۳۱ مردادماه ۱۴۰۳ تمام وزرای دولت چهاردهم از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند؛ بنابراین شهریورماه نخستین ماه فعالیت رسمی دولت پزشکیان بود و حالا مرکز آمار از تغییرات تورمی اولین ماه دولت رونمایی کرده است، هرچند بانک مرکزی ترجیح داده است تا همچنان در برابر شفاف سازی آمار تورم، سکوت کند و اطلاعاتش را به […]

۳۱ مردادماه ۱۴۰۳ تمام وزرای دولت چهاردهم از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند؛ بنابراین شهریورماه نخستین ماه فعالیت رسمی دولت پزشکیان بود و حالا مرکز آمار از تغییرات تورمی اولین ماه دولت رونمایی کرده است، هرچند بانک مرکزی ترجیح داده است تا همچنان در برابر شفاف سازی آمار تورم، سکوت کند و اطلاعاتش را به روزرسانی نکند.

بررسی اطلاعات منتشر شده توسط این مرکز نشان می‌دهد در ششمین ماه سال، نرخ تورم سالانه خانوار‌های کل کشور با کاهش نسبت به ماه قبل به ۳۴.۲ درصد رسیده است. نرخی که برای گروه خوراکی و غیرخوراکی به ترتیب ۲۹.۱ و ۳۶.۹ درصد است و نسبت به مرداد، کمتر شده است.

از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه شهریورماه برای کل کشور ۱.۷ درصد است که نسبت به نرخ ۲ درصدی مردادماه، کاهش یافته است. این شاخص برای خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها نیز به ترتیب ۰.۹ و ۲.۱ درصد است.

در نهایت، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آخرین ماه تابستان، ۳۱.۲ درصد برای کل خانوار‌های کشور به ثبت رسیده است. نرخی که در دو گروه خوراکی و غیرخوراکی به ترتیب ۲۳.۸ و ۳۵.۲ درصد است.

تورم در این استان به زیر ۲۵ درصد رسید

کاهش نرخ تورم در شروع به کار دولت چهاردهم در شرایطی است که بررسی وضعیت استان‌های کشور نشان می‌دهد در این مدت، نرخ تورم ۱۵ استان کشور از میانگین کل کشور (۳۴.۲ درصد) کمتر بوده است، به گونه‌ای که استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم سالانه ۲۴.۴ درصد، کمترین نرخ تورم را در میان استان‌های کشور به نام خود ثبت کرده است و در مقابل، استان اصفهان با ۳۷.۹ درصد، بالاترین نرخ تورم سالانه را داشته است. تهران نیز به عنوان پایتخت ایران با تورم ۳۲.۶ درصدی در میان استان‌های با تورم کمتر از میانگین کشور جای دارد.

اولین کارنامه تورمی دولت پزشکیان/ تورم در این استان به زیر ۲۵ درصد رسید/ برنامه تورمی رئیس جمهور چیست؟

تورم «دارا» و «ندار» 

نگاهی به تغییرات تورمی دهک‌های هزینه‌ای در شهریورماه نشان می‌دهد در پایان نیم‌سال نخست سال، دهک اول به‌عنوان کم‌درآمدترین دهک جامعه، تورم ۳۰.۷ درصدی را تجربه کرده است که نسبت به سایر دهک ها، کمتر است، این در حالی است که دهک ده به عنوان بخش ثروتمند جامعه، تورم ۳۴.۸ درصدی داشته که بیشترین تورم سالانه را میان دهک‌ها به ثبت رسانده است.

اوضاع در دو گروه خوراکی و غیرخوراکی، متفاوت است. به‌گونه‌ای که باتوجه‌به تورم سالانه خوراکی‌ها برای کل کشور در سطح ۲۹.۱ درصد، دهک اول با کم‌ترین درآمد، پایین‌ترین نرخ تورم یعنی ۲۳.۸ درصدی را داشته است و دهک ده (ثروتمندترین افراد جامعه) تورم سالانه ۳۱ درصدی را تجربه کرده است که بیشترین نرخ تورم خوراکی‌ها در میان دهک‌های هزینه‌ای است. 

اما در گروه غیرخوراکی و خدمات، روند متفاوتی با خوراکی‌هاست؛ به بیان دیگر در شهریورماه سال جاری، دهک اول جامعه، تورم ۳۷.۵ درصدی برای هزینه‌های غیرخوراکی و خدمات به دوش کشیده است که بالاتر از میانگین کل کشور و بیش از سایر دهک هاست و در مقابل، دهک ده با بیشترین درآمد، تورم ۳۶.۲ درصدی برای گروه غیرخوراکی تجربه کرده است که نسبت به سایر دهک ها، پایین‌تر است. بنابراین فشار هزینه ای و تورمی در گروه خوراکی ها، به دوش ثروتمندان و برای غیرخوراکی ها نیز به دوش کم درآمدترین افراد جامعه بوده است.

اولین کارنامه تورمی دولت پزشکیان/ تورم در این استان به زیر ۲۵ درصد رسید/ برنامه تورمی رئیس جمهور چیست؟

برنامه تورمی رئیس‌جمهور چیست؟

مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم، در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به‌دفعات در خصوص برنامه دولتش برای مهار تورم و سایر موضوعات اقتصادی، از قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت سخن گفت و بر اجرای این قانون در دولت تاکید داشت. قانونی که چهارم تیرماه امسال از سوی رئیس مجلس به سرپرست ریاست‌جمهوری سیزدهم برای اجرا ابلاغ شد و حالا روی میز دولت چهاردهم است.

در فصل دوم این قانون با عنوان اصلاح نظام بانکی و مهار تورم به‌صراحت بیان شده است که هدف کمّی در پایان برنامه برای نرخ تورم، رقم ۹.۵ درصد است؛ بنابراین دولت پزشکیان در جهت تحقق تورم تک‌رقمی باید گام بردارد. این در شرایطی است که طبق قانون جدید بانک مرکزی، این بانک مسئول کنترل و مهار تورم است؛ بنابراین برنامه دولت در حوزه تورم، رسیدن به هدف تعیین شده در برنامه پنج‌ساله یعنی تورم تک‌رقمی است.

اولین کارنامه تورمی دولت پزشکیان/ تورم در این استان به زیر ۲۵ درصد رسید/ برنامه تورمی رئیس جمهور چیست؟

  • منبع خبر : تابناک