جزیره رازها آواها و سازها صخره خارا یا دُرّٖیتیم خلیج فارس اینجا قلمرو تمدن هاست با قنات ها،کتیبه ها، گوردخمه‌ها،اسکله ها،آهوان سبک پا و لیل های کهنسال، خارگ جایی برای گفتگوی تمدن ها وطبیعت ،همسایه باستانی رویا،قلب تپنده دریا،آن را پاس بداریم با مردمانش. گردشگری یکی از صنایع مهم غیر نفتی است که تاثیر بسزایی […]

جزیره رازها آواها و سازها

صخره خارا یا دُرّٖیتیم خلیج فارس
اینجا قلمرو تمدن هاست با قنات ها،کتیبه ها، گوردخمه‌ها،اسکله ها،آهوان سبک پا و لیل های کهنسال،
خارگ جایی برای گفتگوی تمدن ها وطبیعت ،همسایه باستانی رویا،قلب تپنده دریا،آن را پاس بداریم با مردمانش.

گردشگری یکی از صنایع مهم غیر نفتی است که تاثیر بسزایی در جذب منابع ارزی و توسعه و رونق بازارهای کشور دارد. در سالیان گذشته، اهمیت صنعت گردشگری در سطح بین‌المللی هم از لحاظ تعداد گردشگران و هم از لحاظ درآمد ارزی همواره و به طور بی سابقه در حال افزایش بوده است.صنعت توریسم از چند جهت عمده در خارگ حائز اهمیت بسیار است.
اول اینکه؛ موجبات آشنایی مردم ایران با تاریخ،فرهنگ‌،نژاد،اقوام،موسیقی،آداب ورسوم وگویش‌را فراهم می‌سازد.
دوم اینکه؛ از نظر اقتصادی به عنوان یک منبع تأمین درآمد و ارز محسوب می‌شوند.
سوم اینکه؛باتوجه به مشکلاتی که طی چندین سال جزیره خارگ با آن سر به گریبان است مانند؛ اشتغال،ایاب و ذهاب(تردد دریایی)با ورود سرمایه گذاران داخلی به این عرصه مشکلات، مرتفع و حمل ونقل دریایی سروسامان میگیرد.
شهرها،روستاها و جزایر در توسعه این صنعت و تلاش برای استفاده از امکانات گوناگون و جاذبه‌های مختلف، در پی جذب گردشگران به‌سوی خود هستند. گردشگری در حال مبدل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری در جهان است. بسیاری از برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران توسعه، از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می‌کنند.

در این برهه مهم از زمان که تمامی اقوام در هرنقطه از این کره ی خاکی بدنبال اثبات پیشینه تاریخی و گذشته خود هستند. و دراین راه آداب و رسوم کُهن اجدادی خود را در هر بزنگاه در معرض دید عموم قرار داده و برگذشته خود می بالند، ما مردم خارگ با تاریخ کُهن و آداب و رسوم بی نظیر و خاص، همچنین دارا بودن موسیقی آئینی،درمانی اختصاصی بی نظیر، مجموعه ای از آثار تاریخی و مذهبی گرانبها با بیش ازسه هزارسال تاریخ و تمدن،ساحل بکر و مرجانی،پارک طبیعی آهوان،آثار بجای مانده از دفاع مقدس و دها اثر طبیعی دیگر که غالب بر ۱۳ اثر از این مجموعه به ثبت آثار ملموس و ناملموس ملی ایران رسیده است و به گواه مورخین وپژوهشگران عرصه تاریخ و فرهنگ، خارگ ازحیث تاریخ و فرهنگ در زمره کهن ترین شهرهای تاریخی استان و کشور قرار دارد.
سالیان سال است که با بی میلی و کم لطفی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در حمایت از گردشگری جزیره قرار گرفته ایم و از وظیفه خود شانه خالی کرده اند.
تلخ اما واقعیست
امید داریم دولت وفاق ملی با توجه به خاص بودن موقعیت جغرافیایی،متعد بودن آثار فرهنگی ،تاریخی و گردشگری، باعث نشاط اجتماعی و فرهنگی بیشتر در مروارید درخشان خلیج فارس اهتمام ورزند و از این طریق باعث خشنودی و رفاه جزیره نشینان را فراهم سازند.
*حسنین مژده_مژدگان*

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین