بیشتری نمایند.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین