نصیربوشهرآنلاین – جعفر روی دل دانشجوی دکتری حقوق عمومی: مدیر کل راه و ترابری استان استعفا داد پیمانکار جاده جم سیراف بازداشت شد فرماندار شهرستان جم عزل شد استاندار بوشهر وعده تسریع در عملیات اجرایی و تامین هزینه پروژه داد وزیر محترم راه و شهرسازی از مجلس کارت زرد گرفت نماینده محترم مجلس از مردم […]
نصیربوشهرآنلاین – جعفر روی دل دانشجوی دکتری حقوق عمومی:
مدیر کل راه و ترابری استان استعفا داد
پیمانکار جاده جم سیراف بازداشت شد
فرماندار شهرستان جم عزل شد
استاندار بوشهر وعده تسریع در عملیات اجرایی و تامین هزینه پروژه داد
وزیر محترم راه و شهرسازی از مجلس کارت زرد گرفت
نماینده محترم مجلس از مردم عذرخواهی کرد
دادستانی شهرستان جم و سازمان بازرسی استان بوشهر به پرونده ورود میکنند
مواردی که در بالا ذکر شد می تواند پاسخی برافکارعمومی جامعه و زمینه ای برای مسئولیت پذیر کردن مدیران و خاطیان و مسببان چنین حوادثی باشد تا اعتماد عمومی جامعه کمتر خدشه دار شود وکمترشاهد تکرار چنین حوادثی باشیم هرچند که براساس قوانین موجود مسىولیت ایمنی وهر گونه مرمت و بازسازی راه های کشور را بعهده وزارت راه و شهرسازی می داند اما هیچ ضمانت اجرایی بجز پرداخت خسارت آن هم در صورت احراز قصور پیمانکار و یا سایر وزارتخانهها در قوانین موصوف پیش بینی نشده است بنابراین مسئولیت کیفری و یا سیاسی مسببان حادثه را می بایست از طرق دیگرمنجمله دستورالعمل ترک فعل مدیران مصوب سال ۱۳۹۹ پیگیری نمود
اکنون این سوالات مطرح هست که:
۱-صرفا گذاشتن چند مانع پلاستیکی و ایجاد سرعت گیر چه درجه ای از ایمنی تلقی می گردد؟
۲-محدوده ایجاد خطر در خصوص انجام این پروژه تا چند کیلومتر باید می بایست ایمن گردد؟
۳-آیا اقدامات و ایمنی لازم در خصوص انتقال این حجم ازتردد و ترافیک سبک و سنگین را دریک بزرگراه به یکدفعه به یک جاده دوطرفه صورت پذیرفته است ؟
۴-نقش پلیس راه و ماموران ترافیک جادهای در این پروژه به چه صورت و در چه ساعتی از شبانه روز تعریف شده است؟
۵-مسدود کردن کل مسیر پروژه درصورتیکه فعالیت پیمانکار فقط در چند ساعت از روز انجام می پذیرد چه نقشی در وقوع این حادثه داشته است؟
۶-کنترل مستمرایمنی تردد و ترافیک مسیر در محل انجام پروژه توسط کدام کارشناس ایمنی و حمل نقل صورت پذیرفته است اگر انجام گرفته اسناد و مجوز های صادره را در اختیار رسانه قرار گیرد؟
۷-مسولیت محور های پردد و نا ایمن مشابه منجمله مسیر جم فیروز آباد که صدها بار حادثه داشته و خواهد داشت با کیست؟
آیا نمی توان اقدامات موقت و موثری را برای پیشگیری از این حوادث انجام داد؟
همانطور که مستحضرید بیش از ۷۰ درصد حجم تردد و ترافیک سنگین مربوط به ترانزیت کالا و تردد ماشین آلات به قطب صنعتی و اقتصادی کشور یعنی عسلویه و کنگان می باشد نقش شرکت های مستقر در تامین هزینه های پروژهها ی راهسازی و مسئولیتهای اجتماعی چقدر می باشد؟
در پایان حق بر امنیت و سلامت بعنوان یکی از حقوق اساسی است که درقوانین کشورها به رسمیت شناخته شده است، این حق به افراد این امکان را میدهد که در یک محیط امن و سالم زندگی کنند
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق بر امنیت و سلامت به طور ضمنی و صریح در چندین ماده منجمله ماده ۲۲ قانون اساسی به آن اشاره شده است که نشان دهنده تعهد دولت به تامین امنیت و سلامت شهروندان در برابر هرگونه تهدید و آسیب میباشد پیشنهاد می گردد مجمع نمایندگان استان بوشهر ،شورای عالی استان و استاندار جدید بوشهر ضمن تدابیر لازم جهت رفع مشکلات موجود در راههای استان بوشهر منجمله محورهای مواصلاتی اصلی مانند مسیر جم -فیروز آباد ضمن تشکیل کمیسیون های مشترک با استان های همجوار در انجام این مهم اقدامات فوری وموثری انجام دهند و صرف نبودن قسمتی از این مسیر پرتردد و ترانزیتی ،درحوزه استحفاظی این استان بهانه ای برای قربانیان بیشتر سوانح رانندگی و از دست دادن جان هم وطنان عزیز نباشیم؟
- منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین
رسول قهرمانی
تاریخ : 21 - آبان - 1403
معمولا در کشور ما باید تعداد حوادث و کشته ها به حد نصاب برسد تا آن وقت تصمیماتی برای موضوع گرفته شود
متاسفانه دو چیز حیاتی در کشور ما هیچ ارزشی ندارد یکی وقت دوم جان انسانها